BYD Seagull

BYD Seagull

Shutterstock.com

Akcie BYD padají. První pokles zisku po více než třech letech

Když čínská BYD v prvním čtvrtletí letošního roku zdvojnásobila svůj zisk, vypadalo to, že se její elektrický stroj jménem „hyperrůst“ nezastaví. Jenže ve druhém kvartále přišla studená sprcha: zisk propadl o třetinu, investoři zpanikařili a akcie největšího výrobce elektromobilů na světě spadly jako kámen. Hongkongská burza zavírala s poklesem o 5,2 %, přičemž hned po otevření přišel propad o osm procent – největší denní ztráta od května. A to ještě nebyla řeč o Shenzhenu, kde se titul obchoduje pod tickerem 002594.SZ – tamní akcie ztratily 3,8 %.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Čísla nelžou: BYD za duben až červen vydělala 6,4 miliardy jüanů, tedy asi 895 milionů dolarů. To je sice stále úctyhodné, ale meziročně o třicet procent méně. A hlavně – poprvé po třech letech firma nezaznamenala růst zisku. Pro akcionáře, kteří si zvykli na strmou trajektorii vzhůru, to byl bolestivý náraz do reality.

Vítěz cenové války. A její oběť?

Co se stalo? Automobilka poslední roky excelovala v tom, co dnes marketingový žargon označuje jako „strategická vertikální integrace“. Jinými slovy: vyráběla si téměř vše sama – od baterií po čipy – což jí umožnilo drasticky snižovat ceny. A šla do toho naplno. Cílené zlevňování se stalo její hlavní zbraní v nekonečné cenové válce na čínském trhu s elektromobily. Válce, kterou sama pomáhala přiživovat.

Jenže i čínským regulátorům jednoho dne došla trpělivost. Zatímco BYD pálila ceny a dobývala podíl na trhu, úřady začaly mít obavy o zdraví celého sektoru. Vyzvaly proto automobilky, aby cenovou eskalaci zastavily. Konec slevových orgií přišel v nejméně vhodnou chvíli – právě ve chvíli, kdy BYD ještě zrychlovala.

Analytici z Jefferies v komentáři k výsledkům uvedli, že „překvapivě slabý výkon“ BYD pramení z kombinace slabého prodejního momenta a strukturálních problémů, které podrývají dříve neprůstřelný „konkurenční val“. Jinými slovy: kdysi nedostižná kombinace velikosti, nákladové efektivity a technologického náskoku začíná ztrácet dech.

Těžká realita čísel

V kostce řečeno – vlak zpomalil. A zatím to nevypadá, že by BYD dokázala rychle přiložit do kotle.

Citi ve své zprávě pro klienty konstatovala, že zisk podniku nedosáhl ani spodní hranice očekávání analytiků (7 až 9 miliard jüanů) – a to Citi sama odhadovala dokonce 10,3 miliardy. O to větší bylo překvapení, když se objevila informace, že BYD musel během čtvrtletí vyplatit prodejcům mimořádný motivační bonus ve výši jedné miliardy jüanů. A přesto prodeje zaostaly.

Ambiciózní cíl prodávat v roce 2025 celkem 5,5 milionu vozů se začíná jevit jako těžko dosažitelný. Do konce července BYD prodala 2,49 milionu aut – tedy 45 % plánovaného objemu. Pokud má cílové číslo naplnit, bude muset v druhé polovině roku výrazně přidat.