BYD Shark

BYD Shark

Shutterstock.com

Když BYD zaváhá, Xiaomi nastupuje. Čínský EV trh má nové favority

Čínský trh s elektromobily připomíná v posledních měsících přetopenou závodní dráhu, kde už nejde ani tak o to, kdo jede rychle, ale kdo dokáže přežít bez výbuchu motoru. V červenci poprvé v tomto roce zaváhal i lídr – společnost BYD. Zatímco její konkurenti hledají nové způsoby, jak prorazit cenovou zdí, na scénu přichází mladé značky s ostrými lokty, inovacemi a… rekordními čísly.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

BYD, dlouhodobý tahoun čínské elektromobility, zaznamenal v červenci první měsíční pokles dodávek – ze 377 628 vozů v červnu na 341 030. V meziročním srovnání zůstaly výsledky prakticky na stejné úrovni, což znamená jediné: motor už neakceleruje jako dřív. Firma, která v květnu zlevnila některé své bateriové a hybridní modely až o 30 %, tím rozpoutala cenovou bouři, jakou Peking dlouho neviděl. A čínští regulátoři už zcela nepokrytě volají po jejím uklidnění.

Když velikost nestačí

Ani další giganti jako Li Auto nebo Nio neprošli červencem bez šrámů. Li Auto spadl na 30 731 vozů – druhý měsíční propad v řadě a meziročně o téměř 40 % méně. A to navzdory tomu, že právě na samém konci měsíce firma představila své první čistě elektrické SUV Li i8 ve třech verzích a s cenovkou mezi 321 800 až 369 800 jüany (tedy 44 700 až 51 400 dolarů). První vozy mají dorazit k zákazníkům 20. srpna.

Nio rovněž ztrácí tempo – v červenci dodalo 21 017 vozů, oproti 24 925 v červnu, kdy dosáhlo letošního vrcholu. I zde jde o pokles napříč všemi hlavními modelovými řadami. Firma nasadila do hry nové SUV L90, které se při klasickém nákupu prodává za 265 800 jüanů, případně za 179 800 s předplatným na baterii. Šestisedadlová verze je už v ulicích, sedmimístná má dorazit v září.

Mladá krev, nová dynamika

Zatímco velcí hráči ohlížejí zpátečku, čerství vyzyvatelé šlapou na plyn. Xiaomi, známé spíš jako výrobce telefonů, vyslalo v červenci na silnice přes 30 000 elektromobilů – dosud nejsilnější růst od března. Pomohl tomu i červencový debut jejich SUV modelu YU7.

Absolutní hvězdou měsíce se ale stalo Xpeng. Firma v červenci překročila hranici 36 717 vozů – devátý měsíc v řadě, kdy drží nad třicetitisícovou hranicí. A tempo nepolevuje. Už 6. srpna má přijít na trh druhá generace sedanu Xiaopeng P7.

Nezaostává ani Harmony Intelligent Mobility Alliance – aliance pod patronací technologického giganta Huawei, která zahrnuje značky jako Aito, Chery nebo Maextro. V červenci společně dodali 47 752 elektromobilů, přičemž dominantní roli sehrál model Wenjie od Aito s 40 753 dodávkami.

Evropskou pozornost pak zaslouží Leapmotor – čínský startup, který finančně podporuje koncern Stellantis. Ten v červenci ohlásil historicky nejlepší čísla: 50 129 dodaných vozů.

Trh bez slitování

Nadšení ovšem nesdílejí všichni. Zeekr, značka ze stáje Geely, v červenci uvízla na místě – 16 977 vozů, téměř shodně jako v červnu. V kontextu bouřlivého vývoje v celém segmentu působí tento výkon jako varovný maják: v čínském elektromobilovém boomu je stagnace ekvivalentem pádu.

Situace na trhu je natolik vyhrocená, že do ní museli zasáhnout i čínští političtí představitelé. Upozorňují na nebezpečí destruktivní cenové spirály, která může pohřbít i silné hráče. Ceny tlačí dolů nejen velcí hráči, ale i startupy, které v honbě za podílem neváhají dotovat výrobu.

Z červencových čísel je ale jasné, že kdo chce v Číně dnes prodávat elektromobily, musí umět víc než jen levně vyrábět. Musí zaujmout designem, nabídkou modelů i technologiemi. A hlavně – udržet tempo v běhu, kde se nehraje o marže, ale o přežití.