BYD Seal
se souhlasem společnosti BYD
Clo, platy, energie. Automobilka BYD mění plány a Maďarsko přichází zkrátka
Když čínský gigant BYD oznámil výstavbu své první evropské továrny na elektromobily v maďarském Szegedu, vypadalo to jako sen evropských byrokratů – stovky milionů eur investic, tisíce pracovních míst, a co je hlavní, výroba na kontinentu, tedy bez cel na čínské dovozy. Jenže skutečnost má ostřejší hrany. Podle několika dobře informovaných zdrojů agentury Reuters firma hromadnou výrobu v Maďarsku odsouvá až na rok 2026, a i to jen ve velmi omezeném režimu.
šéfredaktor
Zatímco zbrusu nový závod za čtyři a pů miliardy eur zůstane zčásti pod pokličkou, v Turecku – kde je práce levnější a překážek méně – BYD překvapivě přehazuje do vyššího rychlostního stupně. Zatímco Budapešť napínala síly, aby BYD přesvědčila, Ankara tiše a efektivně přitáhla zájemce ze všech koutů Číny. A to natolik úspěšně, že turecká továrna v Manise má nejen začít vyrábět dříve, ale její produkce má už příští rok překonat objem maďarského závodu.
Cla, platy a realita byznysu
Podle dvou zdrojů Reuters má maďarský závod v Szegedu v roce 2026 vyrobit pouhé „desítky tisíc vozů“ – tedy hluboko pod původně plánovaných 150 tisíc. A i když se v roce 2027 očekává růst produkce, továrna zůstane hluboko pod svou kapacitou. BYD oficiálně oznámil, že „spustí operace“ už letos v říjnu, ale o skutečném nástupu sériové výroby mlčí. Třetí zdroj potvrzuje, že tempo bude pomalé.
V ostrém kontrastu působí turecká fabrika v Manise. Původní plán zněl jasně: start koncem 2026, 150 tisíc vozů ročně. Realita? Podle jednoho ze zdrojů začne výroba dříve, než se čekalo, a už v roce 2027 překoná původní kapacitu. V roce 2028 má přitom růst pokračovat ještě výrazněji.
Důvody k obratu jsou pragmatické. Turecko nabízí nižší pracovní náklady, nižší ceny energií – a především volný přístup na evropský trh díky dohodě o celní unii. Oproti tomu v Evropě musí BYD čelit nejen dražší práci, ale i vysokým clům na čínské vozy: celkem 27 %, z toho 17 % tvoří nově uvalené „antisubvenční“ clo.
Evropské sny kontra asijská realita
Maďarsko se za vlády Viktora Orbána stalo hlavním spojencem Číny v EU. Mělo být nejen montovnou BYD, ale i sídlem jejích evropských operací. Zatím se však výroba line pomalu. Podle informací Reuters firma zdržela instalaci výrobní linky, která se vyrábí v jedné z továren BYD v Číně. A co přesně se bude v Szegedu nakonec montovat, zůstává nejasné. Jeden ze zdrojů mluví o modelech Atto 3, Dolphin a levném Seagullu, další hovoří i o Atto 2.
Mezitím v Turecku má být situace daleko konkrétnější. Plány zahrnují výrobu elektrického SUV Seal U, Sealionu 5 (možná i jako plug-in hybrid), a dvou plug-in hybridních modelů: Seal U Dmi a Seal 06 Dm-i. Továrna se má stát nejen výrobním uzlem, ale i odrazovým můstkem pro expanzi BYD do Evropy bez cel.
Turecko si tímto krokem upevňuje roli evropské výrobní základny. Už nyní tu působí Toyota, Ford, Renault i Hyundai. A v březnu tamní vláda oznámila miliardovou investici čínské automobilky Chery, která má v zemi postavit závod s produkční kapacitou 200 tisíc vozů ročně. Vypadá to, že Ankara má v ruce karty, na které se EU nedívá zrovna s nadšením.
Evropa zatím zůstává pozadu
BYD čelí na domácím trhu v Číně tvrdé cenové válce a zároveň musí hasit požáry i jinde. V Brazílii, kde rozjíždí nový závod, čelí žalobě za údajné porušování pracovních práv čínskými dodavateli. V Evropě mezitím přehodnocuje strategii: nenajala dostatek místních manažerů, chybí síť dealerů, a nabídla vozy s hybridním pohonem tam, kde zákazníci chtějí čistě elektrické modely.
Přesto poptávka po vozech BYD v Evropě rychle roste – zejména díky nižší ceně oproti evropské konkurenci. Podle odhadů S&P Global Mobility prodá BYD letos v Evropě 186 tisíc vozů – oproti loňským 83 tisícům. Do roku 2029 mají prodeje dosáhnout téměř 400 tisíc kusů ročně.
BYD tak jede dál. Jen ne v tom směru, který si EU představovala. Místo aby evropské cla přitáhly čínské investice a práci na kontinent, motivují firmy hledat kreativní obchvaty. A Turecko se rázem mění v bránu do Evropy – s otevřenými dveřmi a levnější vstupenkou.