Prodej plug-in hybridních vozů vzrostl o 27,2 procenta a na celkovém počtu registrací měly tyto vozy podíl 8,8 procenta
koláž Hrot24 / Shutterstock.com
Evoluce na silnicích
Evropští řidiči se mění: hybridy předběhly spalováky, elektromobily sílí
Hybridy se stávají novým favoritem evropských motoristů. Zatímco zájem o benzinové a naftové motory dál klesá, prodeje těchto modelů rostou dvojciferným tempem a jejich podíl už přesáhl třetinu všech nových registrací v EU.
čtk
Počet registrací nových aut v Evropské unii v srpnu vzrostl o 5,3 procenta na 677 786 vozů. Největší zájem mezi kupujícími byl o hybridní elektrické vozy, jejich prodej se zvýšil o 54,5 procenta.
Prodej vozů se spalovacím motorem pokračoval v poklesu. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Od počátku letošního roku se ale počet registrací snížil o 0,1 procenta na 7,17 milionu vozů.
Z největších evropských trhů vzrostl v srpnu počet registrací nejvíce ve Španělsku, a to o 17,2 procenta. V Německu stoupl o pět procent a ve Francii o 2,2 procenta. Naopak v Itálii klesl o 2,7 procenta. V České republice se prodej zvýšil o 3,1 procenta.
Pozici největší evropské automobilky si udržela skupina Volkswagen, jejíž prodej v srpnu stoupl o 6,3 procenta na více než 190 tisíc vozů a podíl na trhu činil 28,1 procenta. Součástí skupiny je i česká Škoda Auto, jejíž prodej stoupl o 5,5 procenta a podíl na trhu činil 6,8 procenta.
Druhá největší automobilka Stellantis se poprvé za více než rok vrátila k růstu prodeje, když se její prodej zvýšil o 3,4 procenta. Od počátku roku však byl o 8,9 procenta nižší.
Čínská automobilka BYD již druhý měsíc prodala v EU více vozů než Tesla. BYD prodala třikrát více nových vozů než v srpnu 2024. Prodej Tesly se snížil o 36,6 procenta.
Od počátku roku je však prodej Tesly stále vyšší než prodej BYD. Tesla za osm měsíců měla podíl na trhu 1,2 procenta a BYD 0,9 procenta.
Elektromobily měly za leden až srpen na celkovém počtu nových registrací v EU podíl 15,8 procenta. Ve stejném období loni to bylo jen 12,6 procenta. Jejich prodej se zvýšil o 24,8 procenta.
Hybridní elektrické vozy (HEV) měly za osm měsíců na počtu registrací podíl 34,7 procenta a jejich prodej stoupl o 16,4 procenta. Prodej plug-in hybridních vozů (PHEV) vzrostl o 27,2 procenta a na celkovém počtu registrací měly tyto vozy podíl 8,8 procenta.
Rozdíl mezi HEV a PHEV je, že PHEV mohou být nabíjené ze sítě, mají větší baterii a mohou delší dobu jet čistě na elektřinu. Baterie u HEV je malá, nenabíjí se ze sítě a funguje hlavně jako podpora spalovacího motoru.
Podíl vozů se spalovacím motorem na celkovém prodeji se snížil na 37,5 procenta z 47,6 procenta ve stejném období loni. Z toho prodej vozů s benzinovým motorem se propadl o 19,7 procenta a prodej vozů s naftovým motorem o 25,7 procenta.
Benzin však stále zůstává druhým nejoblíbenějším pohonem mezi kupci nových aut. Prodej vozů na benzin na celkovém počtu nových registrací činil 28,1 procenta.
Evropský automobilový průmysl čelí řadě výzev, mezi které patří americká dovozní cla, konkurence z Číny a problémy se splněním předpisů pro zavádění elektromobilů.
Automobilky zvýšily nabídku PHEV, které jsou cenově dostupnější a ziskovější než čistě elektrické vozy a pomáhají jim splnit emisní normy.
Tuto technologii využily i čínské značky, aby minimalizovaly dopad cel EU na elektromobily vyrobené v Číně a získaly evropské řidiče, kteří jsou vůči Číně skeptičtí, upozornila agentura Reuters.