Mladoboleslavský závod automobilky Škoda Auto

Mladoboleslavský závod automobilky Škoda Auto

Foto: Natalie Hora / Shutterstock.com

Nejlepší kvartál v historii. Škodovka šlape na plyn, její matka VW jen přihlíží

Zatímco koncern Volkswagen řeší pokles zisků, americká cla a stahuje výhled, jeho česká dcera Škoda Auto slaví nejlepší čtvrtletní výsledek v historii. Rozdíl mezi výkony mateřské skupiny a mladoboleslavské automobilky je čím dál výraznější.

red

Škoda Auto zvýšila v prvním pololetí provozní zisk o 12 procent na 1,29 miliardy eur (cca 31,5 miliardy korun). Tržby narostly meziročně z 13,65 na 15,07 miliardy eur a počet prodaných vozů vzrostl na 582 tisíc – o 6,3 procenta víc než před rokem.

Stojí za tím hlavně úspěch elektrických SUV Elroq a Enyaq, rostoucí zájem o model Kodiaq a silná poptávka po modelu Kylaq v Indii.

Skvělý výkon potvrzuje i provozní marže 8,5 procenta a zisk za samotné druhé čtvrtletí ve výši 740 milionů eur (přes 18 miliard korun), což je nejlepší výsledek, jakého kdy mladoboleslavská Škodovka dosáhla. Kompletní pololetní výsledky plánuje firma zveřejnit v pondělí.

Podle automobilového experta EY Petra Knapa se z české Škody stala naprosto klíčová značka skupiny VW, a to z pohledu kvality, dynamiky růstu i ziskovosti. „Prokazují velmi dobré postavení na evropském trhu, kde jsou třetí až čtvrtá nejprodávanější značka,“uvedl.

Mnohem méně důvodů k oslavám mají v Německu. Mateřský koncern Volkswagen v prvním pololetí vydělal na provozním zisku 6,7 miliardy eur (164 miliard korun), což je meziroční pokles o třetinu.

V samotném druhém kvartálu pak zisk spadl dokonce o 29 procent na 3,8 miliardy eur. Provozní marže se snížila na 4,7 procenta a tržby klesly o tři procenta na 80,8 miliardy eur (necelé dva biliony korun).

Za propadem stojí kombinace několika nepříznivých faktorů: dražší přechod na elektromobilitu, vyšší náklady na restrukturalizaci a hlavně tvrdý dopad amerických dovozních cel, které VW za první pololetí stály 1,3 miliardy eur. Nová 25% cla USA na dovoz aut i některých dílů platí od dubna a května letošního roku.

Generální ředitel Oliver Blume v reakci uvedl, že firma musí výrazně zrychlit snižování nákladů. „Musíme přeřadit na vyšší rychlost. Koneckonců nemůžeme předpokládat, že situace s cly je pouze dočasná,“ řekl.

Volkswagen zhoršil výhled: provozní zisková marže by letos měla být jen mezi čtyřmi a pěti procenty, přitom ještě nedávno koncern počítal s rozmezím 5,5 až 6,5 procenta. Ani tržby už nemají růst, nová prognóza očekává stagnaci oproti loňsku.

Kromě Volkswagenu se problémy šíří napříč evropským autoprůmyslem. Skupina Stellantis očekává za pololetí ztrátu 2,3 miliardy eur (56,6 miliardy korun) zejména kvůli tlaku čínské konkurence a rychle se měnící regulaci v oblasti elektromobility.

Hospodářské výsledky za prvních šest měsíců představí čtvrtý největší výrobce aut na světě v úterý.

S využitím ČTK