Českej kapitál
„AI už umí práci juniora.“ Zakladatel StartupJobs Filip Mikschik popisuje novou éru IT náboru
Filip Mikschik je v českém startupovém světě známé jméno. Před třinácti lety založil Startup Jobs – pracovní portál, který z malého nápadu vyrostl v jeden z hlavních rozcestníků pro technologické firmy hledající lidi a pro lidi hledající technologické firmy. Jenže v rozhovoru pro podcast Český kapitál připomíná, že na začátku nešlo o žádný velký plán
Další podcasty
„Nevycházelo to z toho, že bych se probudil a řekl si, tak si založím pracovní portál. Spíš se mi sešla kombinace věcí,“ popisuje. Na vysoké škole studoval IT s vedlejší specializací marketingu. Dopoledne trávil v naleštěných zasedačkách korporací, kde se řešily kampaně a GRPs. Odpoledne pak mířil do StartupYardu – tehdejšího epicentra rodícího se českého startupového ekosystému.
Kontrast byl brutální. A rozhodující. „Po dvou měsících poslouchání mentorů jsem si řekl, že kdybych hledal práci, chci být v těch startupech. Jenže takovou práci nebylo kde najít.“ Výsledkem byla jednoduchá webovka. Bez HR backgroundu, bez investorů, jen s vnitřním nutkáním „něco s tím udělat“.
První kandidát, třináctý den první investice
Startup Jobs se rozběhl rychleji, než čekal sám zakladatel. První kandidát se přihlásil hned první den. A asi po dvou týdnech přišla investice od lidí kolem tehdejšího startupového světa. „Najednou jsem se ani neotočil a už jsem měl první zaměstnance, zákazníky a bylo to divoký.“
Mikschik zmiňuje i tehdejší motivaci startupistů: dostat šikovné lidi pryč z pomalého korporátního stroje. „Nejvíc štvalo, že spousta lidí pak jde do korporace, kde skvělej nápad schválíš tři čtvrtě roku, pak další rok realizuješ a vyleze z toho kočko-pes.“ Startupy potřebovaly tempo, energii a lidi, kteří chtějí tvořit.
Krize? Byly pořád. A covid skoro zlomil vaz
Romantika akcelerátorů ale rychle naráží na realitu podnikání. Krize se podle Mikschika vyskytovaly průběžně. „Vždycky, když se vydělaly prostředky, tak jsme zkusili něco nového. Něco vyšlo, něco vyfailovalo.“ Největší rána přišla s covidem.
„Z týdne na týden nám spadlo 75 procent nabídek. Hlavní doporučení pro startupy tehdy bylo zastavte hiring,“ vzpomíná. Pro firmu s patnácti až dvaceti lidmi to byl šok. Tým si tehdy dohodl dočasné snížení mezd, aby se prodloužila runway. A když trh ve druhé půlce roku 2020 znovu ožil, Startup Jobs lidem peníze vrátil – i s bonusem.
„Nikdy nezapomenu, jak jsem posílal navýšené výplaty zpátky. Měl jsem pocit, že jsme to ustáli společně.“
Kandidát zestárnul. A firmy se dívají jinak
Při pohledu na rok 2012 a 2025 má Mikschik jednoduché srovnání: kandidát zestárnul spolu s portálem. „Když jsme začínali, nejsilnější cílovka byla 20–25. Dnes je to 30–40.“ Startup Jobs ale zároveň pořád přitahuje juniory a lidi ze škol – jenže situace na trhu se změnila.
Zlom přišel v roce 2022, kdy klesly investice a zpomalil hiring. „Firmy do té doby říkaly: jsme čtyřicet, do konce roku nás bude osmdesát. Pak najednou objevily EBITDA.“ Týmy se začaly zeštíhlovat a růstové ambice vystřídala opatrnost.
A do toho vstoupila AI – tentokrát už jako tvrdý strukturální faktor.
AI nahrazuje juniory. Senior stačí a zbytek dodělá agent
Nejzásadnější část rozhovoru míří k tomu, jak umělá inteligence mění nábor a strukturu týmů. Mikschik popisuje trend, který vidí napříč firmami: menší, seniornější týmy a ústup od rozvoje juniorů.
„Bavil jsem se s firmou, která chtěla nabrat pět lidí. Za měsíc to byli dva. Pak zase dva. A nakonec nikoho – protože si to zoptimalizovali pomocí AI agentů.“ Logika je brutálně pragmatická: AI vygeneruje kód na úrovni juniora, senior ho zkontroluje. Výsledek je rychlejší a levnější než učit nováčka.
To ale vytváří novou díru na trhu. „Teď ty firmy nechcou trávit čas učením juniorů. A otázka je, jestli technologie bude tak dobrá, že je už potřebovat nebudeme vůbec… nebo jestli senioři dojdou a laťka zase spadne.“
Ghosting roste. Candidate experience je první, co se škrtá
S ochlazením trhu a tlakem na efektivitu se podle Mikschika zhoršila i péče o kandidáty. „V roce 2021 jsme dodávali v průměru 6,5–7 kandidátů na pozici. Teď jsme na 4,2.“ Když je kandidátů víc než pozic, HR týmy se ztenčují – a reakce mizí.
Ghosting vnímá jako největší nešvar současného náboru. „Firmy odepíšou deseti lidem, co se jim líbí, a na zbytek kašlou. Přitom zautomatizovat se to dá. Je to jen o tom chtít.“ Dodává, že kandidáti si to pamatují. A reputace se šíří rychleji než marketingové kampaně.
Přehnané úkoly a podezření na „outsourcing zadarmo“
Další bolestivé téma: náborové úkoly, jejichž rozsah neodpovídá realitě výběrového řízení. „Někdo týden pracuje na zadání, a pak přijde ghosting. To naštve ještě víc.“ Občas se v kandidátech rodí podezření, že firma jen sbírá nápady a nechává si udělat práci zadarmo. Není to prý většina, ale dopad na značku je obrovský.
Employer branding není Prosecco na Instagramu
Co je dobrý employer branding? Podle Mikschika hlavně pravdivý. „Každá firma má kulturu, ať chce nebo nechce. Employer branding je o tom tu kulturu ukázat ven, aby přišli lidi, kteří tam zapadnou.“ Nešvar vidí v tom, když firma prodává image, která nemá s realitou nic společného. „Když ukazuju jen Prosecco při západu slunce, tak to přitáhne lidi na party – ale ne na práci.“
Kanceláře, hybrid a proč nejsme vrátní
V debatě o remote práci Mikschik drží dlouhodobě konzistentní linii: výstup je důležitější než židle. „Ty lidi, co u nás pracují, nejsou vrátní. Já vás platím za výstup, ne za to, že sedíte na židli.“ Hybrid považuje za přirozený kompromis: dva dny kancelář kvůli kreativitě a sociálním vazbám, zbytek klidně odkudkoli. Návrat k pětidenní kanceláři si neumí představit – už kvůli času a energii, kterou lidem sežere dojíždění.
ESOP: pořád málo známé, ale o to lákavější
Závěr rozhovoru patří zaměstnaneckým akciím (ESOP). Mikschik připomíná, že koncept je v Česku známý stále překvapivě málo. „V naší bublině ESOP znalo asi 42 procent lidí.“ Zároveň ale data říkají, že poptávka roste: „58 procent by přijalo nižší plat, kdyby to bylo kompenzované akciemi.“
Proč? Mladší generace podle něj investování vnímá jinak než předchozí – ETF, akcie, krypto už nejsou exotika. A podíl ve firmě je pro řadu lidí přirozeně motivační. „Najednou investuju do něčeho, na čem mám aspoň nějaký vliv. To je hrozně zajímavé.“