Hrotcast
Elektromobily se prosadí, ale Češi jsou opatrní. Potřebují čas a infrastrukturu, říká šéf Kia ČR Barna
„Češi jsou nejkonzervativnější zákazníci na kontinentu, potřebují čas, infrastrukturu a jistotu,“ říká Arnošt Barna, šéf společnosti Kia Česká republika.
Další podcasty
Elektrická auta nejsou budoucnost, jsou přítomnost. Přesto český trh za Evropou stále zaostává. „Češi patří k nejkonzervativnějším zákazníkům na kontinentu,“ říká Arnošt Barna, generální ředitel Kia Česká republika.
V Hrotcastu mluví o překážkách, které elektromobilitu brzdí, o přístupu Evropské komise i o tom, proč by automobilky potřebovaly od politiků méně chaosu a víc jistoty.
„Kia investovala do vývoje elektrických pohonů už v devadesátých letech. Dnes máme za sebou víc než deset let sériové výroby elektromobilů a jedenáct plně elektrických modelů v nabídce,“ říká Barna.
Náš ekonomický podcast si můžete pustit jak v přehrávači přímo na této stránce, tak i na YouTube, Spotify a Apple Podcasts.
Krátkodobé pobídky vždycky způsobí jen umělý růst a následný propad. Mnohem lepší je dlouhodobá, transparentní podpora.
Korejská značka chce do roku 2027 uvést dalších jedenáct elektromobilů a stát se jedním z lídrů přechodu na bezemisní mobilitu.
Barna upozorňuje i na několik přetrvávajících mýtů. „Často slyším argument, že elektromobil není pro mě, protože jedu jednou za pět let autem do Chorvatska. Nebo že baterie brzy odejde. Obojí je nesmysl. Dnešní baterie mají po sedmi letech stále přes devadesát procent kapacity a navíc na ně dáváme certifikát o stavu. Stejně jako při koupi ojetiny můžete vidět, jak si baterie vede.“
Automobilky podle Barny nepotřebují krátkodobé dotace ani „šrotovné“, ale stabilní rámec. „Krátkodobé pobídky vždycky způsobí jen umělý růst a následný propad. Mnohem lepší je dlouhodobá, transparentní podpora, která se týká všech skupin - firem, spotřebitelů i státních institucí,“ říká šéf KIA.
Dnešní baterie mají po sedmi letech stále přes devadesát procent kapacity.
Změny evropských regulací v průběhu hry podle něj automobilkám komplikují plánování. „My jsme se přizpůsobili cíli roku 2035, investovali miliardy eur do vývoje a výroby. Když se teď zvažuje posunutí nebo zrušení zákazu spalovacích motorů, znamená to obrovskou nejistotu. Vývoj nového auta trvá roky, a pokud politici mění pravidla ze dne na den, znemožňují nám efektivně investovat,“ zdůrazňuje.
„Elektromobilita je budoucnost, ale musí jít ruku v ruce s dostupností, infrastrukturou a férovými podmínkami. Český zákazník si na ni zvykne, jen mu to potrvá o pár let déle,“ dodává.
Aktuální Hrotcast si můžete pustit jak v přehrávači přímo na této stránce, tak i na YouTube, Spotify a Apple Podcasts.