elektromobily v Evropě táhnou
Shutterstock.com
Levné elektromobily rozjíždějí trh v Evropě
Západní Evropa zažila ve druhém čtvrtletí rekordní vlnu registrací elektromobilů. Na silnice vyjelo téměř 600 000 nových bateriových vozů – a důvod není jen ekologický. Do popředí se dostávají dostupnější modely, které poprvé oslovují i běžné domácnosti.
šéfredaktor
„Elektromobily se poprvé stávají cenově dostupnějšími a atraktivnějšími pro soukromé zákazníky. Dřív to byli hlavně korporátní uživatelé nebo řidiči služebních aut,“ vysvětluje berlínský analytik Matthias Schmidt.
Zatímco provoz elektromobilů je levnější než u spalovacích aut, pořizovací cena dlouho zůstávala překážkou. To se však mění s nástupem menších a levnějších modelů od evropských výrobců, jako jsou Renault nebo Stellantis. Ti nejen snižují emise svých flotil podle unijních regulí, ale zároveň konečně oslovují masový trh.
Číňané sílí, infrastruktura dohání poptávku
V jižní a západní Evropě, zejména ve Francii, Itálii a Španělsku, roste poptávka nejrychleji. Evropská infrastruktura pro nabíjení se zároveň zahušťuje, což pomáhá odbourávat obavy z tzv. „range anxiety“ – strachu, že během cesty nebude kde dobít. Očekává se, že během třetího čtvrtletí překročí prodeje 600 000 kusů – a to i díky tradičnímu zářijovému prodejnímu boomu v Británii.
Souběžně roste i podíl čínských značek. Značka BYD, konkurent Tesly, úspěšně proniká na evropské trhy, především do Velké Británie. Tam podle Schmidta směřuje čtvrtina všech vozů BYD určených pro Evropu. Přestože EU zavedla vysoká cla, Spojené království se k nim nepřipojilo. Aktuálně tak tvoří čínské elektromobily desetinu evropského trhu.
Návrat dotací: šance i filtr
V závěru roku se na trh vrací vládní pobídky. Ve Francii znovu startuje sociální leasingový program, britská vláda přichází s dotací až 3 750 liber na vybrané modely. Podmínky jsou však přísné – podpora platí jen pro elektromobily s cenou pod 37 000 liber a nejnižšími emisemi. Tesla ani čínské značky typu BYD tak na podporu nedosáhnou.
Pro evropské značky je to vítaná příležitost. Levnější modely od Renaultu nebo Stellantisu nejen že splní emisní kritéria, ale zároveň se vejdou do cenového stropu – a tím pádem mají šanci získat rozhodující výhodu na trhu, který se po letech slibů konečně začíná hýbat směrem k větší dostupnosti.