Škoda Group dodá dodá 16 bateriových elektrických jednotek (BEMU) do Lotyšska

Škoda Group dodá dodá 16 bateriových elektrických jednotek (BEMU) do Lotyšska

Škoda Group

Škoda Group jede na baterky. Lotyšsko objednává moderní vlaky za čtyři miliardy

Když v roce 2024 poprvé vyjely bateriové vlaky Škoda Group do provozu, byl to tichý začátek velké změny. Teď už ale jede naplno – a míří na sever. Lotyšsko totiž objednává až 16 moderních vlakových jednotek s bateriovým pohonem. Zakázku v hodnotě téměř čtyř miliard korun získala právě Škodovka. První soupravy by měly dorazit už v roce 2029.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Galerie (2)

Státní agentura Autotransporta direkcija (ATD), která tendr organizovala, si od nové flotily slibuje ekologický provoz a vyšší komfort. Vlaky budou nasazeny v regionální síti a půjde o vůbec první bateriové jednotky od Škody postavené pro rozchod 1 520 mm. „Elektrické vlaky na baterie jsou klíčovou investicí, která má posílit roli železnic a zlepšit kvalitu dopravy,“ vysvětluje Jānis Lapiņš, předseda představenstva ATD.

Komfort, který dává smysl

Dvouvozové jednotky s maximální rychlostí 160 km/h pod trolejí a 120 km/h na baterie nabídnou pohodlí srovnatelné s dálkovou dopravou. Cestující ocení klimatizaci, nízkou hlučnost, moderní informační systémy i USB-C nabíječky. V první třídě bude k dispozici 24 míst, ve druhé pak konfigurace 3+2. Díky nízkopodlažní konstrukci s nástupní výškou 600 mm budou vlaky dostupné i pro osoby se sníženou pohyblivostí.

„Naše bateriové jednotky dokazují, že čistá a efektivní regionální doprava může fungovat už dnes – a to bez nutnosti drahých investic do infrastruktury,“ říká Petr Novotný, CEO Škoda Group. Ekonomická efektivita a exportní potenciál jsou podle něj silnou devízou tohoto řešení, které už zaujalo nejen Slovensko, ale právě i Lotyšsko.

Škoda Group: Pobaltí na baterie

Zkušenosti s pobaltským regionem Škodovce nechybí. Lotyšský dopravce ViVi už provozuje přes 30 jejích elektrických jednotek, které vykazují spolehlivost nad 99 %. Kromě Lotyšska dodává firma i do Estonska a Litvy – naposledy třeba trolejbusy pro Tallinn a Vilnius.

Podobný úspěch slaví Škoda Group i v tuzemsku. V Moravskoslezském kraji ušetřily její bateriové vlaky ročně přes 200 tisíc litrů nafty a pět set tun emisí CO₂. A co je možná ještě důležitější – přinesly vyšší komfort a nárůst počtu cestujících o 20 %.

Modernizace železnic se v Lotyšsku rozjíždí – a Škoda Group u toho rozhodně nechybí.