Škoda Group dodá dodá 16 bateriových elektrických jednotek (BEMU) do Lotyšska
Škoda Group
Škoda Group jede na baterky. Lotyšsko objednává moderní vlaky za čtyři miliardy
Když v roce 2024 poprvé vyjely bateriové vlaky Škoda Group do provozu, byl to tichý začátek velké změny. Teď už ale jede naplno – a míří na sever. Lotyšsko totiž objednává až 16 moderních vlakových jednotek s bateriovým pohonem. Zakázku v hodnotě téměř čtyř miliard korun získala právě Škodovka. První soupravy by měly dorazit už v roce 2029.
šéfredaktor
Státní agentura Autotransporta direkcija (ATD), která tendr organizovala, si od nové flotily slibuje ekologický provoz a vyšší komfort. Vlaky budou nasazeny v regionální síti a půjde o vůbec první bateriové jednotky od Škody postavené pro rozchod 1 520 mm. „Elektrické vlaky na baterie jsou klíčovou investicí, která má posílit roli železnic a zlepšit kvalitu dopravy,“ vysvětluje Jānis Lapiņš, předseda představenstva ATD.
Komfort, který dává smysl
Dvouvozové jednotky s maximální rychlostí 160 km/h pod trolejí a 120 km/h na baterie nabídnou pohodlí srovnatelné s dálkovou dopravou. Cestující ocení klimatizaci, nízkou hlučnost, moderní informační systémy i USB-C nabíječky. V první třídě bude k dispozici 24 míst, ve druhé pak konfigurace 3+2. Díky nízkopodlažní konstrukci s nástupní výškou 600 mm budou vlaky dostupné i pro osoby se sníženou pohyblivostí.
„Naše bateriové jednotky dokazují, že čistá a efektivní regionální doprava může fungovat už dnes – a to bez nutnosti drahých investic do infrastruktury,“ říká Petr Novotný, CEO Škoda Group. Ekonomická efektivita a exportní potenciál jsou podle něj silnou devízou tohoto řešení, které už zaujalo nejen Slovensko, ale právě i Lotyšsko.
Škoda Group: Pobaltí na baterie
Zkušenosti s pobaltským regionem Škodovce nechybí. Lotyšský dopravce ViVi už provozuje přes 30 jejích elektrických jednotek, které vykazují spolehlivost nad 99 %. Kromě Lotyšska dodává firma i do Estonska a Litvy – naposledy třeba trolejbusy pro Tallinn a Vilnius.
Podobný úspěch slaví Škoda Group i v tuzemsku. V Moravskoslezském kraji ušetřily její bateriové vlaky ročně přes 200 tisíc litrů nafty a pět set tun emisí CO₂. A co je možná ještě důležitější – přinesly vyšší komfort a nárůst počtu cestujících o 20 %.
Modernizace železnic se v Lotyšsku rozjíždí – a Škoda Group u toho rozhodně nechybí.