Mladé dámě možná nejde wi-fi, zase se ale dost pravděpodobně veze moderním a tichým bateriovým vlakem

Mladé dámě možná nejde wi-fi, zase se ale dost pravděpodobně veze moderním a tichým bateriovým vlakem

Shutterstock.com

Zelená železnice

Moravskoslezský kraj dostane miliardy na bateriové vlaky. Nahradí dieselové soupravy

Region investuje do čistší dopravy. Získal více než 2,6 miliardy korun z Modernizačního fondu na pořízení 19 bateriových vlaků, které nahradí dieselové soupravy a pomohou snížit emise i hluk na tratích v Moravskoslezském kraji.

red

Moravskoslezský kraj získá z Modernizačního fondu přes 2,6 miliardy korun na pořízení 19 vlaků s bateriovým pohonem. Ty mají do dvou let nahradit dieselové soupravy na neelektrifikovaných tratích a výrazně zlepšit kvalitu ovzduší v regionu, který dlouhodobě patří k nejvíce znečištěným v zemi. Podle mluvčí kraje Nikoly Birklenové jde o jednu z nejvyšších dotací v historii regionu.

„Ministerstvo mělo pro kraje na bateriové vlaky celkem 15 miliard korun. Moravskoslezský kraj s přiznanou dotací 2,633 miliardy patří mezi nejúspěšnější žadatele,“ uvedla Birklenová.

V kraji už čtyři bateriové soupravy jezdí, a to například na trati Veřovice – Ostrava. Nové jednotky by měly posílit provoz i na trasách do Budišova nad Budišovkou, Ostravice či Rožnova pod Radhoštěm.

Dosavadní vlaky najezdily přes půl milionu kilometrů, z toho polovinu čistě na baterie, zbytek pod trolejí – vždy s nulovými emisemi.

„Jde o významný krok v ekologizaci regionální železniční dopravy. Nahradíme dieselové motory moderní technologií a zlepšíme komfort cestujících,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka (ANO).

Nové soupravy nabídnou klimatizaci, Wi-Fi, zásuvky i tišší provoz. České dráhy už u stávajících linek s bateriovými vlaky zaznamenaly až 20procentní nárůst zájmu cestujících.

Projekt je financován z evropských zdrojů a má přispět nejen ke snížení emisí, ale také k tomu, aby se lidé častěji vraceli k železnici jako ekologičtější alternativě k autům.

S využitím ČTK