ELF je zkratka odvozená z německého Experimental-Lade-Fahrzeug, což v překladu znamená experimentální nabíjecí vozidlo

ELF je zkratka odvozená z německého Experimental-Lade-Fahrzeug, což v překladu znamená experimentální nabíjecí vozidlo

Foto: Mercedes-Benz (oficiální PR materiály)

Tech

Mercedes ELF nejsou čtyři kola na baterku, ale baterka na čtyřech kolech

Poptávka po elektrických autech Mercedesu klesá, a firma proto hledá nové cesty, jak elektromobilitu zatraktivnit. Experimentální vůz ELF je laboratoř na čtyřech kolech, která má změnit narativ kolem vozidel na baterie.

Adam Opatrný

Adam Opatrný

Redaktor junior

Galerie (3)

„ELF je více než koncept — je to náhled do budoucnosti chytré energetiky,“ uvádí Mercedes. A i když jde o pouhé reklamní věty, přesně vystihují hlavní směr projektu.

Místo obyčejného uvedení dalšího modelu auta na trh chce Mercedes otevřít debatu o tom, jak mohou elektrická vozidla spolupracovat s energetickou sítí.

Základem je pokročilé obousměrné nabíjení. ELF dokáže energii nejen čerpat, ale také ji vracet zpět: ať už do domácnosti, do veřejné sítě nebo do jiných zařízení.

V praxi se tak mění z klasického dopravního prostředku ve skutečnou baterii na čtyřech kolech, která může pomáhat stabilizovat odběr, pokrývat špičky spotřeby a hlavně – vypadat u toho dobře.

ELF kombinuje několik způsobů nabíjení: ultra-rychlé, obousměrné, solární, indukční i kontaktní. Dosáhnout má výkonu až 900 kW, což umožňuje dodat 100 kWh energie přibližně za 10 minut.

Z hlediska načasování je projekt strategickou reakcí na zpomalující trh. V roce 2024 prodal Mercedes celkem 204 600 elektromobilů, což představovalo pokles o 23 procent u osobních vozů a o 14 procent u dodávek oproti roku 2023.

Automobilka tak hledá nové způsoby, jak obnovit zájem veřejnosti a posílit svou pozici v segmentu elektrických aut.

ELF přitom není vůz určený do sériové výroby, ale technologická platforma, která má ukázat potenciál budoucích řešení.

První nasazení obousměrného nabíjení Mercedes plánuje v roce 2026 v Německu, Francii a Británii. Součástí má být i bezdrátové dobíjení pomocí magnetické rezonance a automatizované parkování na dobíjecí desce.

Zda tato strategie pomůže i prodejům, ukážou až následující roky. Už teď je ale zřejmé, že Mercedes sází na to, že elektromobilita může být nejen praktická a udržitelná, ale také technologicky přitažlivá.