Přestože celý trh elektromobilů roste, Tesla jako loňský lídr zaznamenala výrazný propad
Foto: Shutterstock.com
Hybrid posiluje
Trh s hybridy a elektromobily v Česku výrazně roste, Tesla naopak ztrácí
Prodej nových osobních aut s hybridním pohonem v Česku za 11 měsíců meziročně vzrostl o 30,4 procenta na 61.227 vozů. Hybridy tak tvořily 27 procent trhu. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. Současně roste i trh s bateriovými elektromobily, jejichž prodej se zvýšil o 26 procent na 12.587 registrovaných vozů.
Redaktor junior
Celkově bylo v Česku za 11 měsíců letošního roku registrováno 227.052 nových osobních automobilů, což představuje meziroční nárůst o zhruba 6,2 procenta. Tržní podíl čistě elektrických vozů tak vzrostl na 5,5 procenta z loňských 4,7 procenta. Nejprodávanější hybridní značkou zůstává Toyota s 12.330 vozy. Na druhém místě je Škoda Auto s 8133 prodanými hybridy, třetí skončil Mercedes-Benz se 4535 vozy, následuje BMW.
U elektromobilů se po nástupu modelu Elroq dostala do čela domácí Škoda s 4857 prodanými vozy a tržním podílem 38,6 procenta. Na druhém místě je Tesla s 1725 vozy, třetí Volkswagen s 765 elektromobily. Následují Hyundai a Ford. Nejprodávanějšími modely jsou aktuálně Škoda Elroq, Škoda Enyaq a Tesla Model Y.
Přestože celý trh elektromobilů roste, Tesla jako loňský lídr zaznamenala výrazný propad. Její registrace se meziročně snížily o 49 procent a tržní podíl klesl z loňských 34,1 procenta na letošních 13,7 procenta. „Vysvětlením je jednak loňská podpora formou dotačního titulu, ale také letos výrazně silnější konkurence tradičních výrobců, zejména domácí značky Škoda,“ uvedl ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.
Podle analýzy Centra dopravního výzkumu výrazně přibývá nejen nových, ale i ojetých bateriových elektromobilů. Tržní podíl dovezených ojetých elektrických vozů vzrostl na 5,8 procenta z loňských 2,7 procenta. „Letos sledujeme nejen růst počtu nových elektromobilů, ale i mimořádnou dynamiku sekundárního trhu. Stojí za tím rozšiřující se nabídka i dostupnější ceny ojetin. Zákazníci navíc více důvěřují veřejné infrastruktuře, která se postupně zhušťuje a zrychluje,“ doplnil Frič.
Ještě rychleji než osobní elektromobily letos rostl segment lehkých užitkových elektrických vozů, tedy dodávek a nákladních aut do 3,5 tuny. Letos jich firmy a živnostníci pořídili 1152, což je meziročně o 117 procent více. Jejich tržní podíl dosáhl 6,4 procenta a překonal tak podíl osobních elektromobilů.
„Růst v kategorii lehkých užitkových vozů je letos mimořádně výrazný – registrace překonaly souhrnné počty za předchozí tři roky,“ dodal Frič.
S využitím ČTK