Čínská suverénní jízda: BYD pochopil, co na nás platí, a staví fabriky v Evropě. Má se český autoland bát?

Celní válka je jedna věc, ale co když povede k vytváření nových pracovních míst přímo tady v Evropě? Možná není tak špatné vytvářet pro čínský byznys vhodné podmínky, zamýšlí se analytik Miroslav Zámečník v novém Hrotcastu.

Celní válka je jedna věc, ale co když povede k vytváření nových pracovních míst přímo tady v Evropě? Možná není tak špatné vytvářet pro čínský byznys vhodné podmínky, zamýšlí se analytik Miroslav Zámečník v novém Hrotcastu.

Celý článek
0

Dobře promazaný bezemisní stroj. Německo vsadí na vodíkovou dálnici za půl bilionu

Německá vláda chce mít už v příštím roce hotovou část páteřní sítě pro zelený vodík, který se vyrábí z obnovitelných zdrojů. To má umožnit ukončení spalování zemního plynu i v energeticky náročných průmyslových oborech.

Německá vláda chce mít už v příštím roce hotovou část páteřní sítě pro zelený vodík, který se vyrábí z obnovitelných zdrojů. To má umožnit ukončení spalování zemního plynu i v energeticky náročných průmyslových oborech.

Celý článek
0

Novo Nordisk slaví: Lék na hubnutí Wegovy má další zelenou, tentokrát na srdce

Britský lékový úřad navázal na obdobné rozhodnutí v USA a povolil užívání léku Wegovy i na nemoci srdce. Dosud se mohl užívat jen při cukrovce nebo léčbě obezity.

Britský lékový úřad navázal na obdobné rozhodnutí v USA a povolil užívání léku Wegovy i na nemoci srdce. Dosud se mohl užívat jen při cukrovce nebo léčbě obezity.

Celý článek
0

Komentář: Nad VW hoří střecha. Stáhnou problémy koncernu dolů i Škodu Auto?

Přechod k elektromobilitě ve VW nejde podle plánu, v softwaru se pořád hrubě nedaří a v autonomním řízení teprve ne

Komentář: Nad VW hoří střecha. Stáhnou problémy koncernu dolů i Škodu Auto?
ilustrační foto | Profimedia.cz

Pamatuji i lepší časy koncernu VW, včetně velkolepého mejdanu ve Wolfsburgu, kde Carl Hahn uvítal Škodovku jako nejnovějšího člena rodiny, která měla našlápnuto stát se největší automobilkou na světě.

Když vyjelo první auto, na němž byl vidět otisk německé techniky, tehdejší Felicia s šestnáctistovkovým motorem, dal mi výstřižek z německých novin výkonný ředitel ve Světové bance s tím, že mi to udělá radost. Titulek zněl „Fast wie ein Golf“ a radost mi to tedy udělalo velikou.

První Octavia byla zjevením a Škodovka se postupem času stala „Konzerns schönste Tochter“ s velmi dobrými ziskovými maržemi, expanzivními plány do budoucna a modelovým portfoliem.

Indie to nenahradí

To všechno bylo. První špatné zprávy začaly přicházet z Číny, kde škodovky nejdříve zazářily a nalezly zde největší odbytiště, ale v posledních letech zaznamenaly strašlivý propad, až do současné bezvýznamnosti. Diagnóza je prostá: čínská konkurence se zlepšila a dělá podstatně levnější auta, takže to ve­dle škodovek postihlo třeba i francouzské značky, ale bídu začíná pociťovat i samotný koncern, pro nějž byla Čína také největším odbytištěm, ale i zdrojem zisků.

Z Ruska odešli kvůli válce na Ukrajině všichni západní výrobci, na jejich místo nastoupily čínské značky. Trhem budoucnosti se má stát Indie, kde má Škoda převzít vedoucí roli za celý koncern a vyvinula pro ni speciální modely aut, ale plnohodnotná náhrada to není a dlouho nebude.

Teď čtu Škodováckého odboráře, abych odečítal situaci ve fabrice. Na jedné straně jsou velmi dobrá letošní výrobní data, protože podle Evropského sdružení automobilových výrobců drží za první pololetí tržní podíl 5,2 procenta, což je srovnatelné s Renaultem nebo Peu­geotem a o dost napřed před Fordem, a meziroční růst má lepší. Na straně druhé panují velké obavy, a právem.

Matka sama neví, co si počít s evidentním přebytkem kapacit a s faktem, že přechod k elektromobilitě nejde podle plánu, v softwaru se pořád hrubě nedaří a v autonomním řízení teprve ne. Imperativ nákladových úspor velí soustředit výrobu, a tak se odboráři v českých závodech obávají „vyholení“ portfolia, včetně přesunu Enyaqu do východoněmeckého Cvikova, který byl za velké peníze celý předělán na výrobu elektromobilů. Vlajková loď Superb má jít do Bratislavy, malý levný elektromobil má být ze Španělska, tak se nedivte, že se uprostřed krásně placených přesčasových směn dovedou obávat o práci.

Legrace to není. Ostatně slova o koncernu, nad kterým hoří střecha, jsou přímo od šéfa hlavní značky Thomase Schäfera.

Přijde trest

Přímo na německé půdě zatápí elektrickým autům z koncernu Muskova fabrika v Grünheide u Berlína s větší kapacitou než VW ve Cvikově, přičemž Tesla prodává levněji než VW nebo Škoda a za zády má evidentně lepší úspory z rozsahu ve výrobě elektromobilů, včetně obřího a dál rozšiřovaného závodu v Šanghaji, takže si může cenovou válku dovolit. Elon sice strašně přehání, ale v řadě ohledů je před koncernem bez debat napřed.

Nejprodávanější elektromobil Evropy není od VW, ale od Tesly a její Model Y poráží VW ID.4 skoro trojnásobně. Mezi „fosily“ nekraluje Golf, ale levná a jednoduchá Dacia Sandero. O čem to bude? O tom, co vždycky: být nejméně tak dobrý, ale levnější. Když na to zapomenete, přijde trest.