František Mala, generální ředitel Euromedia Group
Tomáš Novák, Hrot24
Rozhovor
Jak Euromedia mění knižní trh: generální ředitel prozrazuje plány s digitalizací, expanzí a novým životem pro Knižní klub
Tradiční knižní byznys prochází proměnou. Místo katalogovému prodeji dnes vyklízí práce s daty, personalizace a nové digitální formáty. Euromedia, součást skupiny Rockaway, expanduje do nových segmentů. Posiluje audioknihy a integruje slavný Knižní klub pod Luxor. „Technologie jsou nástroj, nikoli cíl – tím je vždy čtenář a jeho zážitek,“ říká šéf společnosti František Mala.
redaktor
V první části rozhovoru František Mala, generální ředitel knižního gigantu Euromedia, představil inovace v oblasti logistiky, které si vyžádaly investice ve výši stovek milionů korun. Ve druhé prozrazuje, na jaké novinky se mohou těšit čtenáři, pokud jde o knižní tituly.
Komentuje také akvizici významného hráče na trhu Pemic Books. A také změny v legendárním Knižním klubu, ze kterého si prostřednictvím katalogů vybíraly již naše babičky.
Digitalizace knihkupectví a nakladatelství už není vizí, ale realitou, která mění celý obor. E-shop Luxor roste, aplikace Můj Luxor má ambice stát se zákaznickým centrem pro celý knižní svět a formáty jako audioknihy či e-knihy získávají stále větší podíl na tržbách.
„Všechno se vyvíjí. Uvědomujeme si ale, že technologie jsou jen prostředkem. Tím nejdůležitějším pro nás zůstává čtenář a jeho zážitek,“ říká Mala.
Skupina Rockaway, jíž jste součástí, při vstupu do Euromedia Group mluvila o digitalizaci tradičního sektoru. V jakém stavu je digitalizace knižního trhu dnes? Má ještě nějaké rezervy?
Digitalizaci v naší firmě posouváme výrazně kupředu napříč několika oblastmi. E-commerce se stal plnohodnotným a rychle rostoucím kanálem, digitální obsah – zejména audioknihy a e-knihy – tvoří stále významnější část tržeb a stal se klíčovým motorem růstu.
V retailu digitalizujeme provozní procesy, zavádíme analytickou podporu rozhodování, automatizujeme řízení zásob a již zmíněné logistické procesy. V retailu bude hrát čím větší roli aplikace Můj Luxor přinášející vyšší zákaznický komfort.
Do budoucna se digitalizace bude ubírat dvěma směry – k zákazníkovi, s důrazem na personalizaci a kvalitu služeb, a dovnitř firmy, s cílem zvýšit efektivitu a hodnotu práce. Přesto zůstává knižní byznys oborem, kde rozhoduje lidský cit, empatie a lidské porozumění obsahu. Technologie jsou nástroj, nikoli cíl – tím je vždy čtenář a jeho zážitek.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nedávno rozhodl, že skupina Rockaway Capital může převzít společnost Pemic Books. Jedinou podmínkou je, že nezíská jednu z částí zabývající se velkoobchodní distribucí knih v Česku. Co pro vás nové portfolio bude znamenat? A co si od toho vy osobně slibujete?
Naší dlouhodobou strategií je neustálé zvyšování kvality, dostupnosti a efektivity služeb, které poskytujeme čtenářům i obchodním partnerům. Spojení s Pemic Books (s výjimkou její velkoobchodní části v Česku) proto vnímáme jako jeden z významných kroků k naplnění tohoto cíle.
Konkrétně vidíme velký potenciál v posílení našich služeb na trhu audioknih díky Audiotéce, v rozšíření velkoobchodních aktivit na Slovensku, v rozvoji dropshippingového modelu i v růstu maloobchodní sítě – jak v oblasti kamenných prodejen, tak v rozšiřování zákaznické báze e-shopu. Zároveň obohatíme naše nakladatelské portfolio o značku Bookmedia.
Začlenění skupiny Pemic pro nás nepředstavuje jen širší rozsah nabízených služeb, ale také přínos cenných zkušeností a know-how kolegů, které chceme využít ke zvýšení kvality a profesionality našich aktivit. Osobně v tomto spojení vidím nejen zajímavý obchodní synergický efekt, ale také silný impuls pro další kvalitativní rozvoj celé skupiny Euromedia.
Vaší součástí je v Česku již tradiční značka Knižní klub, na níž vyrůstaly celé generace čtenářů. Členům aktuálně chodí e-maily, že se značka spojuje s Luxorem. A dokonce není možná registrace nových členů. Proč jste dospěli k takovým změnám? A znamená to konec Knižního klubu?
Právě naopak. Plánované změny od 1. července dají Knižnímu klubu nový impulz a perspektivu dalšího růstu. V modernizované podobě a díky integraci do aplikace Můj Luxor, s jednodušší registrací a větším množstvím benefitů, jej přiblížíme ještě širšímu okruhu zákazníků.
Ačkoli byl Knižní klub původně založen na principu dálkového prodeje – prostřednictvím katalogů, telefonických objednávek a později online portálu – dnes jasně vnímáme, jak důležitou a nenahraditelnou roli hrají i kamenné prodejny.
„S Knižním klubem máme velké plány. Bude více propojený s prodejnami a e-shopem Luxor,“ říká top manažer.
Tomáš Novák, Hrot24
Atraktivním propojením Knižního klubu s prodejnami a e-shopem Luxoru, možností nákupu a konzumace audioknih a e-knih a inspirativní komunikací ze světa knižních novinek vytváříme pro zákazníky prostor, do něhož se – věříme – budou vždy rádi vracet.
Jaké změny v nákupním chování čtenářů sledujete v posledních letech?
V posledních letech pozorujeme několik výrazných trendů. Prodej tištěných knih v našem e-shopu po pocovidové stagnaci opět výrazně roste. Pozitivní dynamiku růstu vykazují digitální formáty – audioknihy a e-knihy. Zájem rychle stoupá také o cizojazyčnou literaturu, především v angličtině.
Současně na trhu vnímáme, že čtenáři čím dál častěji sahají po knihách z druhé ruky, což je podporováno rozvojem second hand platforem. Na změny v preferencích zákazníků reagujeme také v kamenných prodejnách rozšiřováním sortimentu o deskové hry, papírenské zboží a další dárkové předměty, jejichž podíl na tržbách trvale roste.
Vidíte potenciál například ve využití dat o čtenářském chování k predikci zájmu o určité tituly? Pracujete už nyní s daty a propisují se třeba do velikosti nákladu, rozsahu určené skladové plochy apod?
V predikci zájmu o konkrétní tituly vidíme ve využití dat zajímavý potenciál, i když určitou roli bude vždy hrát intuice – a přiznejme si, někdy i jistá dávka štěstí. Využití dat a umělé inteligence dnes hraje zásadní roli v podpoře rozhodování a zvyšování jeho kvality.
Osobně mě tato oblast velmi fascinuje, mimo jiné i proto, jak rychle se technické možnosti vyvíjejí a jak jsou dostupné – doslova každý den je testuji a využívám v praxi.
V létě v oboru pomalu finišují přípravy na pro prodejce nejvýznamnější období, podzim a následně vánoční svátky. Jak tyto letní přípravy vypadají a můžete prozradit alespoň některé z titulů, u kterých se pokusíte zaujmout čtenáře v září a později?
Tituly, které by měly vyjít na podzim, se nyní a v nejbližších měsících odesílají do tiskárny, takže poslední přípravné práce na překladech, redakci, sazbě a korekturách jsou v plném proudu.
Na sezonu chystáme řadu zajímavých titulů v různých žánrech. Pokud jde o populárně naučnou literaturu, čtenáři se můžou těšit na novou knihu cestovatelky Lucie Kutrové, milovníci výpravných encyklopedických knih na fascinující Atlas vesmíru a vyjde také očekávaný titul Nic mě nezastaví od světového fenoménu v oblasti osobního rozvoje, Davida Gogginse.
V beletrii připravujeme mimo jiné thrillery Shari Lapeny a C. J. Tudor a v dalších žánrech se objeví novinky oblíbené Ali Hazelwood, Coleen Hoover či Jojo Moyes. A pokud jde o knihy pro děti, velmi se těšíme například na půvabnou knížku Keiry Knightley Miluju tě napořád, určenou pro předškoláky, a na první dětskou knihu Kateřiny Surmanové s názvem Nártoun a Outloň. Ta je pro děti od šesti let a ilustruje ji Filip Pošivač.
A už koncem srpna vychází kniha Patriot ruského disidenta Alexeje Navalného, který zemřel v roce 2024 ve vězení. Strhující memoáry odvážného vůdce opozice zahrnují jeho politickou kariéru, četné útoky na jeho život a neúnavnou kampaň, kterou vedl proti stále více diktátorskému režimu.
Jakou knihu aktuálně čtete vy? A doporučil byste ji čtenářům?
Momentálně mám na nočním stolku rozečtenou knihu Pravěk a jiné časy od Olgy Tokarczuk. Její čtení je pro mě příjemným a podnětným odreagováním od každodenního koloběhu život, a to nahlédnutím do světa s fantastickými prvky a jemným magickým nádechem. Pokud čtenáři od knih očekávají, že podnítí jejich obrazotvornost a prohloubí empatii, pak tahle k nim bezpochyby patří.
František Mala
Generální ředitel Euromedia Group
Dvacet let působil v oblasti telekomunikací na manažerských pozicích v dceřiných společnostech skupiny Deutsche Telekom na Slovensku, v České republice a v Rumunsku
Po studiu na Fakultě managementu Univerzity Komenského v Bratislavě pracoval jako auditor ve společnosti PwC