František Mala, generální ředitel Euromedia Group, představuje skladovou technologii AutoStore

František Mala, generální ředitel Euromedia Group, představuje skladovou technologii AutoStore

Tomáš Novák / Hrot24

Rozhovor

Práci, již nikdo nechce, zastane robot. Naše know-how nabídneme i dalším hráčům na knižním trhu, říká šéf Euromedie

Největší knižní distributor v Česku Euromedia Group investoval stovky milionů do automatizace logistiky. Moderní sklad s roboty AutoStore teď kromě knih obslouží i další segmenty. A nově své kapacity nabízí také dalším hráčům na knižním trhu. „Zkušenosti a technologie, které jsme vyvinuli pro vlastní potřebu, nyní mohou pomoci i jiným,“ říká generální ředitel František Mala.

Rozsáhlý projekt automatizovaného skladu spustila společnost Euromedia začátkem roku 2023. V hale o ploše deset tisíc metrů čtverečních nyní pracuje devadesát robotů, kteří se starají o vychystávání z desítek tisíc zásobníků.

Investice ve výši 300 milionů korun přinesla firmě nejen vyšší efektivitu a rychlost doručení knih, ale také zcela nový potenciál. Své kapacity začíná otevírat i dalším partnerům na trhu. „Chceme nabídnout naše know-how i dalším firmám,“ dodává Mala.

Zanedlouho to bude rok, co funguje vaše knižní distribuce v automatizovaných moderních skladech. Proč jste se rozhodli investovat právě do technologie AutoStore? Kolik činily investice?

AutoStore jsme zvolili, protože představuje nejkompaktnější a nejškálovatelnější řešení pro skladování a manipulaci se zbožím jako jsou knihy.

Kubický systém ukládání nám umožňuje na ploše přibližně deset tisíc metrů čtverečních uskladnit až 65 tisíc binů, s možností rozšíření na 110 tisíc, které obsluhuje flotila 90 robotů a jejich počet můžeme podle potřeby dále navyšovat.

Investice do celé skladové automatizace v našem novém skladu, zahrnující AutoStore, pohyblivé paletové regály, dopravníkovou techniku a WMS dosáhla 300 milionů korun.

Jaké byly největší výzvy při výstavbě a zavádění robotického skladu?

Cekově se jednalo o mimořádně komplexní projekt: od koordinací stavebních úprav nové haly, přes instalaci technologií a dopravníkových tratí až po integrací nového WMS (Warehouse Management System) s našimi ERP systémy. Prakticky však bylo asi nejnáročnější samotné stěhování a náběh do ostrého provozu.

Jak dlouho trvalo, než se sklad stal plně funkčním? A jak probíhalo testovací období?

Halu jsme převzali v lednu 2023, následovaly stavební úpravy a montáž technologií. Pilotní provoz jsme spustili ve čtvrtém čtvrtletí 2023 a během něj jsme systém intenzivně testovali v paralelním režimu vedle původního skladu. Kompletní stěhování a plný náběh proběhly v létě 2024 a od srpna 2024 již běží sklad v plném provozu.

Změnil nový sklad každodenní provoz vaší logistiky?

Nový sklad výrazně proměnil náš každodenní provoz. Zvýšili jsme efektivitu, rychlost i kvalitu celého procesu vychystávání a expedice. Díky automatizaci a řízení procesů na základě dat dokážeme rychleji reagovat a odstraňovat potenciální komplikace.

Klíčová je pro nás i kultura neustálého zlepšování – technologie nám umožňují postupně provoz ladit a zlepšovat. Zároveň nový sklad přináší našim kolegům moderní pracovní prostředí a příležitosti k profesnímu růstu, například v oblastech technické podpory nebo práci s daty.

Snížila se potřeba lidské práce, nebo spíše došlo jen ke změně její povahy?

Procesy v novém skladu jsou výrazně méně náročné na rutinní skladnickou práci s nižší přidanou hodnotou – tedy na pozice, které bylo historicky obtížné obsadit. Na druhou stranu se zvýšily nároky na dovednosti kolegů, kteří nyní obsluhují a spravují nové technologie. Místo fyzické manipulace se zbožím tak přichází větší důraz na technickou zdatnost, práci s daty a schopnost řešit operativní situace v reálném čase.

Budete chtít sklad dále rozšiřovat nebo přidávat další automatizační prvky?

V nejbližších letech se zaměříme především na rozšíření a plné využití kapacity stávajících technologií, které jsme schopni navýšit o desítky procent.

Kromě pokrytí vlastního růstu v rámci skupiny chceme tuto kapacitu nabídnout i dalším partnerům na knižním trhu. Věříme, že moderní logistické zázemí může fungovat jako platforma pro efektivní distribuci napříč celým odvětvím.

Jakou roli má podle vás logistika a spolehlivost doručení v úspěchu knižního byznysu v dnešní době? Tlačí zákazníci na rychlost doručení, nebo spíše na kvalitu služby? Nebo na cenu?

Knižní trh je – a myslím, že ještě dlouho zůstane – primárně postavený na fyzických, papírových knihách, které si čtenáři pořizují v knihkupectvích nebo objednávají přes e-shopy. Z toho důvodu hraje logistika naprosto klíčovou roli.

Kvalitně zásobené knihkupectví s širokou nabídkou titulů nebo rychlé a spolehlivé doručení domů či do výdejního boxu jsou dnes zásadními faktory zákaznické spokojenosti.

Cena samozřejmě vždy zůstane důležitá, ale z našeho pohledu jsou to právě kvalitativní aspekty – dostupnost, rychlost a spolehlivost doručení – které tvoří základ dlouhodobě udržitelného a úspěšného byznysu.

Uvažujete o využití skladu i pro jiné segmenty než knihy?

Ano, postupně rozvíjíme i jiné segmenty. Primárně jde o sortiment, který ve stále větší míře prodáváme v knihkupectvích společně s knihami – například stolní hry, dárkové předměty nebo školní a papírenské potřeby.

Nový sklad je koncipován tak, aby zvládl obsloužit i tyto segmenty, a umožnil nám dále rozšiřovat nabídku i služby pro zákazníky.


František Mala

  • Generální ředitel Euromedia Group

  • Dvacet let působil v oblasti telekomunikací na manažerských pozicích v dceřiných společnostech skupiny Deutsche Telekom na Slovensku, v České republice a v Rumunsku

  • Po studiu na Fakultě managementu Univerzity Komenského v Bratislavě pracoval jako auditor ve společnosti PwC