Klimatizace

V horku trpí nejen lidé

Shutterstock.com, koláž Hrot24

Změna klimatu

Vedro k padnutí, prodejci jásají. Češi se zamilovali do přenosných klimatizací

Letní prázdniny ještě pořádně nezačaly a Česko už má za sebou první supertropický den s teplotami přes 35 stupňů. Lidé berou útokem e-shopy a kupují všechno, co chladí.

čtk

Češi si do svých domácností stále častěji pořizují klimatizaci. Oblíbené jsou hlavně přenosné klimatizace, například online srovnávač Heureka v této kategorii pozoruje o polovinu vyšší zájem než minulý rok. Česko dnes zažilo dosud nejteplejší den letošního roku.

„Ačkoliv jsou levnější varianty jako ochlazovače vzduchu nebo ventilátory také velmi populární, zdaleka nedosahují takové oblíbenosti jako mobilní klimatizace. Právě tento segment se těší rok od roku skokově rostoucímu zájmu ze strany Čechů, a to o desítky procent,“ uvedl mluvčí Heureka Group Ondřej Šveda.

Za přenosnou klimatizaci lidé utrácejí nejčastěji od sedmi do 12 tisíc korun, řekl obchodní ředitel e-shopu Mironet Filip Uher. „Nástěnné klimatizace mají stabilní zájem zejména u zákazníků, kteří řeší dlouhodobé chlazení a jsou ochotni investovat částky kolem 18 tisíc korun a výše,“ doplnil.

Zájem o klimatizace na e-shopu Alza byl loni téměř dvakrát takový než v roce 2023. Meziroční nárůst firma eviduje i letos. „U klimatizací se nám i v sezoně daří držet dodací lhůty. Nicméně ve špičce se může stát, že oblíbené modely jsou dočasně vyprodané a čekací doba se může prodloužit o několik dní,“ řekla mluvčí Eliška Čeřovská.

Zásoby produktů určených k ochlazení Mironet proti loňsku navýšil o 15 až 20 procent. Týká se to zejména nejoblíbenějších modelů mobilních klimatizací a ventilátorů.

I když je teď zájem o klimatizace a další podobné produkty vysoký, prodeje začaly růst později než loni, sdělili obchodníci. „Letos poptávka gradovala až v druhé polovině června, ale o to silněji,“ řekl produktový manažer ve společnosti Datart Pavel Janů.

Online tržiště Allegro poukázalo na rostoucí poptávku po klimatizacích, které nabízí i funkci vytápění. Zájem ale podle firmy roste také o chladicí podložky pro domácí mazlíčky.

„Ceny se rovněž mění v závislosti na vývoji sezony. Zatímco v dubnu a květnu bývají produkty cenově zvýhodněné, od června mohou při nedostatku zboží vzrůst i dvojnásobně,“ uvedla za Allegro.cz Monika Brichtová.

Více objednávek než loni mají také řemeslníci, kteří instalují nástěnné klimatizace. Například na portálu NejŘemeslníci.cz poptávka v prvním pololetí stoupla o čtvrtinu, ve srovnání s rokem 2023 pak o 90 procent. Průměrná cena instalace klimatizace je podle portálu asi o 14 procent nižší než minulý rok, cena servisu se snížila zhruba o 11 procent.

„Nejvíce poptávek přichází tradičně z větších měst a jejich okolí. Z pohledu jednotlivých krajů vede dlouhodobě Praha, Středočeský kraj, Moravskoslezský kraj a Jihomoravský kraj – a to jak letos, tak v loňském roce,“ řekl ředitel portálu ePoptávka.cz Otto Kočí.

Meziroční nárůst zájmu online srovnávač Heureka pozoruje i u jiných letních kategoriích. Třeba vyhledávání výrobníků ledu se v červnu ve srovnání s loňskem zvýšilo asi o 39 procent, u přenosných lednic to bylo téměř o 16 procent.

„Velký zájem je samozřejmě o klimatizace a ventilátory, ale také o produkty denní spotřeby, jako jsou opalovací krémy,“ řekla za Alzu Čeřovská.