Egor Kolpakov a Oldřich Valta

První kavárna The Miners spatřila světlo světa v roce 2019. Od té doby její majitelé Egor Kolpakov a Oldřich Valta otevřeli dalších dvacet poboček nejen v Česku, ale i v několika – nejen okolních – evropských zemích

Hrot / Tomáš Novák

Hot Food

Dvanáct poboček v Praze nestačí. Kavárníci The Miners expandují do Španělska, Polska i Rakouska

Z původního snu o vlastní kavárně se stala dynamická franšízová síť, která si klade za cíl stát se nejznámější značkou výběrové kávy v Evropě. The Miners už navíc testují i instantní kávu.

Sára Goldbergerová

Sára Goldbergerová

Šéfredaktorka magazínu Hrot

Galerie (2)

V roce 2019 otevřela na pražském náměstí Jiřího z Poděbrad první kavárna The Miners. Stál za ní Egor Kolpakov, který byl ve světě kávy už dobře známý, jelikož tři roky předtím otevřel malou, ale výraznou kavárnu Barry Higgel’s v Holešovicích, a Oldřich Valta, pro něhož bylo naopak toto odvětví úplnou novinkou.

Kariéru totiž dosud budoval v bankovním sektoru, po letech ale nazrál čas na změnu. Mít vlastní kavárnu byl vždycky jeho sen, slovo dalo slovo a do podnikání se vrhnul právě s Kolpakovem.

Od začátku měli jasno v tom, že u jednoho podniku neskončí. The Miners založili s tím, že za několik málo let chtějí mít kavárny zaměřené na výběrovou kávu rozeseté po celé Evropě.

Teď uděláme rychlý střih. Píše se rok 2025 a The Miners mají dvanáct poboček v Praze, jednu v Brně, šest ve Španělsku, dvě v Polsku a po jedné v Rakousku a na Slovensku.

„Ale je to pořád málo,“ směje se Egor Kolpakov, když se setkáváme v kavárně v pražském Docku, kde se nachází i pražírna, kde měsíčně upraží pět tun zrn pro všechny své kavárny.

„Egor je z nás dvou ten snílek, ten, kdo si dává velké cíle, a já mu na to pokaždé řeknu: ‚Jasně, pojďme do toho!‘ Ale to, že jsme po šesti letech tam, kde jsme, dalece předčilo mé očekávání. Když vezmu v potaz i to, že jsme prošli pandemií covidu, jsem velmi mile překvapený, kam se nám to podařilo dotáhnout,“ doplňuje Oldřich Valta.

To, že jsme po šesti letech tam, kde jsme, dalece předčilo mé očekávání.
Oldřich Valta, The Miners

A jak z prvních vět nejspíš vyplývá, role mají rozdělené celkem jasně: Egor má na starosti operativní řízení, Oldřich se stará zejména o finance a byrokracii.

„Říkáme tomu zábavná a nudná část. Za celou dobu podnikání jsem nepřečetl ani jeden dokument. Nejsem si jistý, jestli Oldřichovi jeho role vyhovuje, ale je v ní určitě lepší, než bych byl já,“ usmívá se Kolpakov.

Podnikatelská symbióza tady evidentně funguje. Pobočkám se dobře daří a v loňském roce The Miners dosáhli obratu přes 140 milionů korun.

Při expanzi Valta a Kolpakov sázejí na to, že nejprve otevřou první vlajkovou kavárnu, která patří jim, další pobočky pak vznikají jako franšízy.

Tento přístup se skvěle ujal ve Španělsku – v době, kdy se spolu bavíme, mají v této zemi podepsaných asi 23 nových smluv, konkrétně v Barceloně, Malaze, Madridu a Valencii.

Další kavárny se v dohledné době chystají otevřít v Německu, Nizozemsku, Švýcarsku a na Maltě. Duo začíná koketovat i s tím, že by vstoupilo taky na vzdálenější trh, třeba do Asie.

A co je dnes nejvíc těší na tom, že se jim podařilo vybudovat úspěšnou síť výběrových kaváren? „Čím větší náš byznys je, tím větší je to zábava. Radost mi dělá také to, že stále vyvíjíme a testujeme spoustu nových produktů. Teď je to například instantní káva,“ říká Kolpakov.

„Navíc mám pocit, že jsme na cestě stát se nejznámější značkou výběrové kávy v Evropě. Moji známí mi neustále posílají fotky kaváren, které v Evropě potkávají. Nedávno mi udělalo radost, když mi jeden scenárista řekl, že v našich kavárnách napsal scénáře ke dvěma filmům, protože ho jejich prostředí. Baví mě, že se z The Miners stala integrální součást lidských životů,“ uzavírá Oldřich Valta.