Lukáš Václavek, Spa.cz

Lukáš Václavek, Spa.cz

se souhlasem Lukáše Václavka

Rozhovor

„Dovolená kousek za hranicemi je hit. Češi šetří, ale neomezují se,“ říká Lukáš Václavek ze Spa.cz

Češi letos na cestování nezanevřeli, ale pojímají ho trochu jinak. Místo drahých leteckých dovolených u moře stále častěji volí víkendový odpočinek nebo kratší pobyty v blízkém regionu. Jak si tuzemské hotely vedou ve srovnání s konkurencí a co dnes hosté od svého pobytu očekávají? Odpovídá Lukáš Václavek, marketingový ředitel Spa.cz.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Začíná léto, vrchol turistické sezóny. Budou letos Češi na cestování spíše šetřit nebo vaše prodeje napovídají, že bude sezóna úspěšná?

Konkrétně u nás na Spa.cz očekáváme o něco lepší sezónu než loni. Prodeje ve srovnání s minulým létem rostou. My se zaměřujeme na tuzemské a středoevropské pobyty, a právě to je teď naše výhoda, protože jak ukázal třeba nedávný průzkum CzechTourism, tak zájem o domácí dovolenou mezi Čechy letos vzrostl, naopak klesá poptávka po té zahraniční.

I u nás vidíme, že zatímco v tuzemsku rezervují lidé meziročně pobyty v průměru o deset procent delší, do Polska a Maďarska vyrážejí oproti loňsku na kratší dobu. Takže si myslím, že lidé na letní dovolené šetří. Ale ne tak, že by vůbec nikam nejeli, ale hledají levnější alternativu právě v tuzemsku, případně vymění finančně náročnou leteckou dovolenou u moře za relaxační pobyt v některé ze sousedních zemích s vlastní automobilovou dopravou. Lidé také rezervují více na poslední chvíli, zkrátilo se nám booking window o několik dní (doba mezi datem rezervace a datem nástupu na pobyt).

Uvádíte, že v minulém roce vzrostl váš objem objednávek o 12,5 %. Potvrzují tedy vaše prodeje trend, že v roce 2024 se turismus vrátil na předcovidovou úroveň a navzdory inflaci zájem lidí o cestování roste?

Ano, turismus se vrátil na předcovidovou úroveň. Ale vypadá teď trochu jinak. V celé Evropě je na vzestupu regionální turismus, tedy cesty do sousedních zemí a my to také vidíme. Třeba zájem našich klientů o maďarské destinace vzrostl za jediný rok desetinásobně. Tento růst je výrazně podpořen i ze strany obchodu, kdy tým Michala Drahoše aktivně rozšiřuje portfolio maďarských partnerů, kteří na Spa.cz nabízí své pobyty.

Celkově ukazují i různé evropské průzkumy, že motorem turismu jsou cesty Evropanů v rámci Evropy. To je rozdíl oproti době před pandemií, kdy byl silný příliv turistů z Asie či Ameriky a Evropané naopak létali na jiné kontinenty. Taky tu máme negativní trend overturismu, na který poslední dobou lidé reagují právě zájmem o méně známé cíle, mimo jiné i v našem středoevropském regionu.

Co se týče obratu a zisku, ano, projevuje. Rosteme dvojciferným tempem v obou ukazatelích.

V nabídce máte vedle Česka i Polsko, Maďarsko a Slovensko. Mluví se o tom, že Balt je pro Čechy nový Jadran, pozorujete tento trend?

Polsko je už pár let opravdu hit. Nejprve Češi objevili Balt jako alternativu k dražšímu Chorvatsku a v posledních letech začínají hojně navštěvovat i příhraniční oblasti, které bývaly dřív úplně na okraji zájmu. Takže Češi už nevyrážejí do Polska jen k moři, ale také do lázní nebo za aktivní turistikou na hory.

Vy se zaměřujete na wellness pobyty, tedy hotely, které umí nabídnout něco navíc oproti standardnímu ubytování. Dokáže v tomto směru český ubytovatel držet krok s okolními státy? Zejména o Polsku se říká, že poměr ceny a kvality služeb je tam vyšší než v Česku…

Polsko je právě tou kvalitou služeb vyhlášené, i na Maďarsko máme v tomto směru teď dobré ohlasy. Ale musím říct, že i české služby se hodně zlepšují. Je potřeba říci, že máme určitá kritéria výběru hotelu ke spolupráci, na Spa.cz nebereme každý hotel s vířivkou. I v průběhu spolupráce se může stát, že se služby zhorší, což může vést k ukončení spolupráce. I takové případy jsme historicky měli. Snažíme se tomu však předcházet. Sdílíme s partnery transparentně veškerou zpětnou vazbu od klientů a hledáme cesty, jak spolupracovat co nejvíce v módu win – win – win. Spokojený zákazník, partner a my.

I v turistice se nyní začíná mluvit o udržitelnosti. Pozorujete zájem lidí o ubytování, která se právě na ekologii, neplýtvání a jiné „zelené“ trendy zaměřují? Považují ubytovatelé tento trend spíše za překážku nebo příležitost?

Udržitelnost se stává důležitým tématem i v oblasti cestovního ruchu a stále více hostů zohledňuje ekologický přístup ubytovacích zařízení. Roste poptávka po místech, která šetří energii, snižují odpad a podporují lokální produkci. Zejména mladší generace nebo zahraniční turisté považují „zelený přístup“ za významné kritérium při výběru ubytování. Pro část ubytovatelů může být udržitelnost zpočátku výzvou, ale ti, kteří ji přijmou jako příležitost, získávají konkurenční výhodu a pozitivní image. Trend ukazuje, že spojení komfortu a ohleduplnosti k přírodě je stále žádanější.

Investorem za portálem Spa.cz je Wirtualna Polska Holding. Ten koncem roku koupil největšího internetového prodejce zájezdů v Česku – Invii. Bude to pro Spa.cz znamenat nějaké okamžité či dlouhodobé změny?

V tuto chvíli je Szallas Group, jejíž jsme součástí, samostatnou jednotkou a spolupracujeme tedy především s portály z regionu, které patří přímo pod Szallas Group. To nám umožňuje hlavně propojení s partnery ve střední Evropě a další posílení naší nabídky hotelů v regionu i kvalitního zákaznického servisu. Invia je samostatnou jednotkou a další kroky jsou v rukou investora.