Jan Strach byl v roce 2023 zařazen do žebříčku Forbes „30 pod 30“
Foto: archiv Jana Stracha (publikováno se svolením)
Hvězdy internetu
Rozhovor
Sedmadvacetiletý milionář Strach rozjel konkurenci pro Herohero. Už na ní jsou Mikýř, Ondřej Novotný i David Luu
Platforma Komunita sází na silnější zapojení tvůrců, gamifikaci a afiliační model, který je má motivovat k dlouhodobé spolupráci. Strach v rozhovoru pro Hrot popisuje její vznik, byznysový model i to, proč chce být pro tvůrce spíše partnerem než jen technickým prostředníkem.
Redaktor junior
Jan Strach je český režisér, producent a podnikatel, který se proslavil hlavně tvorbou populárních hudebních videoklipů.
Je spolumajitelem online magazínu The Mag, zakladatelem platformy Tugedr nebo majitelem produkční firmy Bezestrachu.
V roce 2023 byl zařazen do žebříčku Forbes „30 pod 30“, podobně jako jeho bratranec DJ NobodyListen v roce 2022.
Stejně jako další známí tvůrci, například populární podcastový moderátor Čestmír Strakatý, vydával bonusové části z produkce The Mag na Herohero.
Situace se ovšem změnila, když se Strach rozhodl spolu se svými partnery založit vlastní platformu, která bude místem pro tvůrce a jeho fanoušky — Komunita.com.
Narozdíl od své konkurence nabízí platforma bonusy za přivedení nových tvůrců nebo možnost se aktivně se podílet na vývoji a fungování Komunity.
Projekt svým prostředím navíc připomíná prostředí, které uživatele motivuje oceněními, podobně jako je tomu u videoher.
Současně je Jan Strach mediálně sledován kvůli obžalobě z vydírání a neoprávněného přístupu k počítačovému systému, která souvisí s instagramovým účtem, jenž parodoval The Mag.
Strach vinu odmítá, označuje obvinění za lživá a tvrdí, že jde o obchodní spor. O jeho vině, či nevině rozhodne soud, přesto je kauza veřejně známa a je často zmiňována v souvislosti s jeho podnikatelskými projekty.
O Komunitě, jeho dalších projektech a byznysu – stejně jako o zmíněném případu projednávaném u soudu – jsme s Janem Strachem mluvili v rozhovoru pro Hrot.
Jak byste Komunitu popsal třemi větami?
Komunita je platforma pro tvůrce, kteří chtějí mít v zádech spolehlivého partnera. Je to také platforma pro tvůrce, kteří chtějí pro své fanoušky vytvořit příjemné místo.
A o tom vlastně celá myšlenka je – není to jenom komunita tvůrců, ale spojení tvůrců a jejich fanoušků.
Firmu vlastníte s dalšími dvěma lidmi. Jak máte s partnery rozdělené funkce v Komunitě?
Mým úkolem je primárně navazovat nová partnerství s tvůrci a řešit marketingovou a PR stránku celé firmy. Zdeno (tedy známý influencer Zdeno Don Balenciaga – pozn.red.) řeší vývoj a vizuál platformy, na jeho bedrech je i zákaznická podpora.
Náš třetí partner Petr Žižka se stará o content s tvůrci a plánuje, co, kdy a jak půjde ven. Společně pak řešíme kreativitu a plánování firmy.
„Nikoho do Komunity nenutíme,“ říká Jan Strach
Foto: archiv Jana Stracha (publikováno se svolením)
Jaký podíl v Komunitě tvůrci dostávají a v čem se lišíte od konkurence?
Základní model máme podobný jako Herohero, tedy 10 procent poplatek od tvůrců. Máme ale několik bonusů, například poloviční poplatek během prvních dvou měsíců, když je tvůrce pozván jiným tvůrcem.
Po dvou měsících se to vrátí do normálu, ale dvě procenta z poplatku dostává napořád tvůrce, který nováčka přivedl. Je to takové malé díky od Komunity.
Ze srandy říkám, že když někdo přivede deset Mikýřů, může mít v důchodu hezký pasivní příjem.
Kdy vás s partnery napadlo Komunitu založit?
První myšlenka tady byla už tři roky zpátky. Znovu debatu otevřel jeden z mých obchodních partnerů Zdeno zhruba před rokem a půl, kdy jsem se utvrdil, že to pro nás má smysl. A tak jsem začal s vývojem platformy.
Původně měla být Komunita něco víc uzavřeného. Jak to tak bývá, náš nápad začal unikat mezi lidi a řada tvůrců se mě začala ptát, jestli by se mohli přidat.
V tu chvíli jsme se rozhodli, že uděláme Komunitu pro všechny. A s tím, kolik se k nám přidává tvůrců, které ani sám neznám, si myslím, že to byl dobrý nápad.
Léto je pro tvůrce okurková sezóna. Září je naopak dobrý nakopávač, který nám měl pomoct chytnout se přes zimu a po celý rok.
Nebál jste se s partnery, že by se informace o nové platformě mohly dostat na veřejnost dříve, než jste předpokládali?
Formálně byla platforma založená v únoru, kvůli personálnímu rozdělení, a spustili jsme ji v září. V té době už měli někteří naši tvůrci přístup k testovacím modulům – a nebylo jich málo. I přesto nikdo z nich nic médiím neprozradil.
Musím ale přiznat, že byl moment, kdy to málem prasklo. V době soudu zmínil někdo na internetu, že mám se Zdenem založenou firmu Komunita s.r.o.
Toho se jako jediný chytil Tadeáš Kuběnka, který na to reagoval. Naštěstí se té stopy nikdo dál nechytl, a tak se nám podařilo držet vše pod pokličkou.
Neotáleli jste se založením platformy kvůli tomu, že jste se báli špatné reklamy, kterou mohlo přinést zmíněné soudní řízení?
Deadline jsme měli daný už od začátku projektu. Léto je pro tvůrce taková okurková sezóna. Září je naopak dobrý nakopávač, který nám měl pomoct chytnout se přes zimu a pak po celý rok.
Nabízelo by se to říct, ale já i mí partneři rozjíždíme projekty celoročně. Během soudního řízení se vysílal Wrap, takže proces neměl žádný vliv na to, kdy platformu spustíme.
Kdo se ke Komunitě přidal jako první?
První jsem to komunikoval s Honzou Lišákem, který paradoxně svůj první obsah nahrál až někdy v říjnu. Mezi prvními byl určitě VladaVideos, brzy se přidal také Ondra Novotný (moderátor a promotér českého MMA gigantu Oktagon) nebo Mikýř. Po třech týdnech jsme měli pod sebou 250 tvůrců.
Někdo vydává jen u nás, někomu vyhovuje fungovat na Herohero i na Komunitě.
Chtěl byste tenhle duální systém do budoucna eliminovat?
Nikoho do Komunity nenutíme. Pamatuji si, že u startu Herohero bylo promo takové až moc invazivní. V každém videu bylo slyšet: „Zbytek exkluzivně na Herohero“.
V případě Komunity se to dle mého názoru neděje. A jsem za to rád. U nás tvůrcům nebráníme být aktivní i na jiných platformách. Ba naopak.
Dle mého názoru by měli mít volnost výběru tvůrci i fanoušci. Někomu nemusí vyhovovat design Komunity nebo se jim nechce zvykat na nové rozhraní.
Tím, že tvůrci vydávají obsah i na jiných platformách, dokážou uspokojit všechny své fanoušky. Samozřejmě chceme být lepší než konkurence a plánujeme spoustu novinek, ale nechci napovídat.
„Vizuální stránku projektu jsme řešili minimálně dva měsíce,“ popisuje Jan Strach
Foto: archiv Jana Stracha (publikováno se svolením)
Jak probíhá komunikace s tvůrci? Mají u vás dostatečnou podporu?
Pořádáme pravidelně schůzky s autory a bavíme se o tom, co by se uvnitř Komunity dalo změnit. Demokraticky o tom spolu rozhodujeme. Mají tak možnost přímo se zapojit do vývoje aplikace.
Menším tvůrcům pomáháme dostat mezi lidi obsah, který sami chtějí. Autor za námi může přijít a říct: „Hele, na tomhle jsem strávil fakt hodně času a chtěl bych, aby to bylo vidět.“
A my mu rádi pomůžeme s propagací. Rosteme tak společně – to je celé kouzlo. The Mag Wrap toho může být příkladem.
Jaké máte od tvůrců první zpětné vazby?
Každý projekt má porodní bolesti. Zatím nemám pocit, že by byl někdo nespokojený, ale návrhů na vylepšení platformy přibývá.
Pro tvůrce máme vytvořené buňky, kde se mohou vyjadřovat, ptát nebo sdílet své problémy, které vývoj okamžitě řeší. Troufnu si říct, že jsou všichni spokojení.
Každý projekt má porodní bolesti. Zatím nemám pocit, že by byl někdo nespokojený, ale návrhů na vylepšení přibývá.
Z doslechu vím, že Herohero pomáhá tvůrcům se zajištěním prostoru pro tvorbu. Nabízíte něco podobného?
Máme produkční tým, který dokáže zařídit spoustu věcí – od kontaktů přes doporučení. To tvůrcům zdůrazňujeme. Baví nás pomáhat, protože tak rosteme všichni.
Co se týče samotných prostorů, jsme toho schopni, ale většina tvůrců chce mít vlastní originální prostor. Pokud si to autoři na poradě budou přát, nebráním se tomu.
Komunita pracuje s gamifikací a virtuálními odznaky. Brali jste inspiraci z nějaké konkrétní hry?
Vizuální stránku projektu jsme řešili minimálně dva měsíce. Během dovolené na Srí Lance jsem měl v pokoji žárovku, která tvořila světlo připomínající auru. Tu jsme si představili jako auru samotné Komunity a podle toho jsme tvořili achievementy i design.
Všichni jsme na hrách vyrostli a víme, jak lákavé jsou drobnosti jako levelování. Ocenění motivují uživatele sledovat tvůrce dlouhodobě.
Jeden z odznaků je za roční odběr, což je finančně zajímavé. Konkrétní vzor jsme sice neměli, ale prvky z videoher budeme dál přidávat.
Co plánujete s obsahem The Magu do budoucna? Přesunete na Komunitu i populární The Mag Wrap?
Komunita bude pro The Mag stěžejní. Už teď zde vydáváme několik pořadů, například novou sezónu Detektoru lži. Na zimu plánujeme novou reality show s konceptem, který je u nás novinkou.
Máme tu i kanály věnující se byznysovým tématům se zajímavými hosty. Co se týče Wrapu – přímé pokračování zatím neplánujeme. Vyčerpali jsme spoustu mladých rapperů, proto jsme to ukončili. Na jaře plánujeme něco podobného.
Přemýšleli jste o expanzi do zahraničí – například do Německa nebo Polska?
Konkurence tu není velká, takže nás zahraniční trh zajímá. Víme ale, že nejsilnější karty máme tady. Proto chceme nejdřív doladit věci k maximální dokonalosti, což je v případě tří majitelů skoro nemožné.
Když se to povede, nevidím v expanzi problém. Po technické stránce stačí platformu přeložit, dostat ji k lidem a najít lokální tým.
„Mým úkolem je primárně navazovat nová partnerství s tvůrci a řešit marketingovou a PR stránku celé firmy,“ přibližuje svou roli Jan Strach
Foto: archiv Jana Stracha (publikováno se svolením)