Nadšený třicátník třímá v rukou svoje dětství. A dost možná i slibnou investiční příležitost
Shutterstock.com
Karty jako poklad
Pokémoni táhnou třicátníky: „V prodejně jsme měli booster box za půl milionu,“ říkají bratři, kteří díky nim vydělávají
Bratři Daniel a David Lískovcovi vybudovali ze sběratelské vášně obchod, ve kterém se prodávají karty za statisíce korun. Jejich zákazníci? Především generace, která na slavném seriálu vyrůstala.
Redaktor junior
Pokémoni už dávno nejsou jen vzpomínkou na dětství. Bratři Daniel a David Lískovcovi z Tábora dokázali ze svého koníčku vybudovat úspěšný byznys, který dnes přitahuje sběratele i investory. Jejich obchod Shadowball nabízí karty, jejichž cena se šplhá až do statisíců, a zákazníci se za nimi sjíždějí z celé republiky.
Příběh začal nenápadně – v roce 2016 založili facebookovou skupinu, která se stala největší českou komunitou sběratelů Pokémon karet. Dnes čítá více než 26 tisíc členů a bratři díky ní dokázali vybudovat i internetový obchod. Ten se rychle stal hlavní platformou pro prodej i výměnu vzácných kusů.
Loni se rozhodli udělat další krok – otevřeli kamenný obchod přímo v centru Prahy. Nabídka? Od balíčků za pár stovek až po vintage booster boxy z roku 1999 v hodnotě téměř půl milionu korun. Do jejich prodejny přicházejí hlavně třicátníci, kteří kdysi s Pokémony vyrůstali a dnes do nich investují nejen z nostalgie, ale i jako do perspektivního aktiva.
Jakou nejdražší věc jste v obchodě prodali?
Dlouhou dobu jsem tu měl vintage booster box, tedy 36 balíčků s originální fólií z roku 1999. Jednalo se o první edici karet – a ne následný dotisk.
Jeho cena se dnes pohybuje kolem 400 tisíc korun. Ze stejného roku jsme tu měli i box z edice s Rakeťáky, který se nám podařilo prodat za čtvrt milionu.
Pravidelně se tu objevují karty v ceně od 50 do 100 tisíc korun, například Charizard nebo Umbreon Max. Největší zájem je o ikonické Pokémony z prvních edic a o karty se speciálním vzhledem, které jsou pro sběratele atraktivní.
Kdy vás napadlo se Pokémony živit?
V mládí jsme s bratrem byli oba fanoušci seriálu a videoher. Karty jsme – asi jako všechny děti v devadesátých letech – sbírali také. Ten zájem v průběhu let opadl. Vrátil se až během roku 2016, kdy jsme našli staré sbírky z dětství a začali hrát hru Pokémon Go.
V té době jsme založili vlastní facebookovou skupinu pro prodej a výměnu karet mezi sběrateli. Dnes má přes 26 tisíc členů. Po dvou letech jsme zprovoznili i první verzi našeho internetového obchodu shadowball.cz.
Časem jsme to chtěli trochu posunout, a tak jsme si loni otevřeli kamenný obchod specializující se primárně na prodej jednotlivých karet a nerozbalených balíčků.
Odkud získáváte sortiment do svého obchodu?
Původně jsme si všimli, že některé karty lze v zahraničí, hlavně v Americe, pořídit levněji než v Evropě. A to hlavně kvůli vyšším počtům. Využívali jsme rozdílu cen a začali na tom vydělávat.
Karty jsme nakupovali v USA, kde byl trh větší a výtisků více, a poté je prodávali v Evropě. V té době byla naše klientela hlavně z Nizozemska a Itálie. Dnes je situace opačná.
David a Daniel Lískovcovi před úterní otevírací hodinou
Foto: Radim Bača
V Americe je nedostatek karet a většinu naší nabídky tvoří sbírky od českých sběratelů. Těm za ně nabízíme buď peníze s určitou procentní srážkou, nebo výměnu za jiné karty.
Přesto se k nám pořád dostávají i velké „pecky“ ze světa, zejména u vzácnějších karet, které v Česku prakticky nejsou k sehnání. Prodej karet u nás tvoří zhruba polovinu všech tržeb. Aktuálně obchod s balíčky lehce dominuje.
Jak se změnily ceny balíčků a jejich dostupnost v posledních 10 letech?
Největší skok v cenách a poptávce přišel během covidu, kdy lidé trávili více času doma a hledali si nové koníčky. Do sběru Pokémonů se v té době navíc pustili influenceři, kteří veřejně nakupovali a ukazovali vzácné karty.
Příkladem může být i Jake Paul a jeho Illustrator Pikachu ve stavu 10 z 10, kterého vyměnil za stejnou kartu s nižším hodnocením a doplatkem čtyř milionů dolarů. Tehdy se zájem o některé kolekce zvedl o stovky procent a ceny vystřelily nahoru.
Po covidu se ceny lehce ustálily. V roce 2024 šlo balíček běžně sehnat za sto korun a byl k dostání prakticky všude. Vše se ovšem změnilo. The Pokémon Company oznámila během loňského listopadu, že omezí počet výtisků v nových setech.
Od začátku roku jsou v každé sérii legendární Pokémoni jako Pikachu. Taková cenná lákadla jsou velkým důvodem, proč se ke hře vrátit nebo ji začít znovu sbírat.
Série se tak často vyprodají hned po vydání a ceny na sekundárním trhu rychle rostou. I to je důvod proč stojí některé balíčky, které jsou navíc často nedostupné, více než 220 korun.
Řekli byste, že dnes vidí sběratelé v kartách spíše finanční investici?
Ano. A to téměř polovina z nich. Obzvlášť letos k nám lidé chodí a ptají se, jaký box nebo karta budou mít hodnotu a co poslat na grading. Nové sety nakupují ve velkém.
Pak je hned prodají. Nebo čekají, až jejich cena poroste. Například box, kde bylo možné otevřít právě zmíněného Pikachu, stál původně kolem tří a půl tisíce korun. Dnes se prodává i za více než dvojnásobek.
Karta v perfektním stavu, navíc ohodnocená společností PSA
Foto: Radim Bača
Jak dlouho vám karta s hodnotou více než deset tisíc korun zůstává v obchodě ?
U každého kusu je to jinak. Například zmíněného Charizarda jsem nestihl ani vystavit. Některé karty tady zůstanou déle než měsíc. Během tří měsíců se nám ve většině případů povede kartu prodat, nebo vyměnit.
Podle čeho zjišťujete ceny jednotlivých karet ?
Primárně ze serveru cardmarket.com, který je hlavním evropským tržištěm nejen pokémonů, ale i dalších karetních her. Zde se dá zjistit cena karty před „gradingem“.
Sledujeme také další stránky. Ty se orientují ovšem na americký trh, kde jsou ceny jiné. Pak je tu eBay, kde je ale nutné počítat s tím, že výsledná cena, ovlivněná poplatky, bude vyšší.
Co je „grading“ a jak moc ovlivňuje výslednou hodnotu karty?
Grading je proces, při kterém pošlete kartu na hodnocení jejího stavu do některé z nezávislých společnosti. Pokud je karta v perfektním stavu, může její cena až několikanásobně vzrůst.
Někdy je nárůst hodnoty pouze o několik desítek, jindy může jít až o několik tisíc procent. Záleží na konkrétní kartě a také na tom, kolik podobných kusů ve špičkovém stavu na trhu existuje.
Některé edice se ovšem nepovedou. Většinou jsou příčinou tupé nože nebo špatně zkalibrovaný řezací stroj. Karty z takové edice jsou pak špatně vycentrované a je obrovský problém získat u nich dobré hodnocení. Pokud ovšem 10 z 10 dostanou, jejich cena rapidně roste.
Kolik korun stojí poslat kartu na hodnocení a kdo za něj zodpovídá?
Nejznámější je společnost Professional Sports Authenticator (PSA), která celosvětově provádí asi 70 procent hodnocení a je mezi sběrateli nejvíce uznávaná.
Cena za hodnocení se podle vytížení mění. Aktuálně je kolem 18 dolarů, v přepočtu asi 370 korun. K výsledné částce se připočítává poštovné, clo a DPH.
Celkově tak hodnocení vychází přibližně na 600 korun za kartu. V případě vysokého hodnocení může PSA účtovat ještě příplatek.
V České republice grading zprostředkují některé karetní obchody zhruba za 700 korun. My tuto službu zatím nenabízíme, a to hlavně z kapacitních důvodů.
Setkáváte se s falešnými kartami. Pokud ano, jak je poznáte ?
Moc ne. Občas někdo, kdo slyšel o rostoucí hodnotě karet, přinese padělky, ale většinou je poznáme hned. Originální karta má ostrý tisk, správné barvy a pevný karton s černou vrstvou uvnitř.
Výloha plná kusovek
Foto: Radim Bača
Padělky bývají rozmazané, mají jiné odstíny a často jsou tenčí nebo průsvitné. Často na nich nesedí i zásadní charakteristiky, jako správný počet životů.
Falešné karty se spíše prodávají na inzertních portálech, jako je Vinted nebo Bazoš.
Kdo tvoří vaši klientelu?
Občas přijde dítě s rodiči, které si chce koupit balíček. Většinu zákazníků ale tvoří lidé kolem třiceti let, kteří na Pokémonech vyrostli a dnes si mohou dovolit investovat do karet větší částky.
I přesto, že se náš obchod nachází v centru hlavního města, chodí k nám hlavně místní. Češi milují sbírání čehokoliv. Stačí jim to pouze vysvětlit. Turisté nás navštěvují také, ve většině případů cíleně.
Hráli jste někdy i samotnou hru?
Když jsme vyrůstali v Táboře, tak jsme hru nikdy nehráli. Nedostali jsme se k lidem, kteří v té době ligu pořádali. Dnes nás dění kolem turnajů v Pokémonech zajímá.
Alternativní verze karet, které jsou vytištěny pouze pro dané turnaje, patří k těm nejcennějším vůbec. Sami ovšem karetní hru nehrajeme. Nebo aspoň ne na turnajové úrovni.