Petr Udavský

S EliteVoyage si můžete užít třeba romantickou večeři při svíčkách pod ledovcem na Islandu. Nebo raději někam do tepla?

EliteVoyage, koláž Hrot24

Dovolené pro vyvolené

Rozhovor

Cesta na jižní pól či let do stratosféry? Žádný problém, říká šéf luxusní cestovky. Jak si plní sny nejbohatší Češi?

Nejbohatší Češi se už chystají podívat se do stavu beztíže a vydají se také do vesmíru. „Za čtyři miliony korun můžete třeba letět balonem do stratosféry a podívat se na zakřivení zeměkoule,“ říká pro Hrot24 Petr Udavský, spolumajitel cestovní kanceláře EliteVoyage, která plánuje lidem dovolené na míru. „Takový typ zážitku bude častější a častější.“

Jan Januš

Jan Januš

redaktor

Galerie (30)

EliteVoyage není klasickou cestovní kanceláří, míří na ty nejbohatší cestovatele. Nevydává ani katalog, dovolené chystá svým klientům na míru. Inspiruje je rovnou vlastním luxusním časopisem Explorer by EliteVoyage. A posílá je třeba i do Papuy Nové Guiney za domorodými kmeny nebo do Amazonie lovit pirani.

„Našimi klienti jsou z většiny majitelé firem nebo lidé působící ve vyšším managementu. Za dovolenou utrácejí od stovek tisíc po miliony. Výše té ceny je ale daná samotným produktem,“ usmívá se Petr Udavský, jehož firma vyrostla za pět let k čtyřsetmilionovému obratu.

„Jde nám o dlouhodobou spolupráci,“ říká Udavský. „Devadesát procent našich klientů se vrací. Zkoušejí nové věci a nechají si poradit.“

Na lepší cestování se totiž podle něj rychle zvyká: „Když třeba jednou letíte business třídou, do economy už se vrátit nechcete. I někteří naši klienti ale tvrdí, že cestu tam si užijí a zpátky už poletí zase normálně. Z našich zkušeností už ale víme, že ještě z té dovolené budou chtít přebookovat i zpáteční let na business.“

Kam vyrazí nejbohatší Češi letos na letní dovolenou?

Láká je hlavně Středomoří. V průběhu let se to ale nijak nemění. Táhne Itálie, která funguje celoročně, dá se tam také skvěle lyžovat. Spojíte odpočinek s mořem nebo horami, s hezkými městy, s gastronomií, s výborným vínem. Je to univerzální destinace.

Velmi dobře se osvědčují také Španělsko a Řecko. Všechno se to odvíjí i od dostupnosti těchto zemí, létá tam více a více letadel. Mimo léto pak bohatší lidé jezdí na odpočinkové dovolené zejména k teplému Indickému oceánu.

Podle nejnovějšího vydání vašeho Luxury Travel Report, kde popisujete trendy v high-end cestování, roste také zájem o cesty do Japonska, Indie a Finska. Z jakého důvodu?

Japonsko bylo během covidu dlouho zavřené, zájemci o jeho návštěvu si museli nějakou dobu počkat a nyní využívají toho, že je opět možné tam přijet.

Hodně lidí tam táhne jídlo, letos také Expo. Najdete tam rozmanitou přírodu i historické památky, v zimě tam můžete lyžovat. Naši klienti tam často míří ve chvíli, kdy kvetou sakury, chtějí tu zemi vidět se vším všudy.

Cesty do Japonska je ale třeba plánovat hodně dopředu, alespoň půl roku. Jinak už nedosáhnete na ty nejlepší průvodce a služby.

Indie teď myslím funguje na doporučení od ostatních. Jsou tam hezké hotely a hezká místa, lákají také různé ozdravné procesy. A z pohledu bezpečnosti a čistoty je Indie v současnosti vnímána lépe než třeba před deseti lety.

Do Finska láká příroda a sauny?

Příroda a klid. Hodně lidí slyší i na Santovy vesničky, je ale potřeba počítat s tím, že je to spíš turistická záležitost. Finsko a Norsko nejsou zatím až tak objevené destinace, řada lidí tam ještě nebyla a chtějí zkusit něco nového.

Výhodou je vcelku dobrá dostupnost, zajímavá gastronomie, příroda a celkově jiný vibe. Navíc se dají tamější dovolené pojmout i více dobrodružně.

V budoucnu patrně začnou ti nejbohatší létat do vesmíru nebo se vydávat do stavu beztíže. Máte s tím už nějakou zkušenost?

Několik takovýchto rezervací už jsme pro naše klienty dělali. Chystají se na pár hodin do stavu beztíže. Existuje několik souvisejících produktů, jedním z nich je let do stratosféry obdobou hydrometeorologického balonu.

Poletí se začátkem příštího roku z Francie, to místo je asi sto kilometrů od Paříže. Dostanete se do výšky přes 20 kilometrů. Kabina je pro šest lidí a piloty, během šesti hodin vystoupáte do té zmiňované výšky, kde už je vidět zakřivení Země.

Není tam žádná limitace zdravotním stavem, takto cestovat je možné od 12 let. Zaváděcí cena se pohybovala kolem tří milionů korun na osobu, teď to jsou zhruba čtyři miliony.

Letět přímo do vesmíru, třeba se SpaceX, je daleko dražší a vyžaduje to i více dovedností. Nutné je absolvovat školení i zdravotní prohlídky. Tento typ zážitku ale bude častější a častější.

Jezdí nejbohatší Češi běžně třeba na cesty kolem světa?

Běžně ne, ale běžněji než v předchozích letech a určitě běžněji než v předchozím desetiletí. Několik už jsme jich připravovali, ale vždy to bylo na privátní bázi. Jedna z nich se podařila za necelý týden, jiné trvaly minimálně dva týdny.

Zajímavé je, že takovéto cesty se většinou plánují na stranu do Ameriky, kvůli časovým posunům. K dispozici jsou i produkty od známých hotelových brandů, jako jsou například Four Seasons či Aman, které podobné cesty privátním letadlem provozují napříč světem do svých hotelů.

Jsem nadšenec do verneovek a chtěl bych projet svět za 80 dní úplně stejně jako Phileas Fogg. Uměli byste to pro mě naplánovat a zařídit?

Přesně tohle děláme, dovolené a cesty na míru. Pomáháme uskutečňovat nápady našich klientů tak, aby pro ně byla jejich realizace co možná nejkomfortnější.

Najít dnes ale čas na cestu trvající 80 dní, to by byl oříšek. Cestu kolem světa můžete absolvovat třeba i na velké lodi, což trvá právě několik měsíců.

Organizujeme i různé expedice, například na jižní pól. A často i s experty, třeba s ornitology, kteří s našimi klienty pozorují ptáky. Jiná cesta za doprovodu odborníků na místní kmeny zase vedla na Papuu Novou Guineu nebo do Amazonie na lov piraň.

Vy sám také hodně cestujete. Kolik času strávíte na cestách?

Tak dva měsíce během roku. Je pravda, že já i naši travel designeři cestujeme hodně, patří to k naší práci. Potřebujeme poznávat nová místa, ale také se ujišťovat, že to všude funguje tak, jak má.

Nemluvím jen o hotelech, jde o restaurace, obchody, místní aktivity. Potřebujeme mít autentický zážitek, abychom pak mohli o těch věcech vyprávět a přemýšlet o nich i v dalších souvislostech. Tohle vám ChatGPT neumožní. Nedozvíte se, jestli je lepší pokoj nalevo, nebo napravo.

Klientům jsme schopni nabídnout další přidanou hodnotu. Jako jediní v Česku jsme členy několika prestižních asociací. Konkrétně jsme ve speciálních partnerských programech od řetězců Four Seasons, Belmond či Rosewood a dále v několika světových asociacích (Serandipians), které nám umožňují nabídnout našim klientům určité výhody, jako jsou bezplatné upgrady, kredity do hotelů na útratu, speciální přístup a tak podobně.

EliteVoyage

Petr Udavský v Nepálu

Foto: EliteVoyage

Pracovat jako travel designer by byla pro mnoho lidí určitě vysněná kariéra. Jak těžké je se k vám dostat?

Jak pro koho. Pokud k nám ten člověk přesně sedí, těžké to vlastně není. Ale zájemce čekají psychometrické testy, které jsme si nechali připravit přímo na míru a jimiž projde tak deset procent uchazečů.

Protože travel designer – v současnosti jich máme sedm – by měl být empatický člověk s vášní pro cestování, měl by být přesný a spolehlivý. A musí zapadnout i lidsky do našeho týmu.

Jaká země vás jako cestovatele zaujala v poslední době?

Hodně se mi líbilo v Nepálu, baví mě spíš příroda než města. Nedávno jsem se vrátil například z Kolumbie, kterou bych spoustě lidem mohl doporučit.

Často se mě v té souvislosti lidé ptají na bezpečnost. Obecně bych řekl, že pokud nechodíte tam, kam nemáte - což často poznáte už podle toho, jak to tam vypadá -, nemáte se prakticky čeho bát. Pravděpodobnost, že vás někdo okrade, může být stejná i v Barceloně či v dalších výrazně bližších lokalitách.

Máte ještě nějaké cestovatelské sny?

Snažím se cestovat tam, kde jsem ještě nebyl. Láká mě Nový Zéland, Galapágy a také hodně přemýšlím o Ugandě. Rád bych se jel podívat na gorily. Ti, co už tam byli, jsou úplně nadšení, a právě o tuhle cestu teď roste zájem i u dalších klientů.

Cestujete ale i prostřednictvím kávy. Vaše kanceláře aktuálně stěhujete do Karlína, kde jste otevřeli také druhou pobočku vaší kavárenské značky Space Cafe. Co s ní plánujete?

Hledali jsme nové prostory, v Karlíně jsme našli skvělé a větší, než jsme potřebovali. A tak jsme otevřeli kromě vlastních nových kanceláří druhou pobočku Space Cafe a také coworkingové centrum i s podcastovým studiem.

V kavárně nabízíme takzvaný „rotující mlýnek“, každý den u nás vlastně můžete ochutnat jinou kávu odněkud z Evropy. Takže i tímhle způsobem s námi můžete cestovat.


Petr Udavský

  • CEO a spolumajitel cestovní kanceláře EliteVoyage

  • V cestovním byznysu se pohybuje od roku 2009

  • Vlastní kancelář založil v roce 2019

  • Spoluvlastní také kliniku komplexní péče EliteMedical

Související články