Osobní doprava ČD zaznamenává výrazný růst

Osobní doprava ČD zaznamenává výrazný růst

Foto: České dráhy (oficiální PR materiály)

Vlaky

Nákladní železnice v krizi: ČD Cargo propustí stovky zaměstnanců a prodá nadbytečné vozy

ČD pokračují v investicích do nových souprav a moderních technologií, včetně bateriových vlaků a mezinárodních spojů do Německa, Rakouska a Maďarska. Nákladní doprava ČD Cargo zaznamenala ztrátu 931 milionů.

čtk

Skupina České dráhy (ČD) za první pololetí letošního roku vykázala zisk před zdaněním 444 milionů korun, loni to bylo za stejné období 694 milionů.

Osobní doprava dosáhla meziročního růstu výnosů o 1,7 miliardy korun a její zisk před zdaněním je 1,1 miliardy korun, což je téměř o 800 milionů korun více než loni.

Naopak nákladní doprava ČD Cargo vykázala ztrátu před zdaněním 931 milionů korun. ČD o tom dnes informovaly v tiskové zprávě.

V mezinárodní osobní dopravě se tržby ČD meziročně zvýšily o 16 milionů korun. Za prvních šest měsíců dráhy přepravily 80,1 milionu cestujících, meziročně o 1,5 milionu méně.

Skupina ČD Cargo přepravila 29,9 milionu tun nákladu, přičemž vlaky ČD Cargo z toho přepravily 26,4 milionu tun. To znamená meziroční nárůst v absolutním objemu, ale při poklesu přepravních výkonů.

Rostly výsledky kombinované dopravy, v přepravě pro automobilový průmysl a dopravě pohonných hmot. Společnost také zvýšila objemy přeprav kontejnerů v Německu.

Ve výsledku nákladní dopravy se odráží transformace společnosti, která od loňska cíleně přizpůsobuje své kapacity podmínkám na českém a evropském železničním trhu.

ČD Cargo plánuje do konce roku propustit až 700 zaměstnanců, tedy více než desetinu. V dubnu společnost oznámila, že se v elektronické aukci zbavuje nadbytečných 24 lokomotiv a 1089 vozů různého typu a letos počítá s odprodejem dalších vozů.

Loni firma přepravila 56,7 milionu tun nákladu, což bylo meziročně o 2,7 milionu méně. Vedení společnosti očekává, že příští rok množství přepraveného nákladu nepřekročí 45 milionů tun.

Loni ČD Cargo také zaznamenalo výrazný propad v hospodaření. Ze zisku před zdaněním 733 milionů za rok 2023 se dostalo do ztráty činící 946 milionů.

Dráhy tento rok obnovují vozový park. V prvním pololetí dráhy uvedly do provozu nové soupravy ComfortJet a motorové jednotky RegioFox.

Ve druhé polovině roku dopravce převezme další vlaky tohoto typu a lokomotivy Vectron. Nové vlaky nasadí na mezinárodní linky do Německa, Rakouska a Maďarska a příští rok do Dánska.

V Moravskoslezském kraji dopravce testuje čtyři bateriové vlaky. „Tam, kde jsme nasadili nové soupravy, roste poptávka po cestování a tržby z osobní dopravy,“ uvedl generální ředitel ČD Michal Krapinec.

„Naše investice do modernizace, nových vlaků a zlepšování služeb už dnes přinášejí viditelné výsledky. Díky finanční stabilitě a potvrzenému ratingu můžeme pokračovat v rozvoji vozového parku a služeb tak, abychom i nadále nabízeli spolehlivou, moderní a konkurenceschopnou železniční dopravu,“ dodal Krapinec.

Americká ratingová agentura Moody´s letos potvrdila hodnocení úvěrové spolehlivosti ČD na úrovni Baa2, což je střední stupeň hodnocení a nachází se v investičním pásmu. Nižší úrovně od Ba1 po C jsou ve spekulativním pásmu spojeném s vyšším rizikem pro investory.