Vlak RegioJet

RegioJet získá smlouvu na provoz 4,5 milionu kilometrů ročně

Foto: Shutterstock.com

Železniční doprava

RegioJet uspěl v největší soutěži na dálkové vlaky. Stát mu za 15 let provozu zaplatí 11,63 miliardy

Největší soutěž na dálkové vlaky v historii ministerstva dopravy zná vítěze. RegioJet od prosince 2029 převezme provoz na pěti linkách, které dnes z větší části obsluhuje Arriva. Během příštích 15 let má zajistit miliony kilometrů spojů s novými jednotkami od Škody Group.

čtk

Dopravní společnost RegioJet převezme od prosince 2029 provoz pěti rychlíkových linek. Půjde o linky Pardubice–Liberec, Liberec – Ústí nad Labem, Kolín–Rumburk a z Prahy do Tanvaldu a Rumburku.

Stát dopravci za 15 let provozu zaplatí 11,63 miliardy korun. Vyplývá to z registru smluv, upozornil na to dnes server Zdopravy.cz.

RegioJet uspěl ve veřejné soutěži ministerstva dopravy, v níž stát vybíral ze čtyř nabídek. Jde o zatím největší soutěž na dálkové vlaky, které ministerstvo vypsalo.

Ministerstvo dopravy s vítězným uchazečem ve čtvrtek uzavřelo 15letou smlouvu. RegioJet získá smlouvu na provoz 4,5 milionu kilometrů ročně.

RegioJet by měl na linkách vypravovat nové vlaky, které dopravci dodá společnost Škoda Group. Jednotky by měly umožňovat provoz v nezávislé trakci i využívat trakční elektřinu na elektrifikovaných úsecích.

Na čtyřech z pěti vysoutěžených linek v současnosti jezdí Arriva. RegioJet v tendru nabídl ze všech uchazečů, mezi něž patřila dále Arriva, České dráhy a Leo Express, nejnižší cenu.

Ta počítá s denní kompenzací přes 1,99 milionu korun, což odpovídá zhruba 170 korunám za kilometr. Výsledná cena je podle serveru Zdopravy.cz zhruba o deset až 20 procent vyšší, než si nyní účtuje právě Arriva. Ta nyní na tratích jezdí se staršími vlaky.

Koncem letošního června podepsalo ministerstvo dopravy smlouvu se společností Arriva, podle které bude firma od prosince 2028 zajišťovat dopravu na dvou linkách z Prahy na západ Čech. Nyní na těchto linkách jezdí České dráhy.

Smlouva je na 15 let, Arriva by tedy měla provoz zajišťovat až do prosince 2043. Ministerstvo za to zaplatí téměř 3,04 miliardy korun.