Voltify plánuje vybudovat síť energetických mikrogridů, které budou napájet baterie jeho lokomotiv, jak ukazuje tato počítačová vizualizace.
se souhlasem společnosti Voltify
Vlaky bez kouře: Startup Voltify chce vymést diesel z amerických kolejí
Zakladatelka startupu Voltify, Daphna Langer má vizi, která by zněla jako science fiction. Chce od základu přepsat přístup k nákladní vlakové dopravě — bez kouře, bez dieselu, bez výmluv. Její start-up Voltify plánuje přeměnit kolosy na kolejích v tišší, zelenější a levnější stroje poháněné bateriemi.
šéfredaktor
Přesněji řečeno, Voltify chce přesvědčit šest velkých hráčů z kategorie tzv. Class 1 železnic — včetně obrů jako Union Pacific nebo CSX — že spalovat ropu je nejen ekologický, ale i ekonomický nesmysl. Přechod na baterie by podle studie v časopise Nature Energy ušetřil americkým nákladním dopravcům 94 miliard dolarů během dvaceti let. To už není jen zelené snění – to je tvrdý business case.
Baterie na kolečkách a algoritmus místo nafty
V srdci projektu jsou tzv. VoltCary — mobilní bateriové jednotky na bázi sodíkových článků, které se připojí ke stávajícím lokomotivám a přemění je na tiché tahouny 21. století. Aby se předešlo největší obavě železničních společností — totiž výpadkům energie — vyvinul tým kolem Langer algoritmus, který předpovídá spotřebu elektřiny pro každý konkrétní vlak a trasu.
Současně Voltify buduje síť solárních mikrogridů, které mají sloužit jako vlastní nabíjecí stanice. Jeden z nich má být podle Langer hotový už do konce roku a záměrem je vytvořit celonárodní síť 1 400 takových bodů. „Naše výpočty ukazují, že taková síť by mohla napájet všechny vlaky v Severní Americe,“ napsala Langer e-mailem CNBC.
Zní to odvážně? Ano. Ale za firmou nestojí žádní snílci. Langer má za sebou roky konzultací pro klimatické start-upy a už při prvních krocích Voltify věděla, že tohle nebude o dotacích a vzdálené výrobní kapacitě. „Většina z těch projektů závisela na státní podpoře nebo technologiích, které ještě neexistují,“ říká.
Zlom přišel, když potkala Alona Kessela — veterána trhu s obnovitelnými zdroji a spoluzakladatele firmy Doral, provozující solární farmy v USA i Evropě. Kessel spočítal, že velké americké železnice každoročně utratí přes 11 miliard dolarů za diesel. Jen Union Pacific v roce 2024 spálil na pohonné hmoty 2,5 miliardy. A tehdy to zapadlo. „Když přesvědčíme šest firem, máme vyhráno,“ shrnuje Langer.
Bitva s konzervatismem a konkurencí
Přestože Langer a Kessel v roce 2023 založili Voltify s elánem, narazili na obvyklého protivníka — skepsi. „Je to tradiční průmysl, kde je klíčová spolehlivost a nepřetržitý provoz,“ vysvětluje Langer. První jednání s železničními firmami byla chladná. Nešlo o to, že by se bály inovací — šlo o strach z výpadků a nefunkční infrastruktury.
„Řekli nám na rovinu: Nás nezajímá, odkud energie pochází. Jen musí být vždy k dispozici,“ cituje Langer. Proto Voltify místo slibů přineslo výpočty, prototypy a plány — a začalo jednat s menšími železničními společnostmi, které by umožnily pilotní provoz. Letos má proběhnout první demonstrační projekt, v roce 2026 pak pilot s jedním z velkých Class 1 dopravců. Očekává se, že přejde do plného provozu.
Voltify přitom není samo. Firma Wabtec už v roce 2019 vyvinula prototyp FLXdrive — bateriovou lokomotivu, která je nyní objednána například těžařským gigantem BHP pro provoz v Austrálii. Testování proběhlo také ve spolupráci s GE. Podle Tima Badera z Wabtec technologie může snížit spotřebu dieselu o 30 %: „To je zásadní, protože pohonné hmoty tvoří jednu z největších nákladových položek v železniční dopravě,“ uvedl pro CNBC.
Jenže i Bader připouští, že dobíjecí infrastruktura a kapacita baterií zatím představují výzvy. Ale věří, že tyto překážky s rozvojem trhu a technologií postupně zmizí.
Vlaky pro město, byznys pro celý kontinent
Na scénu vstupuje i Siemens Mobility. Ten už prodal přes 400 diesel-elektrických lokomotiv v Severní Americe a letos uvedl bateriovou verzi Charger B+AC, která se přepíná mezi trakčním vedením a bateriemi. Prvních třináct kusů míří do New Yorku, na trasy provozované Metro-North Railroad. „Bateriové vlaky jsou novou platformou, zvlášť pro neelektrifikované trasy,“ komentuje Tobias Bauer, šéf Siemens Mobility North America.
Zatímco Voltify míří na nákladní sektor, Siemens už prodává bateriové lokomotivy i do Švýcarska pro lehký posun. A Bauer potvrzuje: přechod na baterie i v těžké dopravě je možný — pokud bude k dispozici odpovídající infrastruktura a trasy tomu budou přát.