YU7, luxusní SUV od Xiaomi

YU7, luxusní SUV od Xiaomi

Foto: Xiaomi

Konkurenční boj

Čínský masakr (elektro)motorovou pilou. Ze 130 čínských značek přežije jen 15

Přežijí jen ti, kdo zvládnou cenové války, technologické inovace a tlak na ziskovost.

red

Pouze 15 z celkových 129 čínských značek elektromobilů a plug-in hybridů přežije do konce dekády. Podle analýzy poradenské společnosti AlixPartners čeká čínský trh tvrdá konsolidace. Těchto 15 značek má do roku 2030 tvořit přibližně 75 procent trhu s vozidly na alternativní pohon.

Každá ze značek, které přetrvají, bude podle odhadů prodávat v průměru přes milion vozů ročně. Analýza nespecifikovala, o které konkrétní výrobce půjde.

Podle analytika Stephena Dyera bude konsolidace v Číně pomalejší než jinde, protože lokální vlády často podporují i méně životaschopné značky – kvůli ochraně pracovních míst, regionálních ekonomik a dodavatelských řetězců.

„Čína je jedním z nejkonkurenčnějších trhů s vozy s alternativním pohonem označovanými jako NEV (New Energy Vehicles) na světě. Odehrává se tam intenzivní cenová válka, rychlé inovace a noví účastníci neustále zvyšují laťku,“ řekl Dyer.

Rychlé inovace, cenové války a tlak na ziskovost znamenají, že většina výrobců dlouhodobě nevykazuje zisk.

Kromě společností BYD a Li Auto žádný jiný veřejně obchodovaný čínský výrobce elektrických vozidel zatím nezaznamenal celoroční zisk.

S využitím ČTK