Fúzní elektrárny už nejsou sci-fi, Evropa je může mít do třiceti let

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Celý článek
0

Z čeho se hroutí boháči? Většina lidí to nechápe

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Celý článek
0

Sto milionů Američanů nemá na to mít děti. USA trápí fenomén Alice

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Celý článek
0

Rezavějící Tesla? Cybertrucku déšť nesvědčí, hlásí někteří majitelé

Někteří majitelé modelu Tesla Cybertruck si stěžují, že jejich vozidla začínají po dešti rezavět.

Rezavějící Tesla? Cybertrucku déšť nesvědčí, hlásí někteří majitelé
Tesla Cybertruck | foto Michael Vi / Shutterstock.com

V příspěvku na fóru Cybertruck Owners Club, na který upozornil Business Insider, napsal člen s přezdívkou Raxar, že si vozidlo vyzvedl 1. února a byl upozorněn, že déšť může způsobit rez. „Prodejce konkrétně zmínil, že na karosérii Cybertruků se mohou vytvořit oranžové rezavé skvrny po dešti, které vyžadují dodatečnou péči,“ napsal člen fóra. „Slyšel jsem o tom, že si nikdy nesmíte vzít svůj Delorean do deště, ale nikdy jsem se o rzi u Cybertrucků nedočetl,“ dodal. V dalším příspěvku Raxar uvedl, že se rezavé skvrny začaly objevovat už po dvou dnech v dešti. Uživatel také sdílel fotografie, které zobrazují malé rezavé skvrny na údajně nerezovém těle vozu.   

Podle společnosti Mead Metals, která v Minnesotě obchoduje s kovy, je nerezová ocel náchylná k rezavění v určitých prostředích. Příspěvek na jejich webové stránce uvádí, že rezavění je často důsledkem vystavení vodě, ačkoli může být také způsobeno „expozicí škodlivým chemikáliím, soli, tukům nebo dlouhodobou expozicí teplu“. 

Uživatel jménem Vertigo3pc, další člen fóra Cybertruck Owners Club, popsal, jak vzal svůj Cybertruck do servisního střediska v Los Angeles, aby jej nechal zkontrolovat po dešti. „Všiml jsem si, že na kovu vznikala koroze. Skvrny jsou všude na kovu,“ napsal s tím, že vše zdokumentoval a Teslu na to upozornil. Dodal, že pracovník servisního střediska korozi uznal a uvedl, že mohou poškození opravit.  

Elon Musk podle webu tvrdil, že Cybertruck je „doslova odolný vůči střelným útokům“ díky svému „ultratvrdému nerezovému tělu“. To bylo v roce 2019, když představil své nové elektrické vozidlo. V příspěvku na platformě X v září Musk napsal, že Tesla by možná mohla majitelům nabídnout možnost připlatit si za keramickou ochranu, která zabírá proti korozi.