Infotainment luxusního auta
Shutterstock.com
Analýza od datových machrů
Exkluzivní srovnání konektivity v elektromobilech: Prémiové značky válcují konkurenci. Jak obstála Škoda?
Zatímco některé známé značky aut zvládají digitální funkce s elegancí, jiné z nich uživatele nutí probojovávat se složitou registrací či neintuitivními aplikacemi. Nová studie české firmy Trask, která se zaměřuje na analýzy big data, ukazuje, že konektivita v elektromobilech může být klíčem ke spokojenosti – nebo důvodem k odchodu.
editor
Automobilky dnes prodávají víc než jen auta – prodávají uživatelský zážitek. A právě ten se ve světě elektromobility stále víc odehrává na displejích infotainmentu, v mobilních aplikacích a v bezdrátovém propojení.
Česká IT firma Trask se rozhodla otestovat, jak si s digitálními službami poradilo devět současných elektromobilů. Výsledky studie, kterou má redakce Hrotu k dispozici, přinášejí nejen žebříček silných a slabých stránek, ale i tvrdý vzkaz výrobcům: konektivita je klíčová a zákazníci ji už berou jako samozřejmost.
Studie EV Connectivity Comparison hodnotila šest oblastí: od základního „onboardingu“ přes infotainment až po digitální klíče. Ačkoliv se testované vozy lišily cenou, segmentem i značkou, zásadní rozdíly se ukázaly napříč všemi kategoriemi.
„Největší překvapení? Rozdíly v kvalitě infotainmentů a mobilních aplikací mezi značkami a to, že některé značky se nezdráhají prodávat uživatelsky až skoro ,nepřátelské’ a nedodělané řešení,“ říká pro Hrot Jakub Sirotek, senior manažer v Trasku, který se na studii podílel.
Třeba registrace a propojení mobilní aplikace s autem u některých značek trvaly i několik dní – a to i zkušeným testerům. Pro běžného uživatele může jít o důvod, proč celou funkci vzdát.
Digitální klíč jako výsada, ne standard
Zásadní rozdíly panují v oblasti digitálního klíče. Některé značky tuto funkci nenabízejí vůbec, jiné se drží jen základní technologie NFC. Jen několik vyvolených – jako například BMW – nabízí pokročilé UWB řešení, které umožňuje sdílení klíče přes aplikaci a bez nutnosti fyzické přítomnosti.
„Přístup k právním a bezpečnostním požadavkům se mezi značkami liší extrémně,“ upozorňuje Sirotek. „Zatímco jedna značka umožní sdílet klíč jedním klikem, jiná požaduje sken občanky, selfie a ještě 60 kilometrů jízdy před propojením.“
Kuriozní příklad? Blíže neurčená značka ze Stuttgartu si podle zkušenosti testerů Trasku účtuje zhruba šest tisíc korun za pouhou změnu uživatele v aplikaci. Jiní výrobci přitom totéž nabízejí zdarma a okamžitě.
Jak si značky vedly?
Shutterstock.com
Mercedes-Benz EQS
Prémiová třída i v konektivitě. MBUX systém nabízí intuitivní ovládání, výbornou hlasovou asistenci, rozšířenou realitu v navigaci i funkci Plug & Charge.
Mobilní aplikace zvládá dálkové ovládání oken, parkování i nastavení geofencingu. V oblasti servisu boduje možností online rezervací i detailní diagnostikou. Slabinou je digitální klíč, který funguje pouze z vozu.
Shutterstock.com
BMW i4
Exceluje v intuitivnosti, rychlosti a funkčním rozsahu. UWB digitální klíč je moderní, vzdálené funkce reagují svižně a aplikace je přehledná. EV služby však postrádají plánování tras a detailní statistiky. Také chybí servisní historie v aplikaci.
Shutterstock.com
Hyundai Ioniq 5
Nabízí slušný základ, ale funkčně zaostává. Digitální klíč přes NFC je funkční, ale bez bezdrátové možnosti. EV služby nepodporují předehřev baterie ani historii nabíjení. Remote funkce jsou omezené. (* Po publikování článku se s reakcí ozvala společnost Hyundai. Její vyjádření, stejně jako odpověď Trasku, přidáváme na konec textu.)
Shutterstock.com
Tesla Model 3 (2020)
Aplikace je rychlá, intuitivní a velmi dobře integrovaná. Digitální klíč lze sdílet, ale stále je nutné mít u sebe fyzickou kartu. EV služby jsou propracované, ale orientované především na Tesla ekosystém. Nepodporuje CarPlay ani Android Auto.
Shutterstock.com
Volvo EX30
Používá Google Automotive OS – velmi intuitivní řešení, ovšem bez Android Auto pro některá zařízení. EV služby integrují Google Maps, ale možnosti úprav tras jsou omezené. Digitální klíč chybí, reakce vzdálených služeb jsou pomalejší.
Shutterstock.com
Škoda Enyaq
Solidní infotainment, ale náročný onboarding – registrace a spárování jsou zdlouhavé. Remote služby jsou základní, chybí pokročilé funkce. Digitální klíč zcela chybí. Výhodou je rozsáhlý přehled o zdraví vozu a podpora asistenčních funkcí.
Shutterstock.com
Renault Scenic E-Tech
Sází na Google řešení – infotainment funguje svižně. Slabinou jsou vzdálené služby, které nenabízejí předehřev, plánování ani rozšířené ovládání. Digitální klíč chybí, diagnostická data v aplikaci nejsou dostupná.
Shutterstock.com
Mini Cooper SE (facelift 2023)
Rychlý infotainment, hlasové ovládání funguje dobře. Remote služby mají problémy se synchronizací mezi aplikací a systémem vozu. EV služby jsou základní – například předehřev nechybí, ale není flexibilní. Digitální klíč není podporován.
Shutterstock.com
Peugeot e208
Jednoznačně nejslabší ze všech testovaných vozů. Infotainment sice podporuje CarPlay a Android Auto, ale vzdálené ovládání i EV funkce jsou minimální. Aplikace je nepřehledná a digitální klíč chybí.
Tesla jako vzor
Trask se při tvorbě metodiky ptal přímo uživatelů elektromobilů. Co chtějí? Jednoduchou registraci, funkční hlasové ovládání, snadné plánování nabíjení a přehledné aplikace. Realita je ale často jiná.
„Dali jsme si benchmark – Tesla – a pak jsme srovnávali ostatní. Výsledek? Tesla už není v mnoha oblastech nejlepší,“ dodává Sirotek. Zákazníci oceňují funkce jako plánování trasy s integrací nabíječek, přehled historie nabíjení nebo možnost ovládat klimatizaci na dálku.
Studie Trasku potvrzuje, že už nejde jen o hardware – výkonnost, dojezd, nebo kapacitu baterie. To, co zákazníci oceňují a co často rozhoduje o loajalitě, je uživatelský komfort a konektivita.
Rozdíly mezi značkami jsou výrazné – někdy až šokující. Prémiové značky dominují, ale ani ty nejsou bezchybné. Mainstreamové značky často podceňují očekávání svých zákazníků a riskují, že je ztratí kvůli pomalým, omezeným nebo nefunkčním digitálním službám.
Jak říká Jakub Sirotek z Trasku: „Konektivita je v autech zatím v plenkách. A tápou nejenom vývojáři, ale také právníci automobilek.“
* Reakce společnosti Hyundai na hodnocení modelu Ioniq 5: Model Ioniq 5 (aktuální verze po faceliftu) nabízí funkci Digitální klíč 2.0 využívající technologii UWB – díky ní se stačí k vozidlu přiblížit na cca 1,5 metru a vůz se odemkne po uchopení kliky, pro nastartování je třeba mít zařízení s digitálním klíčem kdekoliv ve voze (technologii NFC využíváme také, ale zákazník by ji využil např. pouze v případě, že má telefon vybitý).
Pokud se týká infotainmentu a připojení mobilního telefonu, je model Ioniq 5 vybaven systémem CCnC, který bezdrátové připojení umožňuje. EV služby předehřev baterie podporují – předehřev lze manuálně zapnout přes mobilní aplikaci Bluelink, přímo v systému vozu, nebo zadáním nabíječky jako cíle v integrované navigaci.
Remote funkce obsahují odemykání a zamykání vozu, odvětrávání, klimatizování, zahájení a přerušení nabíjení, spuštění varovných světel, troubení... To není vyloženě omezený výběr.
** Reakce autorů studie: Trask testuje vozy, které má dealer k dispozici pro zákazníky jako předváděcí, a ve stavu, ve kterém je daný dealer má. Součástí testů je také uvedení konkrétní verze firmware i to, zda systém nabízí update. Mimo to se snažíme z veřejných zdrojů dohledat, jaká je aktuální verze software (což u některých značek nebývá veřejná, snadno dostupná informace). Je nám líto, že jsme nezachytili vylepšení funkcionality digitálního klíče, ale dělali jsme vše pro to, abychom minimalizovali podobná rizika.
K otázkám týkajícím se hodnocení o dostatečnosti funkcionalit: celkové hodnocení záleží na výsledku velmi detailních testů, kde je přesně popsáno, jaký výsledek je očekávaný a žádoucí. Toto chování odpovídá zkušenostem a požadavkům reálných majitelů elektrických aut. Mimo to jsou dílčí hodnoty porovnávány s těmi nejlepšími v dané oblasti. To je také důvod, proč i širší rozsah funkcionality nemusí stačit.