Ilustrační foto: Shutterstock.com
Vzdělávání
Na čem se shodne republikán s demokratem? Univerzity stojí za starou belu. Myslí si to 7 z 10 Američanů
Důvěra Američanů ve vysoké školství prudce klesá. Podle nejnovějšího průzkumu Pew Research Center si až sedm z deseti obyvatel USA myslí, že vysokoškolský systém se ubírá špatným směrem.
vlb
Zatímco v roce 2020 názor o špatném směru vysokoškolského prostředí zastávalo 56 procent dotázaných, nyní už jde o 70 procent Američanů.
Klesající důvěra se promítá i do počtu přihlášek na univerzity. Stále více mladých lidí se rozhoduje vysokoškolské studium odložit nebo úplně vynechat – kvůli rostoucím nákladům, obavám ze studentských dluhů a pochybnostem o skutečné kvalitě výuky.
Téma vysokého školství se zároveň stalo politicky výbušným bodem. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa již dříve zintenzivnila tlak na univerzity, které považuje za ideologicky zaujaté. V rámci snahy „očistit“ školství od liberalismu a antisemitismu vláda omezila federální financování několika institucím.
Zásadní však je, že s univerzitami jsou nespokojení lidé napříč politickým spektrem a nelze vše svést na konflikt politické reprezentace - aktuálně republikánů - se vzdělávacími institucemi.
Mezi republikány a nezávislými voliči nakloněnými republikánům je ke školám kritických 77 procent. U příznivců Demokratické strany je číslo nižší, přesto však významné: nespokojeno je 65 procent respondentů. U obou skupin jde o nárůst o více než deset procentních bodů oproti roku 2020, zdůrazňuje magazín Newsweek.
Američané v průzkumu zároveň vyjádřili nespokojenost s tím, jak univerzity připravují studenty na pracovní trh. Více než polovina (55 procent) si myslí, že nedostatečně – zejména co se týče dobře placených zaměstnání.
Téměř polovina (49 procent) má za to, že univerzity nevedou studenty ke kritickému myšlení, a 45 procent tvrdí, že neposkytují dostatečný prostor pro různé názory a perspektivy.
Pozitivní hodnocení si vysoké školství udrželo pouze v oblasti výzkumu a inovací. Zde 55 procent respondentů uvedlo, že univerzity dělají „dobrou“ až „vynikající“ práci.
Profesor Aria Razfar z University of Illinois v Chicagu Newsweeku řekl, že univerzity „musí posílit výuku dovedností“. Zejména by se zaměřil na ty, které nedokáže nahradit umělá inteligence: tedy empatii, tvořivost a fyzickou práci.
Umělá inteligence podle něj zásadně promění pracovní trh a vysoké školy by se měly připravit na novou éru, v níž už tradiční akademické znalosti nebudou stačit.
Jak Hrot24 informoval již dříve, v USA také vzniká nová generace zakladatelů firem, která se záměrně vyhýbá vysokoškolskému vzdělání.
Mladí muži – často čerstvě po střední škole – věří, že v přednáškových sálech ztrácejí čas, který by mohli věnovat budování vlastních projektů. Místo Stanfordu či Harvardu nastupují rovnou do firem nebo zakládají vlastní startupy v Silicon Valley.