František Peterka, CEO společnosti Driveto
koláž Hrot24 / Shutterstock.com / Driveto / archiv Františka Peterky
Operativní leasing se v Česku stává mainstreamem. Koncoví zákazníci budou tvořit třetinu trhu
Operativní leasing dlouhá léta využívaly zejména velké firmy. Když se řekne „operák“, většině lidí se vybavují flotily služebních vozů pro velké korporace. Realita roku 2025 je však jiná a český trh operativního leasingu prochází výraznou proměnou. Z této služby se stává mainstream a rychle proniká i do segmentu domácností a menších firem.
František Peterka
Zatímco v západní Evropě je běžné, že čtvrtina až třetina lidí jezdí na operativní leasing, u nás se zatím pohybujeme v jednotkách procent. Právě tato mezera ukazuje obrovský potenciál do budoucna. Během několika let budou koncoví zákazníci volit operativní leasing jako preferovanou formu užívání auta a budou tvořit 30 procent českého trhu.
Významným trendem posledních měsíců je rostoucí poptávka po autech z nižší střední třídy a menších SUV v cenové hladině čtyři až šest tisíc korun měsíčně. Právě tato kategorie tvoří srdce českého retailu. Jde o vozy, které dobře slouží rodinám i jednotlivcům a současně nezatíží rozpočet více než běžné domácí výdaje.
Auto na předplatné stejně jako Netflix
Češi dlouhodobě preferují vlastnictví. Auto bylo vnímáno jako jistota a základní vybavení každé domácnosti. Jenže dnes si lidé uvědomují, že vázat stovky tisíc v aktivu, které okamžitě ztrácí hodnotu, nedává ekonomický smysl. Peníze, které by jinak ležely v autě, mohou jinde nabývat na hodnotě.
Zároveň se mění i generační pohled. Mladší lidé jsou zvyklí platit si služby formou měsíčních předplatných – od streamovacích platforem po bydlení v nájmu. Operativní leasing do tohoto přístupu dokonale zapadá. Je to jednoduchá, flexibilní a předvídatelná služba, nikoli složitá investice.
Operativní leasing v tomto ohledu také umožňuje jasně plánovat měsíční výdaje. Zákazník přesně ví, kolik zaplatí, a že tato částka pokrývá vše od pojištění až po servisní prohlídky či pneumatiky. V praxi to znamená, že člověk nemusí řešit, zda bude muset příští měsíc investovat desítky tisíc do nečekané opravy, nebo že po třech letech bude mít vůz o třetinu nižší hodnotu.
Auta jsou zkrátka krásné objekty. Inspirují mě protiklady a pracovní morálka startupů
Když si zákazník například pořídí auto za 600 tisíc korun, po třech letech může ztratit 200 tisíc korun jen na poklesu hodnoty. To je samo o sobě více než pět tisíc korun měsíčně – a to ještě bez připočtení pojištění a servisu. Ve výsledku tak vlastní vůz často stojí podobně nebo více než splátka operativního leasingu. Rozdíl je i v tom, že u koupě musí zákazník investovat stovky tisíc předem, zatímco leasing mu umožňuje rozložit náklady v čase bez nutnosti vázat kapitál.
Automatická měsíční splátka a QR kódy
Jednou z přetrvávajících obav u Čechů je složitost a údajná nevýhodnost operativního leasingu. Mnoho lidí si jej nedokáže správně finančně vyhodnotit a má pocit, že jde o komplikované řešení. Ve skutečnosti je administrativa minimální. Zákazník vyplní online formulář, nahraje potřebné podklady a po schválení scoringu už řeší jen pravidelnou měsíční platbu. Tu lze uhradit trvalým příkazem nebo QR kódem, což celý proces dále zjednodušuje.
„Neuzavírejme se migraci,“ vyzývají Německo šéfové Siemensu, Mercedesu a Deutsche Bank
Právě digitalizace je oblast, kde pokrokové leasingové společnosti přinášejí zákazníkům největší komfort. Zadat žádost je otázkou několika minut a kompletně online, bez nutnosti tisknout a skenovat různé smlouvy či potvrzení. Samotné vyhodnocení scoringu sice nějaký čas zabere, ale pro koncového zákazníka je nejzásadnější jednoduchost a transparentnost celého postupu. Díky tomu je leasing atraktivní pro jednotlivce, kteří hledají rychlé a bezstarostné řešení, ale také pro firmy, kterým přináší finanční výhody a jasně předvídatelné náklady.
Do budoucna lze očekávat, že operativní leasing se stane standardní volbou pro pořízení nového vozidla podobně jako v západní Evropě. V horizontu několika let může jít o čtvrtinu až třetinu domácností a malých firem, které budou jezdit autem právě na operák.
Autor je CEO společnosti Driveto
Máte co říci? Pošlete nám svůj komentář na komentare@hrotmedia.cz