Elektromobil Ford Lightning
Foto: Ford.com
Bývalý šéf Fordu varuje: Automobilky přecenily poptávku po elektromobilech
Bývalý šéf Fordu Mark Fields kritizuje americké automobilky za přehnanou výrobu elektromobilů. Podle něj firmy nedokázaly správně odhadnout, jak rychle budou spotřebitelé přecházet na EV, a nyní musejí upravit vlastní strategii.
Redaktor junior
Bývalý CEO značky Ford Mark Fields upozornil, že americké automobilky přecenily poptávku po elektromobilech a investovaly příliš rychle do navyšování výrobních kapacit.
„V posledních několika letech automobilky spustily výrobu elektrických vozů (EV) na plné obrátky, ale nediskutovaly dostatečně o tom, co je potřeba, aby si spotřebitelé tyto vozy koupili,“ promluvil Fields v rozhovoru pro CNBC.
General Motors (GM) už oznámila účetní odpis ve výši 1,6 miliardy dolarů kvůli přehodnocení vlastní strategie výroby EV podle aktuální poptávky.
Společnost očekává zpomalení zájmu o elektromobily po ukončení federálních dotací z dob administrativy exprezidenta Joea Bidena. Ta poskytovala příspěvek až 7500 dolarů (156 tisíc korun) na nový EV a 4000 (83 tisíc korun) dolarů na ojetý. Tyto dotace vypršely z příkazu současného prezidenta Donalda Trumpa 30. září.
General Motors odepíše investice do elektromobilů za 1,6 miliardy dolarů
Fields ve vyjádření pro server Business Insider varuje, že to, co mělo být výhodou, se může stát zátěží: „Mnozí výrobci, zejména GM, se chvástali, že mají kompletní řadu EV, ale trh se nevyvíjí tak, jak plánovali.“ Současný šéf Fordu Jim Farley odhaduje, že zánik dotací může snížit americké prodeje EV až o polovinu.
Naopak bývalý prezident Tesly Jon McNeill tvrdí, že trh může růst i bez subvencí. „Francie a Německo zrušily dotace před několika lety, a přesto trh nadále rostl,“ připomíná. Podle něj to, že automobilky pokračují v uvádění nových modelů na trh, podporuje růst i bez státních pobídek.
Výzvou pro americké producenty zůstává sladění výroby s reálnou poptávkou po autech na baterky. Už ukázaly, že přechod na plnou elektromobilitu pro ně není technický problém. Jeho tempo ale nakonec stejně určí zákazníci.