Ze všech výrobců elektromobilů v USA se může za úspěšného považovat zatím jen Tesla. Další automobilky neplní potřebné objemy

Ze všech výrobců elektromobilů v USA se může za úspěšného považovat zatím jen Tesla. Další automobilky neplní potřebné objemy

Shutterstock.com

Prodeje elektromobilů v USA dosáhly rekordu. Přesto možná přežije jen Tesla

Ve třetím čtvrtletí roku 2025 se ve Spojených státech prodalo 437 487 elektromobilů, což představuje meziroční růst o 30 procent. Jedná se o historicky nejvyšší čtvrtletní výsledek. Podle analýzy Cox Automotive ale za povzbudivými čísly stojí neudržitelná ekonomika většiny výrobců.

vlb

Podle analýzy Cox Automotive, z níž cituje on-line deník Business Insider, zůstává jediným skutečně ziskovým výrobcem elektromobilů Tesla. Zatímco její podíl na trhu klesl z 49 na 41 procent, stále dominuje – jen modely Model Y a Model 3 se ve třetím čtvrtletí prodaly ve více než 168 tisících kusech.

Naprostá většina ostatních značek takové objemy zdaleka nedosahuje. Z přibližně 90 modelů elektromobilů prodávaných v USA jich jen devět překročilo hranici deseti tisíc prodaných vozů za čtvrtletí. Pro většinu výrobců to znamená, že nedosahují potřebného zisku z množství – a tedy stále prodělávají.

Jak uvedl Cox Automotive, „v odvětví, kde rozhoduje objem výroby, je nízký objem největším nepřítelem – ziskovost elektromobilů je pro většinu automobilek stále vzdáleným snem.“

Zatímco Tesla v první polovině roku vykázala zisk přes 1,5 miliardy dolarů (zhruba 31,2 miliardy korun), americká automobilka Ford přišla ve své elektrické divizi o 2,2 miliardy dolarů (asi 45,7 miliardy korun) a Rivian o 1,7 miliardy dolarů (přibližně 35,3 miliardy korun).

Další tradiční automobilky své elektrifikační plány pozastavují či přehodnocují. Mercedes přestal přijímat objednávky na elektromobily v USA, a Stellantis, Porsche, Honda i Ferrari zmírnily své ambice v této oblasti a očekávají zpomalení poptávky.

Naopak značky jako Volkswagen, General Motors, Honda a Hyundai sice vykázaly růst prodejů, ale jejich objemy zatím nestačí k tomu, aby se investice do elektromobility vyplatily.