Donald Trump

Cla fungují. IKEA není první ani poslední firma, která se vůli Donalda Trumpa podvolí

Brian Jason / Daniel VG / Shutterstock.com, koláž Hrot24

Trump vyzrál na IKEA. Nábytkový gigant stěhuje výrobu a zaměstná víc Američanů

Švédský nábytkářský gigant IKEA se rozhodl výrazně zvýšit výrobu na území Spojených států. Důvodem jsou vysoká cla, která zavedl americký prezident Donald Trump na dovoz nábytku a dřevěných produktů.

vlb

Trumpova hospodářská politika na příkladu IKEA ukazuje, že přináší výsledky. A že celní smršť, kterou mnozí ekonomové kritizovali, nakonec přiměla zahraniční firmy investovat přímo do americké ekonomiky. Byť z makroekonomického pohledu je prezidentovo počínání sporné.

Trumpova administrativa minulý týden uvalila cla mezi deseti a 50 procenty na dovozy zahraničního nábytku a dřevěných výrobků.

IKEA, která jen v USA ročně utrží přibližně 5,5 miliardy dolarů (asi 114,5 miliardy korun), tak musí přehodnotit svůj výrobní řetězec. Zatímco v Evropě vyrábí 75 procent prodávaného sortimentu a v Asii dokonce 80 procent, v USA je to pouhých 15 procent.

„Chceme dál expandovat v USA i v Kanadě. Hledáme nejlepší způsob, jak zajistit přístup k materiálům, komponentům a výrobě. Je to dlouhodobý úkol,“ řekl Jon Abrahamsson Ring, generální ředitel společnosti Inter IKEA, deníku Financial Times.

Trumpova cla podle analytiků vytvářejí silnou pobídku, aby firmy vyráběly přímo v USA. IKEA už v roce 2023 oznámila, že investuje 2,2 miliardy dolarů (asi 46 miliard korun) do nových prodejen a výrobních závodů v Severní Americe.

„Budeme dál rozšiřovat naše výrobní i distribuční kapacity v USA,“ potvrdil Jesper Brodin, šéf společnosti Ingka Group, která provozuje 90 procent obchodů IKEA po celém světě.

IKEA doufá, že většina jejích dovozů z Evropy bude spadat pod mírnější 15procentní clo, které se vztahuje na evropské exportéry, zatímco asijské produkty čelí vyšším sazbám.

Současně firma rozšiřuje působení v Americe a plánuje zaměstnávat větší množství lidí. Otevírá nové obchody v New Yorku, Panamě a Kostarice a testuje nové koncepty prodejen, včetně pilotního projektu showroomů v několika menších městech.