Automobil VAZ-2101 neboli Lada Žiguli

Legendární „žigulík“ byl symbolem sovětské éry, velké popularitě se těšil i v Československu. Dnes už Lada na bývalou slávu jen vzpomíná

Foto: Tramp57 / Shutterstock.com

Autoprůmysl

Work-life balance? Ne, krize. Ruská Lada plánuje čtyřdenní pracovní týden, nemá pro koho vyrábět

Čtyři pracovní dny místo pěti. Pro největší ruskou automobilku AvtoVAZ nikoli firemní benefit, ale krizové řešení. Proč má Lada, kdysi hrdý symbol domácí produkce, problém udržet tempo na vlastním trhu?

ana

Ruský automobilový průmysl krvácí. A největší hráč na trhu, státní AvtoVAZ, výrobce legendární značky Lada, zvažuje přechod na čtyřdenní pracovní týden. Důvodem nejsou pokrokové pracovní reformy ani péče o blaho zaměstnanců – zkrátka není pro koho vyrábět.

Firma tento týden oznámila, že kvůli propadu prodejů možná omezí výrobu už od 29. září. Rozhodnutí má padnout na základě vývoje trhu, úrokových sazeb a dostupnosti úvěrů. Už teď je ale jasné, že situace se jen tak nezlepší.

Automobilka už jednou čtyřdenní pracovní týden zavedla – v roce 2022, kdy Rusko zasáhly první vlny sankcí v souvislosti z jeho agresí na Ukrajině. Její prodeje se tehdy propadly téměř o polovinu.

AvtoVAZ – a nejen on – se potýká hned s několika silnými negativními vlivy. Ruská centrální banka v boji proti zadlužování zpřísnila úvěrová pravidla a zvedla úrokové sazby.

Kvůli dramaticky klesající kupní síle obyvatelstva v posledních letech domácí poptávka celkově upadá, a navíc na scénu vstupují čím dál agresivnější čínští konkurenti s výrazně levnější nabídkou, kteří ochotně zaplnili díru na trhu po odešedších západních značkách. AvtoVAZ je viní z cenového dumpingu.

Jen za červen se v Rusku prodalo meziročně o 27,6 procenta méně nových osobních aut. A i když Lada stále drží největší podíl na trhu (v červnu prodala přes čtvrtinu všech vozů), AvtoVAZ očekává za celý rok 2025 pokles prodejů proti loňskému roku o 25 procent na 1,1 milionu vozů.

Z domácích značek drží s Ladou krok už jen Solaris, nová firma, která využívá bývalou továrnu Hyundai v Petrohradu. Zbytek žebříčku top 10 nejprodávanějších značek v Rusku dnes ovládají zahraniční výrobci – sedm z nich z Číny, jeden z Běloruska.

Na počet prodaných vozů už čínské automobilky ovládají ruský trh více než z poloviny, ještě před válkou přitom měly podíl sotva deset procent, připomíná agentura Reuters.