Křest knihy Martina Dejdara v divadle Ypsilonka
Hrot24
Od Ypsilonky po Comeback. Martin Dejdar vydal otevřenou autobiografii
Přísná výchova, klukovské výstřelky, studentská představení – tím vším začíná cesta, která vede přes DAMU až na jeviště Studia Ypsilon. Tam, kde Dejdar od roku 1987 zraje jako herec i osobnost. Inscenace jako Vosková figura, Mozart v Praze nebo Faust a Markétka z něj udělaly stálici českého divadla. Není proto náhoda, že právě v Ypsilonce také knihu pokřtil.
„Byla to moje základna, místo, kde jsem dozrával – jako herec i jako člověk,“ říká Dejdar. Ypsilonka se stala scénou i života, rámcem pro desítky hereckých proměn.
Maděra, Ozzák a Bart Simpson
Pro širokou veřejnost ale zůstává především tváří kultovních filmů a seriálů. Šakalí léta, Amerika, Učitel tance (za který získal Českého lva), Comeback – každá role mu přinesla nový odstín popularity. Postava Maděry mu otevřela dveře do velkého filmu, Ozzák z Comebacku ho proměnil v televizní fenomén.
A pak je tu ještě jeden hlas – Bart Simpson. „Je to fajn, když vás někdo slyší a hned ví, kdo jste. Ale musíte se snažit, abyste nebyl jen ten hlas,“ říká s úsměvem. Dabing je pro něj nejen profesní výzvou, ale i způsobem, jak zůstat slyšet, i když zrovna není vidět.
Otevřená zpověď s humorem
Kniha není jen hereckou rekapitulací. Je to osobní výpověď člověka, který zažil vzestupy i pády. Bez patosu, zato s ironií a empatií. Zákulisní historky z Comebacku, Mrazík na ledě nebo Poslední sezóna se tu mísí s úvahami o rodině, trpělivosti a odvaze. A hlavně o tom, co znamená vydržet.
„Spoustu věcí bych dneska udělal jinak. Ale nevrátil bych se – všechno tohle mě přivedlo sem,“ konstatuje Dejdar. A čtenář mu to věří. Protože tahle jízda na horské dráze je upřímná, rychlá – a stojí za to ji projet až do poslední stránky.