Budoucnost vzdušného boje patří integrovaným bojovým letounům

Budoucnost vzdušného boje patří integrovaným bojovým letounům

Foto: Lockheed Martin

Lockheed Martin představuje novinku z dílny Skunk Works: autonomní Vectis jako doprovodná letka stíhaček

Největší dodavatel zbraní na světě Lockheed Martin představuje novinku z dílny „magorů“ ze Skunk Works: Vectis je nový autonomní letoun určený k podpoře stíhacích letounů, a budoucností boje ve vzduchu.

Adam Opatrný

Adam Opatrný

Redaktor junior

Galerie (3)

Lockheed Martin Skunk Works, známé svou schopností vyvíjet špičkové bojové letouny, představilo novinku: Vectis, autonomní letku typu Group 5, třídy vysoce výkonných velkých bezpilotních leteckých systémů, určenou pro spolupráci s pilotovanými stíhačkami.

„Lockheed Martin Vectis je vyvrcholením našeho know-how v oblasti komplexní integrace systémů, vývoje pokročilých stíhaček a autonomie,“ říká OJ Sanchez, viceprezident a generální manažer Skunk Works.

„Nevytváříme jen novou platformu, tvoříme nový model vzdušné síly založený na vysoce schopném, přizpůsobitelném a dostupném rámci agilních dronů.“

Jedná se o tzv. collaborative combat aircraft (CCA), který se v misích chová jako rovnocenný partner posádky, ale nepotřebuje pilota na palubě.

Je tedy možné, že Vectis bude kompatibilní s F-47 od Boeingu, s nímž Lockheed prohrál tender na vývoj a výrobu stíhacích letounů šesté generace pro americké vzdušné síly USAF.

Vectis lze hladce propojit jak s pátou, tak šestou generací letounů skrze ověřené systémy MDCX, které umožňují jednotnou kontrolu a velení v celé flotile. Zvládá přesné údery, sledování cílů, elektronický boj, stejně jako ochranné a útočné operace proti vzdušným hrozbám.

Vectis dokáže působit samostatně nebo ve spolupráci s pilotovanými letouny, například F-35

Vectis dokáže působit samostatně nebo ve spolupráci s pilotovanými letouny, například F-35

Foto: Lockheed Martin

Vývoj Vectisu je již v plném proudu. „Objednávky dílů jsou zadány, tým pracuje. Investujeme prostředky a lidskou sílu, abychom vytvořili systémy, které splní rostoucí požadavky zákazníků a nové architektury pro všechny tři složky ozbrojených sil,“ stojí v tiskové zprávě.

Skunk Works, oficiálně Advanced Development Programs, je místo, kde se sny o futuristických letadlech stávají realitou. Často v rekordním čase a v absolutním utajení, jak uvádí historie oddělení: „Problém Skunk Works je v tom, že se uznání za přepsání historie dočkají až dlouho poté, co k tomu došlo.“

Od svého založení v roce 1943 pod vedením Clarence „Kelly“ Johnsona se Skunk Works specializuje na extrémně náročné projekty: jeho inženýři vytvářeli stroje jako první americký proudový stíhací letoun P-80 Shooting Star, který vznikl za pouhých 143 dní, U-2 který umožnil sledovat cíle z výšky 21 kilometrů, a legendární SR-71 Blackbird, jehož výkonnost a provozní úspěchy ho během studené války vynesly na vrchol vývoje letecké technologie.

SR-71 Blackbird dokázal překročit rychlost Mach 3 v roce 1976

SR-71 Blackbird dokázal překročit rychlost Mach 3 v roce 1976

Foto: Lockheed Martin

V podstatě jde o laboratoř, kde se prolíná odvážná technologie s rychlostí a přesností a mění pravidla boje ve vzduchu a aviatiky samotné.

Vectis shrnuje to nejlepší ze Skunk Works do agilního, víceúčelového balíku, který má ambice vzlétnout do oblak během příštích dvou let.