Stíhací letoun šesté generace F-47 přinese podle amerického letectva smrtící technologie, které zajistí vzdušnou převahu v jakémkoli konfliktu
Vizualizace: USAF (oficiální PR materiály)
Vzdušná dominance
Boeing vyhrál zakázku snů. Jeho F-47 nahradí legendární Raptor, stíhačka šesté generace má vlastní letku dronů
Boeing zahájil výrobu nové stíhačky šesté generace F-47, která má nahradit F-22. Náčelník štábu vzdušných sil USA David Allvin očekává první let nového stíhacího letounu v roce 2028. Doposud známé parametry slibují dolet přes tisíc námořních mil (více než 1800 kilometrů) a rychlost nad Mach 2 (zhruba 2500 km/h).
Adam Opatrný
Boeing už montuje první stíhací „stealth“ letoun šesté generace: F-47. Podle specializovaného webu DefenseNews to oznámil náčelník štábu amerického letectva (USAF) generál David Allvin. Řekl to na konferenci nazvané Air, Space and Cyber.
Jedna z největších leteckých společností na světě v březnu porazila v tendru na vývoj a následnou výrobu nového stroje v rámci programu Next Generation Air Dominance (NGAD) firmu Lockheed Martin poté, co třetí zúčastněná společnost Northrop Grumman ze soutěže odstoupila.
„Je to platforma, která spolu s ostatními (doprovodnými) systémy zajistí dominanci ve vzduchu i do budoucna,“ uvedl Allvin.
„V několika málo měsících od chvíle, kdy jsme oznámili F-47, už začínají vyrábět první exemplář. Jsme připraveni jít na věc rychle. Musíme,“ dodal generál podle DefenseNews.
F-47 má nahradit F-22 Raptor od Lockheed Martin. Přesné detaily zůstávají utajené, nicméně očekává se, že stroj nabídne špičkové „stealth“ (tedy „neviditelné“) řešení.
Dále přinese nové zbraňové systémy, výkonnější motory a hlavně bude vybaven takzvaným Collaborative Combat Aircraft (CCA) systémem, díky němuž má disponovat vlastními autonomními drony.
Infografika srovnává tři generace bojových letounů Spojených států
Grafika: USAF / Generál David Allvin na síti X
V květnu generál Allvin zveřejnil grafiku, která uvádí bojový dolet přes tisíc námořních mil a rychlost přes Mach 2.
Ve stejném příspěvku uvedl, že USAF plánuje pořídit „alespoň 185“ kusů, což by odpovídalo současnému počtu Raptorů, jimiž americké vojenské letectvo disponuje, uvádějí DefenseNews.
Allvin rovněž zdůraznil, že budoucí úspěch vzdušných sil závisí na naprosté převaze. „Nestačí jen umět zasadit rychlý úder, musíte dát protivníkovi najevo, že ho dokážete naprosto položit,“ uvedl.
Své vystoupení zakončil vyjádřením uznání lidem, kteří na programu pracují. Ve videu ukázal zaměstnance z továrny Boeingu v St. Louis, jak hlučně oslavují oznámení prezidenta Donalda Trumpa o tom, že získali zakázku.
„To nejsou lidé, kteří jen přijdou do práce,“ poznamenal Allvin. „To jsou lidé, kteří jsou odhodlaní udělat pro národ něco skvělého. A jsou tu Američané ve výrobních halách po celé zemi, v laboratořích, u zkušebních linek. Chtějí vybudovat naši příští dominanci,“ dodal.
Generál David Allvin, náčelník štábu amerického letectva, na konferenci Air, Space and Cyber
Foto: USAF (oficiální PR materiály)
Podle webu TWZ se dá očekávat, že hodnota smlouvy o vývoji technologií a výrobě pro uvedený program NGAD bude činit přibližně 20 miliard dolarů (asi 415 miliard korun), přičemž v průběhu celého programu by společnost mohla získat zakázky v hodnotě stovek miliard dolarů.
V minulosti se také objevily odhady, že cena každého exempláře stíhačky při zahájení sériové výroby by mohla přesáhnout 300 milionů dolarů (zhruba 6,2 miliardy korun).
Novější analýzy však naznačují, že jednotková cena by mohla být nižší. Některé odhady hovoří o zhruba 247,5 milionu dolarů (5,1 miliardy korun) za kus, jiné pak o konzervativnějším rozpětí mezi 160 a 180 miliony (3,3 až 3,7 miliardy korun).