Letoun NATO E-3A AWACS během průzkumné mise
Foto: NATO (oficiální tiskové materiály)
NATO couvá od miliardového kontraktu s Boeingem. Aliance chce vlastní generaci letounů AWACS
Severoatlantická aliance přehodnocuje miliardový nákup amerických letounů E-7 Wedgetail, které měly nahradit současnou alianční flotilu strojů Boeing E-3A - AWACS. Místo nákupu nově vzniká požadavek na vývoj zcela nového typu.
Redaktor junior
NATO přehodnocuje miliardový nákup amerických letounů E-7 Wedgetail, které měly nahradit současnou alianční flotilu letounů Boeing E-3A AWACS. Místo přímé objednávky vzniká nový požadavek na vývoj zcela nového typu, jenž by byl přesně přizpůsoben potřebám aliance.
Podle nizozemského ministerstva obrany bude návrh vývoje připraven obranným průmyslem členských států v úzké spolupráci s ozbrojenými silami a experty z agentury Napma (NATO AEW&C Programme Management Agency).
Změna strategie znamená výrazné přesměrování programu iAFSC (Alliance Future Surveillance and Control), který má zajistit nástupce letounů AWACS po jejich plánovaném vyřazení v roce 2035.
Letouny E-3A AWACS, které dnes provozuje alianční flotila z německého Geilenkirchenu, jsou společným vlastnictvím NATO a od roku 1982 tvoří páteř systému včasného varování.
Stroje vybavené mohutným otočným radarem dokážou detekovat a sledovat cíle ve vzduchu i na zemi na vzdálenost stovek kilometrů.
Informace v reálném čase předávají na velitelská stanoviště nebo přímo dalším spojeneckým jednotkám. Na jejich provozu a modernizaci se v rámci programu NAPMO podílí 16 členských států NATO, včetně České republiky.
V roce 2023 aliance schválila záměr pořídit šest nových letounů E-7A Wedgetail v rámci dohody o prodeji z USA. Cena kontraktu činila podle Defense Security Cooperation Agency přibližně 1,8 miliardy dolarů.
Na základě dohody z května 2024 měla výrobu koordinovat jihokorejská agentura DAPA (Defense Acquisition Program Administration). První stroje měly být dodány v roce 2029 a ve službě do roku 2035 nahradit dosluhující flotilu E-3A.
Tento plán však aliance podle nizozemského ministerstva obrany přehodnotila. Místo standardního řešení od Boeingu NATO nyní usiluje o vlastní návrh nové generace vzdušného sledování a řízení.
Cílem má být modulární a flexibilní systém odpovídající technologickým a operačním požadavkům následujících desetiletí. Nový koncept počítá se zapojením evropského průmyslu i s využitím existujících schopností v rámci členských států.
Obrovský zájem
Aliance nyní místo přímého nákupu strojů E-7 volí přístup, který počítá s vývojem vlastního řešení na míru. Podle nizozemského ministerstva obrany má návrh připravit domácí obranný průmysl ve spolupráci s armádou a agenturou NAPMA.
Mezi hlavní evropské alternativy patří švédský systém GlobalEye, který kombinuje radar a senzory Saab s letounem Bombardier Global 6000.
Podle výkonného ředitele společnosti Saab Micaela Johanssona firma v říjnu zaznamenala „obrovský zájem“ o systém ze strany NATO, Německa, Dánska i dalších států.
Francouzská Dassault Aviation mezitím nabídla upravenou verzi letounu Falcon 10X, určenou pro roli AWACS, ale šance tohoto řešení se podle DefenceNews snížily poté, co Francie v červnu oznámila, že pořídí právě GlobalEye.