Boeing F-15EX Eagle II

Boeing F-15EX Eagle II

Shutterstock.com

Dominance ve vzduchu

USA míří k obřímu rozšíření letecké flotily. Chtějí 1600 bojových letounů a tisíce dronů

Posílení armádních vzdušných sil má přinést kombinaci nejmodernějších F-35, nových F-15EX i šesté generace bojových letounů doplněných „chytrými“ drony.

Tomáš Tománek

Americké vojenské letectvo (USAF) chce do konce příští dekády navýšit počet svých bojových letounů na 1 558, aby mohlo vést operace „s nízkou mírou rizika“.

Vyplývá to ze zprávy, kterou pro Kongres připravil nejvyšší státní úředník zodpovědný za vzdušné síly USA Troy Meink. Dnes má letectvo 1 271 stíhaček s posádkami plně vybavenými a vyzbrojenými pro nasazení ve skutečném boji.

Přes stovku z nich tvoří dosluhující bitevníky A-10 Warthog, které budou do roku 2026 vyřazeny, uvádí specializovaný web Defense News.

Dokument s názvem Long-Term USAF Fighter Force Structure popisuje, že k dosažení nízkého rizika musí mít USAF dostatek letounů nejen pro bojové mise, ale i pro strategickou rezervu a globální nasazení. V praxi by to znamenalo nárůst o bezmála tři stovky strojů – především nových F-35A a modernizovaných F-15EX.

Oficiálně jde o „aspirační plán“. Úředníci přiznávají, že bez výrazného navýšení rozpočtu je jeho realizace nereálná. „Nemáme dost prostředků na všechno, co chceme dělat,“ uvedl představitel USAF. Cílem je podle něj spíše vyvolat politickou debatu o tom, jak velké obranné síly si Spojené státy skutečně chtějí dovolit.

Zpráva popisuje čtyři úrovně rizika: při „nízké“ má letectvo vysokou pravděpodobnost úspěchu a dostatečnou strategickou hloubku, zatímco při „vysoké“ už nemusí být schopno cíle vůbec splnit. Aby USAF dosáhlo alespoň střední úrovně rizika, potřebovalo by přibližně 1 367 stíhaček.

Plán ale naráží na celou řadu překážek – od rozpočtových limitů přes omezenou výrobní kapacitu až po zpoždění vývoje moderních technologií, detailně popisuje web Defense News.

Pentagon aktuálně realizuje největší modernizační program ve své historii: kromě F-35A a F-15EX vyvíjí šestou generaci bojového letounu známého jako NGAD a flotilu autonomních dronů označovaných jako Collaborative Combat Aircraft (CCA).

Zpráva však upozorňuje, že vývoj nových letounů je „vnitřně rizikový“. Technické problémy, zpoždění a rozpočtové turbulence nutí letectvo držet ve službě starší stroje déle, než plánovalo. To zvyšuje náklady na údržbu, zpomaluje zavádění nových technologií a oslabuje celkovou připravenost vzdušných jednotek.

Základ budoucí flotily má tvořit F-35, označovaný za „páteř leteckých sil USAF“. Letectvo jich má zhruba pět set a celkový cíl je 1 763 kusů. Výrobce Lockheed Martin by podle plánu mohl dosáhnout kapacity 100 F-35A ročně do roku 2030, zatímco Boeing má do roku 2027 dodávat až 24 F-15EX ročně.

Pentagon však v rozpočtu na fiskální rok 2026 navrhl snížit počet nakupovaných F-35 na polovinu, kvůli zpoždění modernizace označované jako Block 4.

F-35 Block 4 má přinést širší výběr zbraní i citelně vylepšené senzory, ale práce se opozdily a některé funkce byly omezeny. USAF tvrdí, že až bude upgrade hotový, nákupy F-35 výrazně zrychlí. V současnosti dokáže Lockheed vyrobit 130 až 140 letounů všech variant ročně, z toho zhruba třetinu pro USA.

Současně se USAF potýká s nedostatkem pilotů i údržbářů. Dlouhé výcvikové cykly, stárnoucí infrastruktura a složitá logistika udržují službu pod tlakem.

Zásadní neznámá

Vyřazení A-10 a starších F-15C/D má pomoci uvolnit prostředky na údržbu modernějších strojů, jako jsou F-15E Strike Eagle s výkonnějšími motory Pratt & Whitney F100-PW-229.

Zásadní neznámou ve výhledu je nová generace bezpilotních letounů CCA, které mají v budoucnu doprovázet pilotované stíhačky, vést útoky, rušit komunikaci nebo fungovat jako klamné cíle. Letectvo počítá s flotilou nejméně tisíce těchto dronů, které by mohly výrazně snížit potřebu pilotovaných letounů.

„CCA ovlivní celkový počet potřebných strojů. Zatím ale nevíme, o kolik,“ uvedl nejmenovaný zdroj Defense News z prostředí USAF. „Určitě to část požadavků pokryje, ale jak velkou, to dnes neumíme říct.“

V tuto chvíli je tak plán na získání 1 558 stíhaček spíše strategickou vizí než konkrétním závazkem. Americké letectvo ale dává jasně najevo: pokud má být připraveno na konflikty s technologicky vyspělými protivníky, musí mít nejen moderní letadla, ale i dostatek lidí, peněz a politické vůle.