Experimentální nadzvukový letoun X-59 během svého prvního testovacího letu

Experimentální nadzvukový letoun X-59 během svého prvního testovacího letu

Foto: Lockheed Martin (oficiální PR)

Nadzvukové lety

NASA a Lockheed Martin úspěšně testují tichý nadzvukový letoun X-59. Létá bez třesku a nevytluče okna

Stroj dokázal prolomit zvukovou bariéru rychlostí Mach 1,4, aniž by vznikl typický hlasitý aerodynamický třesk, který doposud bránil nadzvukovým letům nad pevninou.

Adam Opatrný

Adam Opatrný

Redaktor junior

Lockheed Martin se pochlubil výsledky mnohaleté spolupráce s NASA. Letoun X-59 z dílny Skunk Works provedl úspěšně první testovací let, a svět je tak o krok blíže k nadzvukovému letu bez nepříjemných vedlejších efektů.

Spolupráce mezi americkou vesmírnou agenturou NASA a zbrojním gigantem Lockheed Martin začala v roce 2018, kdy agentura zadala divizi Skunk Works vývoj experimentálního letounu označeného jako X-59 QueSST.

Název je zkratkou pro Quiet SuperSonic Technology, tichou nadzvukovou technologii. Proč tichou? Cílem projektu je otestovat technologie, které by umožnily let rychlejší než zvuk bez typického aerodynamického třesku, který prolomení zvukové bariéry doprovází.

Lockheed zajišťuje konstrukci a výrobu stroje, NASA se stará o testování a sběr dat, jež mají pomoci při tvorbě nových regulačních rámců pro lety nad pevninou.

Lockheed nedávno potvrdil první úspěšný let stroje X-59 na základně Edwards AFB v Kalifornii. Podle společnosti „letoun úspěšně splnil všechny cíle prvního letu a potvrdil schopnost bezpečného provozu“.

X-59 je jednomístný experimentální stroj, který dosahuje rychlosti Mach 1,4 (skoro 1 500 km/h) a letové výšky okolo 17 kilometrů.

Jeho mimořádně dlouhý a úzký trup funguje tak, že se při dopadu na zem nese jen tlumený „tupý zvuk“ místo tradiční hlučné a uširvoucí exploze. Pilot přitom využívá systém Externího vizuálního zobrazování, který nahrazuje čelní sklo stroje kamerami a displeji. Klasický kokpit by narušil aerodynamický profil a zvýšil hlučnost.

Klasický nadzvukový třesk, který vzniká při překročení rychlosti zvuku, může mít intenzitu přes 100 decibelů a na zemi způsobuje vibrace, praskání oken nebo poškození staveb.

Cílem agentury je proto získat data o reakcích veřejnosti na průlety nového experimentálního letounu, která by mohla sloužit jako podklad pro úpravu současných zákazů nadzvukových letů nad pevninou.

Přeci jen je „tichý“ let něco trochu jiného než hlučné projevy, které tyhle superrychlé stroje běžně provázejí a kvůli nimž k zákazům v minulosti došlo.

NASA plánuje v příštích měsících sérii dalších letů, které ověří nejen aerodynamické vlastnosti, ale i reakce obyvatel na zvuk při průletu.

„Společně s Lockheed Martin píšeme novou kapitolu výzkumu nadzvukových letů,“ uvedla NASA v oficiálním prohlášení. „Tento test je krokem k pochopení, jak lze mít nadzvukové lety tiché a praktické.“