Americký letoun F-35B Lightning II
Shutterstock.com
Neviditelný šampion
„Naše F-35 jsou nezničitelné“: američtí mariňáci hlásí 5000 letových hodin a 1000 misí bez jediné nehody
Námořní pěchota USA se chlubí historickým úspěchem. Jedna z jejích jednotek, Marine Fighter Attack Squadron 542, absolvovala pět měsíců nasazení na Blízkém východě bez jediné nehody strojů F-35B. Mariňáci tak stanovili nový standard pro bezpečnost i výkon těchto stealth stíhaček.
editor
Americká námořní pěchota dosáhla mimořádného milníku. Letka Marine Fighter Attack Squadron 542 (VMFA-542) dokončila letos pětiměsíční nasazení v oblasti velení Centcom, během něhož její stíhačky F-35B nalétaly 4 736 hodin bez jediné nehody.
Během této doby absolvovali piloti 1 099 bojových misí a poskytovali podporu pozemním jednotkám, hlídky i protivzdušnou obranu spojeneckých sil, píše americký web Business Insider.
Nasazení pokrývalo širokou oblast Blízkého východu, Střední a Jižní Asie i okolní moře – ta totiž spadá pod zmíněné velitelství Centcom. Velitelství mariňáků označilo misi za „historickou“ a „klíčový milník v dějinách letectva námořní pěchoty“.
Podle zástupce velitele jednotky, podplukovníka Carla F. Bonciho, se potvrdilo, že F-35B dokážou nabídnout „bezprecedentní kombinaci bojové síly, spolehlivosti a integrace v rámci společných sil během regionální krize“.
Achillova pata NATO se mění v jeho zbraň: Via Baltica může být noční můrou Kremlu
Jednotka, která má 12 letounů F-35B, dosáhla plné operační způsobilosti v dubnu 2024. Tato verze letounu Lockheed Martin je určena právě pro námořní pěchotu a vyznačuje se schopností krátkého vzletu a vertikálního přistání.
Díky unikátnímu řešení může startovat i z menších základen nebo obojživelných útočných lodí (nepotřebuje tak klasickou velkou letadlovou loď), čímž poskytuje armádě mimořádnou taktickou flexibilitu, popisuje web Business Insider, který se běžně zaměřuje na ekonomické či technologické fenomény.
Dalšími verzemi jsou F-35A, kterou využívá americké vojenské letectvo, zatímco varianta F-35C je přizpůsobená pro operace z letadlových lodí (a pro starty s využitím katapultu).
Všechny tři verze sdílejí schopnost stealth, tedy „neviditelné“ vlastnosti, propojení dat v reálném čase a vyspělou elektroniku, která z nich činí klíčový nástroj moderního boje. Ostatně o F-35 se hovoří spíše jako o komplexním systému než jako o „pouhé“ nadzvukové stíhačce.
Úspěch jednotky VMFA-542 kontrastuje s dlouhodobou kritikou programu F-35. Stroj sice představuje technologickou špičku, ale jeho vývoj i provoz jsou mimořádně nákladné.
Spolehlivost s otazníkem
Americký vládní kontrolní úřad (GAO) loni uvedl, že očekávané celoživotní náklady programu přesáhly dva biliony (!) dolarů, přičemž flotila F-35 opakovaně nesplňuje cíle provozní připravenosti. V roce 2023 byla podle zprávy GAO schopna plnit misi v průměru jen zhruba polovinu času.
Navzdory těmto problémům Pentagon plánuje pořídit přibližně 2 500 kusů F-35 všech variant a program podporují i spojenci včetně Velké Británie, Japonska či Polska. Stroje si kupuje mimo jiné i Česká republika, která jimi nahradí dosavadní švédské nadzvukové stíhačky JAS-39 Gripen.
Podle velení amerických mariňáků nasazení jednotky VMFA-542 ukázalo, že F-35B představují zásadní posun v taktických možnostech sil Spojených států.
Kombinace stealth technologie, přesného informování o situaci na bojišti a schopností úderu z krátkých vzletových ploch dává USA výraznou výhodu – a letošní mise potvrdila, že tyto stroje zvládnou i náročné nasazení bez jediné ztráty.