Majoritní podíl v CZ Loko drží s 51 procenty předseda představenstva Josef Bárta, zbývajících 49 procent patří firmě Zeppelin CZ

Majoritní podíl v CZ Loko drží s 51 procenty předseda představenstva Josef Bárta, zbývajících 49 procent patří firmě Zeppelin CZ

Shutterstock.com

Těžké časy na dráze

CZ Loko propouští. Krize nákladní železnice tvrdě zasahuje výrobu

Pokles objednávek a zpomalování dodávek lokomotiv nutí společnost CZ Loko k úsporám. Podle zakladatele Josefa Bárty jsou důvody útlum těžkého průmyslu v Evropě a omezené investice dopravců. Bárta přesto věří, že nákladní železnice má v budoucnu v EU nezastupitelnou roli.

čtk

Výrobce nákladních lokomotiv CZ Loko z České Třebové propustí až 50 zaměstnanců, hlavně z výroby. Na podnik s šesti stovkami pracovníků podle zakladatele Josefa Bárty doléhá svízelná situace v odvětví. Mimo jiné i proto, že ČD Cargo, nákladní divize Českých drah, musí kvůli ztrátě zakázek část vlastních lokomotiv a vozů prodávat či šrotovat.

Nákupy nových strojů se proto zpomalují. Stejně jako tempo, jakým má dostávat již nasmlouvané lokomotivy. Podobně postupují i další nákladní dopravci v Česku i zahraničí, kam CZ Loko prodává, uvádí server E15.

„Krize nákladní železnice vyplývá z restrukturalizace průmyslu v Evropské unii. Zavírají se doly i železárny jako Liberty, kde dominovala vlaková doprava. Pevně věřím, že si Evropa uvědomí, že nákladní železnice je její budoucnost a pohled na ni změní,“ uvedl Bárta.

Jeho podnik předloni utržil přes pět miliard korun a vydělal přes 33 milionů, vyplývá z poslední zveřejněné výroční zprávy. Společnost ČD Cargo má jen letos propustit více než tisícovku zaměstnanců, tedy asi pětinu.

Ještě razantněji, zhruba o čtvrtinu, zmenšuje vlastní flotilu, z loňských 21 tisíc nákladních vozů se má brzy stát 15 tisíc až 16 tisíc. Některé lokomotivy i vozy dopravce prodává, většinu jich ale vzhledem k nadbytečným kapacitám šrotuje.

Společnost CZ Loko má zákazníky v České republice i zahraničí. V exportu dodávky směřovaly zvláště do Itálie, na Slovensko, do Norska, Turecka a Polska. Hlavní závod firmy je v České Třebové, provozovny a servisní střediska jsou v Jihlavě, Letohradu, Lovosicích, Praze a Ostravě.

Dceřiné společnosti má v Česku, Itálii a Polsku. Majoritní podíl v CZ Loko drží s 51 procenty předseda představenstva Josef Bárta, zbývajících 49 procent patří firmě Zeppelin CZ.