Vagon ČD Cargo

Vlaková doprava zboží a materiálu čelí poklesu napříč Evropou. Jedním z důvodů je snaha o dekarboniza.

Foto: Tomáš Novák / Hrot24

Krize na kolejích

ČD Cargo pošle do šrotu tisíce vagonů i lokomotiv. Zájem o vlakovou přepravu zboží klesá

Nákladní dopravce ČD Cargo, dceřiná společnost Českých drah, plánuje výrazné snížení svého vozového parku. Do několika let chce počet vagonů snížit zhruba o čtvrtinu – z loňských 21 tisíc na 15 až 16 tisíc. Kromě vagonů se podnik zbaví i části starších lokomotiv.

čtk, vlb

,

Podle předsedy představenstva Tomáše Tótha je důvodem pokles poptávky na evropském železničním trhu. „Na trhu se projevuje dekarbonizace energetiky a teplárenství i celkový pokles konkurenceschopnosti evropského průmyslu,“ řekl Tóth Hospodářským novinám.

Jen letos v první polovině roku vyřadilo ČD Cargo 314 vagonů, loni jich bylo 360. Dalších 765 vozů už má nového majitele. V součtu tak dopravce odprodal nebo vyřadil přes 1400 vagonů a v dohledné době se chce zbavit dalších čtyř tisíc. Některé z nich opět nabídne v aukci.

Redukce se dotkne i lokomotiv. Do šrotu poputují hlavně elektrické stroje ze 60. a 70. let minulého století, ale také některé motorové lokomotivy, které ještě nedosáhly konce životnosti. Už v dubnu ČD Cargo oznámilo prodej 24 lokomotiv a více než tisícovky vozů v elektronické aukci.

Dopravce čelí dlouhodobému útlumu přeprav. V roce 2023 přepravil 56,7 milionu tun zboží, což bylo o 2,7 milionu tun méně než rok předtím. Výrazně k tomu přispěl pokles přepravy dřeva, omezení výroby v huti Liberty Ostrava a nižší poptávka po hnědém uhlí.

Firma proto plánuje i personální škrty. Do konce letošního roku má odejít až 700 zaměstnanců, tedy více než desetina současného stavu. „Postupně musíme ČD Cargo připravit na reálné objemy asi 40 milionů tun přepraveného zboží,“ dodal Tóth.