Trh se přesouvá na jih: USMCA přepisuje pravidla kamionového byznysu
Shutterstock.com
Cla proti Americe: Výrobcům náklaďáků zdražuje každý šroubek
Zatímco americký volič sní o renesanci domácí výroby, tamní producenti těžkých nákladních vozů začínají závidět Mexiku. Paradoxně za to může právě ten, kdo měl být jejich největším ochráncem – Donald Trump.
šéfredaktor
V srdci amerického průmyslu doutná problém, který tiše přetéká přes hranice. Cla zavedená během Trumpovy éry, původně zamýšlená jako štít domácích výrobců, se dnes mění v jejich balvan. Podle ACT Research zvyšují tyto dovozní tarify výrobní náklady na jeden kamion o 2 až 4 %. A to není zrovna drobnost, když model jako Kenworth T680 od Paccaru atakuje cenovku 195 000 dolarů. Tahle americká klasika se kvůli vyšším nákladům stává obětí vlastního rodokmenu.
Made in Mexico: výhra v rukávu
Zatímco Paccar, výrobce značek Kenworth a Peterbilt, čelí dodatečným nákladům ve výši 75 milionů dolarů jen za třetí kvartál, konkurenti jako Daimler Truck nebo Traton jdou jinou cestou. Staví a montují v Mexiku, kde díky dohodě USMCA (Spojené státy – Mexiko – Kanada) většina tarifů padá pod stůl. Rozdíl je znatelný: Freightliner Cascadia postavený v mexické továrně stojí zhruba 165 000 dolarů – o 30 tisíc méně než konkurenční americký model.
Podmínky USMCA přitom nahrávají těm, kdo se dokážou přizpůsobit: od roku 2027 musí pocházet alespoň 70 % hodnoty těžkého náklaďáku ze Severní Ameriky. Traton (dříve Navistar) či Daimler to zvládají s přehledem – jejich závody v Mexiku jsou na dohodu připravené, jejich výrobky plynule putují přes hranice bez cel.
Amerika se dívá přes plot
„Nákladní vozy vyráběné v USA jsou dnes v nevýhodě oproti těm z Mexika,“ přiznává mluvčí americké divize Volva. A není sám. Švédská automobilka navýšila investice do svého mexického závodu o dalších 300 milionů dolarů – celkem už miliardu. Důvod? Udržet konkurenceschopnost vůči producentům, kteří se s těžkostmi amerického systému nepotýkají.
Paccar zatím mlčí. Ale mezi řádky jeho výsledkové zprávy lze číst zřetelně: chce navýšit dovoz komponent certifikovaných podle USMCA, aby v budoucnu snížil nákladové riziko. Jinými slovy – hledá únikovou cestu.
Podle analytika Chada Dillarda z Bernstein Research se totiž naplno projevuje rozpor mezi politickými slogany a ekonomickou realitou: „Společnosti s vyšším podílem výroby v USA jsou dnes v nákladové nevýhodě. A to je přesný opak toho, co Trumpova administrativa zamýšlela.“
Do hry navíc vstupuje nové riziko: americké ministerstvo obchodu otevřelo vyšetřování, zda importy kamionů a jejich dílů nepředstavují bezpečnostní hrozbu. Výsledkem mohou být další cla – nebo naopak výjimky. V každém případě to může změnit rozložení sil.