Do Berlína budou nově jezdit výhradně moderní ComfortJety. Starší vlaky se přesunují na vnitrostátní rychlíky
Foto: České dráhy (publikováno se svolením)
Cestování
Do Německa pohodlněji. České dráhy na trasu do Berlína nasazují nejmodernější soupravy ComfortJet
České dráhy od 26. července kompletně vymění soupravy na lince do Berlína. Nově vypraví výhradně nejmodernější comfortjety. Podle národního dopravce jde o nejpohodlnější vlaky, které jsou aktuálně v Česku v provozu. Starší vlaky se přesunou na tuzemské rychlíky, stejně jako proslulé jídelní vozy s červenými koženkovými sedačkami, které nově budou ve vlacích mezi Prahou a Bohumínem.
čtk, vlb
,
České dráhy od 26. července nasadí na mezinárodní lince Berliner mezi Prahou a Berlínem výhradně nové soupravy ComfortJet. Půjde o nejmodernější vlaky v dálkové flotile ČD, které nahradí dosavadní vozový park. Starší soupravy dopravce přesune na tuzemské rychlíkové linky.
Modernizace se týká tří devítivozových a tří osmivozových jednotek ComfortJet doplněných restauračními vozy WRmz815. „Soupravy ComfortJet tak plně pokryjí provozní potřebu na této lince,“ uvedl generální ředitel ČD Michal Krapinec. Vlaky zatím pojedou mezi Prahou a Berlínem, po skončení výluky budou pokračovat až do Hamburku.
Comfortjety bude dopravce postupně nasazovat i na další důležité linky – například do Villachu, Budapešti, Bratislavy nebo do Kodaně.
První cestující by se měli svézt ještě před koncem léta na domácích trasách Praha – Bohumín a Bohumín – Františkovy Lázně, zatím v přechodném osmivozovém složení bez řídicího a restauračního vozu.
„Jen loni jsme investovali 18 miliard korun, což přineslo do provozu více než 140 nových vozidel – od prvních souprav ComfortJet přes elektrické vlaky RegioPanter a motorové RegioFoxy až po lokomotivy Siemens Vectron,“ uvedl v rozhovoru pro Hrot24 Krapinec.
Comfortjety nabídnou například bezbariérový průchod celou soupravou, dětské kino, restaurační oddíl s moderní kuchyní nebo prostor pro 12 jízdních kol s možností dobíjení elektrokol.
V první třídě bude k dispozici bezdrátové nabíjení, ve vlacích také wifi, USB zásuvky, klimatizace, moderní rezervační systém a technologie pro lepší mobilní signál.
„ComfortJet nepomůže jen tam, kam přímo pojede. Díky uvedení nových jednotek do provozu můžeme přesunout dosavadní vozy na další spoje a postupně vyřazovat nejstarší jednotky,“ doplnil Krapinec.
Starší soupravy posílí vnitrostátní linky, například R18 (Praha–Luhačovice) nebo R20 (Praha – Kralupy nad Vltavou – Roudnice nad Labem).
Restaurační vozy WRmz815 s červenými koženkovými sedačkami dráhy přesunou do Bohumína a nasadí je ve vlacích Ex1 Praha - Ostrava - Bohumín. Vozy disponují jídelnou se zhruba 30 místy a dalšími čtyřmi u baru.
Na lince do Berlína budou vlaky ComfortJet vybaveny restauračním oddílem s 18 místy k sezení, oproti stávajícím vozům tedy zhruba polovičním počtem.
Podle drah by i nižší počet míst v restauračním oddílu měl být dostačující, dopravce tak reaguje na nový trend nabídky občerstvení na místa cestujících. Nabídka jídel by měla zůstat v nových vozech stejná.
Celkem si České dráhy objednaly 20 devítivozových netrakčních jednotek ComfortJet s kapacitou 555 míst a maximální provozní rychlostí 230 km/h.
Výrobu zajišťuje konsorcium Siemens Mobility a Škoda Group. Podle generálního ředitele Siemensu Romana Kokšala bude souprava představovat „komfortní, rychlý a spolehlivý způsob cestování“ a je připravena i na provoz po vysokorychlostních tratích.
„Comforjety jsou evropské nejen svou výbavou, ale i výrobou. Vznikají v několika zemích a brzy budou jezdit napříč kontinentem,“ doplnil Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva Škoda Group. Ve výrobním závodě v Ostravě je nyní podle něj rozpracováno 16 vozů.
České dráhy aktuálně provozují 148 mezistátních dálkových spojů a čtyři sezonní linky do Polska. Vedle nich působí na mezinárodních trasách také soukromí dopravci RegioJet a Leo Express.