CEO Českých drah Michal Krapinec

CEO Českých drah Michal Krapinec

foto: archiv ČD (publikováno se svolením)

Magazín Hrot

Lidé si vybírají kvalitu, říká šéf Českých drah. Rozjetý vlak investic nehodlá jen tak zastavit

Už tři roky stojí v čele Českých drah. Za tu dobu se mu daří setrvale lákat do vlaků této společnosti víc a víc pasažérů. Podnik loni hospodařil se ziskem 1,3 miliardy korun. Magazín Hrot hovořil s předsedou představenstva a generálním ředitelem Českých drah Michalem Krapincem.

Tobias Stein

Galerie (2)

Čím si vysvětlujete rostoucí zájem o služby Českých drah?

Důvodů je více, ale ten hlavní je jednoduchý: lidé si vybírají kvalitu. V posledních letech intenzivně investujeme do modernizace naší vozové flotily, zkvalitnili jsme služby a zjednodušili cestování. A to všechno cestující oceňují.

Naše vlaky jsou dnes pohodlnější a spolehlivější než kdy dřív. Rostoucí počty cestujících nám potvrzují, že jdeme správným směrem.

Loni jsme v našich vlacích přepravili téměř 169 milionů zákazníků, což je meziročně o čtyři miliony více. Věřím, že letos toto číslo překonáme.

S tím souvisí i velmi dobrý hospodářský výsledek. Co se na něm podepsalo?

Zásadní roli sehrála osobní doprava, která se stala vůbec poprvé hlavním motorem našeho hospodaření. V této oblasti jsme dosáhli zisku přes 600 milionů korun. Potvrzuje se tak, že strategie zaměřená na zvyšování kvality služeb a modernizaci vlaků funguje.

Pohodlí přinášíme a nadále budeme přinášet jak u dálkových vlaků, tak u těch regionálních. Všechna nová vozidla nabízejí služby, které zpříjemňují cestování, jsou bezbariérová, disponují palubní wifi sítí, klimatizací, informačními displeji a nabízejí pohodlné sedačky i dostatek místa pro kočárky i jízdní kola.

Jak to vypadá s investicemi?

Umožnily nám zásadní proměnu vozového parku. Jen loni jsme investovali 18 miliard korun, což přineslo do provozu více než 140 nových vozidel – od prvních souprav Comfortjet přes elektrické vlaky RegioPanter a motorové RegioFoxy až po lokomotivy Siemens Vectron.

Výrazně jsme zvýšili úroveň cestování v podobě komfortu pro naše zákazníky. Loni jsme jim slíbili celkem 22 tisíc sedaček v nových vlacích – a já mám radost, že se nám to podařilo. Navíc rozjetý vlak investic jede dál, dlouhodobě směřujeme k investicím mezi 12 a 14 miliardami ročně.

Chceme udržet plynulý rytmus obnovy. Kromě vlaků investujeme do opravárenského zázemí, abychom nové technologie dokázali efektivně provozovat a udržovat. Opravárenství považujeme vedle osobní a nákladní dopravy za třetí pilíř podnikání Skupiny ČD. V příštích šesti letech plánujeme investovat do jeho rozvoje dalších více než 12 miliard korun.

Mění se i struktura vozidel – přecházíte z klasických souprav na jednotky. Proč?

Jde o snahu sjednotit typy vlaků, a tím zefektivnit provoz i údržbu. Do deseti let plánujeme, že dálkovou dopravu budou obsluhovat zejména jednotky ComfortJet, zatímco regiony obslouží RegioPantery a RegioFoxy.