Jaroslav Ton, CEO společnosti Malcom Finance

Jaroslav Ton, CEO společnosti Malcom Finance

Malcom Finance / MidJourney / Shutterstock.com, koláž Hrot24

Benzin i nafta zlevňují. Brent míří k 60 dolarům

České čerpací stanice zaznamenaly další pokles cen pohonných hmot. Benzin i nafta zlevňují díky vývoji na světových trzích, kde ropa Brent spadla na nejnižší úroveň od května. Kombinace slabší poptávky, rostoucí produkce a sankční nejistoty však drží trh v mimořádně křehké rovnováze.

Jaroslav Ton

Ceny pohonných hmot v Česku v uplynulém týdnu opět mírně zlevnily. Litr benzinu zlevnil v průměru o 12 haléřů, nafta dokonce o 20 haléřů, čímž se její průměrná cena dostala pod hranici 33 korun za litr.

Pokles reflektuje vývoj na světových trzích. Cena ropy Brent se na burze v Rotterdamu snížila zhruba o 1,5 dolaru za barel a dostala se tak na nejnižší úroveň od letošního května. Trhy s ropou zažívají v posledních týdnech výrazné výkyvy – pod tlakem jsou jak kvůli geopolitickým událostem, tak kvůli rozhodnutím hlavních producentů i změnám v rovnováze nabídky a poptávky.

Aktuální vývoj cen ovlivní především politická rozhodnutí. Brent se nebezpečně přiblížil hranici 60 dolarů za barel, protože trh čelí obavám z převisu nabídky a slabé poptávky, zatímco náladu investorů dál zhoršují napjaté obchodní vztahy mezi Spojenými státy a Čínou. Pokud by ropa tuto psychologickou hranici prolomila, mohla by se propadnout na pětileté minimum – ledaže by došlo k nečekanému růstu poptávky nebo k výpadkům dodávek.

Další tlak na trh může přinést i nová sada sankcí ze strany Evropské unie, která tentokrát míří na čínské subjekty zapojené do obchodu s ruskou ropou. Na černou listinu mají být zařazeny dvě čínské rafinerie a jedna obchodní společnost, jež podle Bruselu pomáhají obcházet západní omezení. Sankce cílí na logistické a obchodní kanály, které drží ruské dodávky v chodu, a mohou zvýšit náklady i rizikovost přepravy – zejména u tzv. stínové flotily.

Na straně nabídky hraje významnou roli Saúdská Arábie. Ta v srpnu zvýšila export o více než 400 tisíc barelů denně a dostala se na šestiměsíční maximum. Jde o součást širšího trendu v rámci aliance OPEC+, která postupně navyšuje produkci a část členských států se snaží získat zpět ztracený tržní podíl – především na asijských trzích. Vyšší dodávky z Rijádu tak přispívají k dalšímu převisu nabídky a zvyšují tlak na pokles cen.

Souhra měkké poptávky, sankční nejistoty a rostoucí produkce vytváří prostředí, v němž zůstává cenový výhled ropy i pohonných hmot velmi křehký. Pokud se v příštích týdnech nepotvrdí oživení asijské poptávky, může Brent krátkodobě klesnout pod 60 dolarů. Naopak zásahy do obchodních kanálů s ruskou ropou by mohly lokálně zvýšit přepravní náklady a marže, zejména v Evropě.

Změny na světových trzích se promítají i do českého trhu s pohonnými hmotami. Dopravní společnosti reagují na cenové výkyvy pečlivějším plánováním nákupů paliv a sofistikovanějšími finančními strategiemi, které jim pomáhají udržet stabilní cash flow. V prostředí zvýšené volatility a delších splatností odběratelských faktur tak roste význam alternativních forem financování, zejména faktoringu. Tento nástroj umožňuje firmám získat okamžitou hotovost z vystavených pohledávek a tím snížit tlak na pracovní kapitál.

V dopravním sektoru, kde jsou marže často závislé na cenách paliv a platební morálce zákazníků, se faktoring stává klíčovým prvkem finanční flexibility a konkurenční stability.

autor je šéf společnosti Malcom Finance

Máte co říci? Pošlete nám svůj komentář na komentare@hrotmedia.cz