12 miliard eur pro novou „hedvábnou stezku“, železnice a přístavy nahradí ruský tranzit

12 miliard eur pro novou „hedvábnou stezku“, železnice a přístavy nahradí ruský tranzit

Shutterstock.com

Nová obchodní tepna s Čínou

Evropa má miliardový plán, jak obejít Rusko — nová trasa oslabí Putinův vliv v Asii

Evropská unie spouští miliardovou dopravní ofenzivu, která má změnit mapu světového obchodu. Takzvaný Střední koridor propojí Čínu přes Kazachstán, Kavkaz a Černé moře s Evropou — a obejde Rusko, jehož tranzitní cesty po invazi na Ukrajinu ztratily důvěryhodnost.

Adam Opatrný

Adam Opatrný

Redaktor junior

Galerie (3)

Ruská invaze na Ukrajinu v roce 2022 položila před mezinárodní společnosti a politiky jednu zásadní otázku: jak obchodovat s Asií, a přitom se vyhnout největší zemi světa?

Tradiční severní trasa mezi Čínou a Evropou vedla právě přes Rusko, ale kvůli válce, sankcím a narůstajícím rizikům se státy i firmy začaly obracet jinam.

Jako nejslibnější alternativa se rýsuje Transkaspický obchodní koridor, neboli tzv. Střední koridor: 6 500 kilometrů dlouhá kombinace železnic, silnic a námořní přepravy propojuje Čínu, Kazachstán, Kaspické moře, Kavkaz a Černé moře s Evropskou unií.

Zatímco dříve byla trasa vnímána jako doplňková a málo efektivní, dnes je její potenciál zcela přehodnocen. Cílem je vytvořit bezpečné a rychlé spojení, které by umožnilo přepravit zboží z Číny do Evropy za méně než 15 dní, tedy přibližně dvakrát rychleji než dnes, popisuje ekonomický server Oilprice.com.

Modely Světové banky ukazují, že toho lze dosáhnout zlepšením přístavní kapacity, modernizací železnic a odstraněním administrativních zpoždění na hranicích.

Důvěra v projekt roste i mezi přepravci: zatímco v roce 2020 trasou prošlo jen 350 tisíc tun zboží, o dva roky později to bylo 3,2 milionu tun. Do roku 2030 by se podle odhadů objem mohl vyšplhat až na 11 milionů tun, shrnuje Oilprice.com.

Transkaspická mezinárodní dopravní trasa začíná v jihovýchodní Asii a Číně, vede přes Kazachstán, Kaspické moře, Ázerbájdžán, Gruzii a dále do evropských zemí

Transkaspická mezinárodní dopravní trasa začíná v jihovýchodní Asii a Číně, vede přes Kazachstán, Kaspické moře, Ázerbájdžán, Gruzii a dále do evropských zemí

Foto: The Trans-Caspian International Transport Route (oficiální PR materiály)

Podle Rádia Svobodná Evropa/Rádia Svoboda sází EU na strategické investice a aktivnější partnerství se státy Střední Asie. Projekt je začleněn do její globální investiční iniciativy Global Gateway (Globální brána), která má být alternativou k čínské Belt and Road Initiative (v češtině je známá jako Nová hedvábná stezka, nebo také Pás a stezka).

V říjnu uspořádala EU summit s deseti státy včetně Kazachstánu, Ázerbájdžánu či Turecka s cílem urychlit vzájemnou koordinaci svých aktivit.

Koridor stále roste

Evropská komise (EK) zároveň oznámila, že do infrastruktury mezi Evropou a Asií investuje 12 miliard eur, z čehož tři miliardy jsou vyčleněny přímo na Střední koridor.

„Někteří jsou v regionu jen kvůli těžbě a exportu,“ uvedla předsedkyně EK Ursula von der Leyenová. „Evropa chce být partnerem pro rozvoj místních průmyslů, tvorbu pracovních míst a dlouhodobou přidanou hodnotu,“ dodala.

Ačkoli je část trasy již funkční a nákladní doprava po ní reálně probíhá, Střední koridor se stále nachází ve fázi postupného budování.

Projekt propojuje starší železniční tahy a přístavní infrastrukturu s nově vznikajícími logistickými centry a modernizovanými překladišti.

Například spojení Baku–Tbilisi–Kars je již v provozu, zatímco přístavy Aktau a Baku i některé východní úseky v Kazachstánu procházejí rozšiřováním.

Pokud se podaří překonat kapacitní limity, technické rozdíly a byrokratické překážky, mohl by koridor skutečně nahradit ruskou tranzitní dominanci.

„Nejde o soutěž, kde vítěz bere vše,“ říká Eduards Stiprais, zvláštní zmocněnec EU pro Střední Asii. „Ale o prostor, kde má Evropa co nabídnout – kvalitu, transparentnost a partnerství.“

Přístav Aktau na břehu Kaspického moře patří k hlavním logistickým uzlům Středního koridoru. Kazachstán do jeho modernizace investuje s podporou Evropské banky pro obnovu a rozvoj

Přístav Aktau na břehu Kaspického moře patří k hlavním logistickým uzlům Středního koridoru. Kazachstán do jeho modernizace investuje s podporou Evropské banky pro obnovu a rozvoj

Shutterstock.com