Automobilový průmysl na rozcestí: Čínská ofenzíva mění pravidla hry

Automobilový průmysl na rozcestí: Čínská ofenzíva mění pravidla hry

Shutterstock.com

Automobilový průmysl na rozcestí: Čínská ofenzíva mění pravidla hry

Automobilový průmysl prochází bouřlivými změnami, které mohou mít dalekosáhlé dopady na globální scénu. John Wall, provozní ředitel a vedoucí produktového, inženýrského a servisního oddělení společnosti QNX, varuje, že čínští výrobci automobilů rychle mění pravidla hry. "Číňané postupují velmi rychle," prohlásil Wall pro Newsweek. Od roku 2009 je Čína největším výrobcem automobilů na světě a její automobilový trh je největší na světě. Čínští výrobci tvoří třetinu světové produkce vozidel.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Čínská ofenzíva a její důsledky

Čínský automobilový trh je extrémně konkurenční. Mnoho výrobců originálního vybavení soutěží nejen mezi sebou, ale také s evropskými a americkými automobilkami, stejně jako s dalšími asijskými společnostmi, například z Japonska a Koreje. Wall zdůrazňuje, že čínské společnosti soutěží rychlým zaváděním nových funkcí a snižováním nákladů a cen vozidel. „V Číně budou poražení. Některé automobilky zkrachují,“ varuje.

Společnost QNX, která je součástí BlackBerry, poskytuje technologická řešení výrobcům automobilů a podporuje jejich systémy, které jsou dnes v 255 milionech vozidel na silnicích. Wallova kritika amerických výrobců je nekompromisní: „Nedrží krok.“ Podle něj je důvodem to, že čínští výrobci nemají historickou zátěž podpory starších modelů, což je velká výhoda oproti společnostem jako Ford, BMW, Mercedes nebo Volkswagen. Číňané se méně zaměřují na bezpečnost, což jim umožňuje jít rychleji, i když možná s určitým rizikem.

Západní výzvy a technologické inovace

Wall upozorňuje, že tradiční automobilky, jako jsou Mercedes nebo Ford, si nemohou dovolit chyby. „Nemůžete mít nehodu… Mercedes nemůže mít auta, která narážejí do zdí. To se prostě nemůže stát,“ říká. Přesto čínská rychlost ukázala tradičním výrobcům, že snaha dělat vše sami je chyba. Existují oblasti, které nepřinášejí přidanou hodnotu a na které by se neměli soustředit. „Mnoho lidí tráví čas na platformách, které nepřinášejí zákazníkovi žádnou hodnotu ani diferenciaci značky,“ dodává Wall.

QNX se snaží nabídnout technologickou architekturu, která automobilkám umožní konkurovat rychle se pohybujícím čínským značkám. Technologie kombinuje software a hardware, což by tradičně bylo prodáváno samostatně, jako balíček. „Naše víra je, že pokud poskytnete něco, co není diferencující, ale umožňuje výrobcům automobilů ušetřit peníze a zrychlit, budou mít zájem,“ říká Wall.

Budoucnost automobilového průmyslu

Každý chybný krok stojí peníze, někdy až miliardy dolarů. Wall poukazuje na problémy, které měly společnosti jako Volkswagen a Cariad, nebo na finanční výdaje Fordu a GM, včetně propouštění a změn strategií. QNX věří, že jejich technologie může pomoci automobilkám udržet krok s čínskou konkurencí a přitom se zaměřit na funkční bezpečnost a zabezpečení, což je klíčové pro export na zahraniční trhy.