Zkušené lektory z ČVUT zaujalo, s jakým nadšením a dovednostmi se středoškoláci vrhli do vývoje mobilních aplikací
Foto: FIT ČVUT
Budoucnost technologií
Šest aplikací za pět dní. Středoškoláci vymýšleli, jak může AI pomáhat v digitálním i reálném světě
Internet je plný dezinformací, podvodů a může vést k informačnímu přetížení. Středoškolští studenti na Letní škole AI na FIT ČVUT vytvořili během pěti dnů aplikace, které nabízejí konkrétní pomoc. Ať už jde o ověřování zpráv, mediální trénink, nebo bezpečný internet pro starší generaci.
redaktor
V Praze na Fakultě informačních technologií ČVUT se mezi 21. a 25. červencem sešlo 28 středoškoláků z celé republiky. Během pěti dnů navrhli a vytvořili prototypy aplikací, které využívají umělou inteligenci k řešení problémů digitálního věku. Letní školu pořádala fakulta ve spolupráci s neziskovou iniciativou AI dětem.
Tématem letošního ročníku bylo informační přetížení. Jde o problém, který roste s rozmachem generativní AI. Účastníci proto hledali nástroje, které by pomohly zorientovat se v přehlceném online světě. Výsledkem bylo šest prototypů, které ukázaly nejen technickou zdatnost studentů, ale i porozumění reálným problémům.
„Překvapila mě jejich empatie vůči ohroženým skupinám a důslednost, s kterou své nápady zpracovali. Nešlo o jednoduché aplikace – studenti často zohlednili více aspektů online prostředí, aby například senioři nemuseli přecházet mezi různými nástroji,“ říká jedna z lektorek Barbora Karpíšková.
Některé týmy se zaměřily na mediální gramotnost. Aplikace Quatsch využívá jazykový model GPT-4.1 k tvorbě falešných zpráv, dezinformací nebo podvodných e-mailů, které si uživatel tréninkově rozpoznává. Projekt míří hlavně do škol, ale chystá se i verze pro seniory.
Zcela praktický přístup zvolil tým stojící za nástrojem Realit. AI asistentem, který v reálném čase analyzuje příspěvky na sociálních sítích a ověřuje jejich pravdivost pomocí důvěryhodných zdrojů. Vysvětlí, proč je konkrétní výrok pravdivý nebo zavádějící. Do budoucna autoři plánují jeho rozšíření i mimo sociální sítě.
Z aplikací pro běžné uživatele zaujala například HiddenBronze, která doporučuje méně známá výletní místa na základě polohy a preferencí. Výběr zohledňuje komunitní doporučení i aktuální vytíženost destinací.
Velká pozornost byla věnována seniorům. Aplikace Internetový anděl nabízí přehledné a bezpečné rozhraní internetu s personalizovanou domovskou stránkou. Cíl? Usnadnit samostatné používání internetu a snížit riziko digitálního vyloučení.
Ještě dál jde projekt AI-SEN, který funguje jako ochranný asistent při online platbách – upozorní na podezřelé stránky a umožní příbuzným vzdáleně schválit nebo zablokovat transakci.
Aplikace RePhraseME pak pomáhá s formulací sdělení v češtině. Analyzuje tón a jazyk a navrhuje, jak komunikovat jasněji a empatičtěji. Využít ji mohou influenceři, studenti, ale i cizinci, kteří se učí češtinu.
„Bylo inspirující sledovat, jak rychle se studenti zorientovali v nástrojích, které běžně používají profesionálové – od návrhu UX po napojení na API jazykových modelů. Týmová spolupráce a rychlý vývoj byly velmi kvalitní,“ hodnotí Jaroslav Hradil, student FIT ČVUT a jeden z lektorů.
Letní škola kromě samotné tvorby nabídla i přednášky, například o etice AI, strojovém učení, designu uživatelského rozhraní, kyberbezpečnosti či právním rámci digitálních technologií.