Vojtěch Hlavenka, CEO startupu Elonga

Vojtěch Hlavenka, CEO startupu Elonga

koláž Hrot24.cz, foto se souhlasem Vojtěcha Hlavenky

Českej kapitál

Startup Elonga chce změnit přístup ke zdraví. Začíná to tříminutovým rituálem

Když vám je dvaadvacet a říkáte investorům, že za tři minuty denně změníte lidem život, buď vás pošlou domů, nebo si vás zapamatují. V případě Vojtěcha Hlavenky platí to druhé. Jeho startup Elonga má za sebou raketový start, první expanzi a před sebou cíl, který vypadá směle: stát se každodenním průvodcem ke zdravějšímu životu.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Žádné kroky, ale variabilita

„Není to další chytré hodinky. Ani prsten. Ani nic, co musíte nosit celý den,“ vysvětluje Hlavenka hned v úvodu. Elonga je náramek, který si dáte na tři minuty každé ráno na předloktí. Naměří vám variabilitu srdečního rytmu (HRV) – jemnou metrikou, která odhalí mnohem víc než běžný počet kroků.

Změřená data pak analyzuje aplikace a nabídne konkrétní doporučení: jak moc se ten den hýbat, jestli si dát trénink nebo radši odpočinek, a jaký byl vliv vašich návyků z předchozích dnů. Žádné instantní rady, ale personalizovaný výstup na základě vašeho skutečného stavu.

„HRV odhalí, jak je tělo v rovnováze, jak zvládá stres nebo regeneraci. Běžný člověk neví, co to číslo znamená – ale my to překládáme do praktických doporučení,“ říká Hlavenka.

Technologie, která se nerodila přes noc

Elonga má za sebou víc než marketingový nápad. Vznikla z výzkumu, který začal už před osmi lety v době, kdy wearables byly ještě v plenkách. Stál za ním fyziolog Radim Šlachta – dnes Hlavenkův spoluzakladatel. Ten tehdy s pomocí sportovců nasbíral 300 tisíc měření, což odpovídá rozsahu klinické studie.

„Původní metoda trvala dvacet minut. My jsme ji zkrátili na tři. A přenesli z hrudního pásu do malého náramku,“ popisuje Hlavenka. Výsledkem je vlastní technologie měření a unikátní analytika, která podle něj nemá v Evropě konkurenci.

Ne pro sportovce. Pro normální lidi

Elonga není pro vrcholové atlety. Je určená lidem, kteří chtějí žít lépe, ale bez extrémů. Právě tenhle positioning Hlavenka vědomě volí – a zdá se, že mu to vychází. V prvních pěti měsících prodali přes 5 tisíc kusů a utržili 10 milionů korun. A to bez subscription modelu.

„Děláme přesný opak toho, co většina firem v branži. Nechceme zákazníky zavázat měsíční platbou. Chceme, aby si Elongu vyzkoušeli, důvěřovali jí, a pak třeba přišla fáze dalšího modelu,“ říká. I to prý pomohlo vytvořit efekt fear of missing out, který odstartoval první vlnu popularity.

Trend jménem longevity

Hlavenka netají, že naskočil na vlnu „longevity“ – trendu prodlužování zdravého života. Jenže zároveň kritizuje jeho zploštění na doplňky stravy a zázračné pilulky. „Doplňky jsou často jen placebo. Longevity je o změně životního stylu – a na to cílíme,“ tvrdí.

A cílí s přesvědčením, které mu přináší kombinace workoholismu a osobní disciplíny. „Pracuju dvanáct hodin denně, ale zároveň spím osm a pravidelně cvičím. Elonga mi dává zpětnou vazbu, když něco přeháním,“ říká. Přitom sám patří ke generaci, která zdraví často podceňuje nebo outsourcuje na vitamíny.

Dvaadvacet a řízení firmy

Podnikat začal v patnácti. Přes přeprodej tenisek, školní projekt Názory politiků, až k dnešní Elonze. Jméno jeho otce – investora Jiřího Hlavenky – zná startupová scéna z případů jako Kiwi.com. Právě on byl i prvním angel investorem Elongy, a podle Vojtěcha i „vizionářem, který ví, co bude za deset let.“

Ač mladý, Hlavenka nechce být vnímaný jako zázračné dítě. O exit neříká „nikdy“. Přiznává, že za dvacet let si klidně umí představit, že firmu převezme někdo větší. Teď ale žije pro vizi – a tvrdě pracuje.

„Chci dělat jednu věc. A dělat ji nejlíp na světě.“

Budoucnost má ušní lalůček

A kam Elonga směřuje? „Možná jednou nebude na předloktí, ale třeba na ušním lalůčku – tam je totiž lepší prokrvení,“ usmívá se Hlavenka. Většina konkurentů se podle něj soustředí na formu. On chce posílit obsah – tedy algoritmus, který z dat umí číst smysluplné vzorce a přenést je do každodenního života uživatelů.

Do Nizozemska, kde letos začali expanzi, se Elonga pustila se stejnou pečlivostí jako doma. Lokální tým, validace trhu a vysoké ambice. „Země jako Rumunsko jsou možná snazší, ale Holandsko má váhu, kterou si všimne i Západ,“ vysvětluje strategii.

Víc než data. Hodnota

Elonga dnes spolupracuje s univerzitami, nemocnicemi i výzkumníky. Její data používají v reálných studiích, občas zdarma, častěji jako placený přístup. Pro Hlavenku ale platí jednoduchá mantra: „Vytvářej hodnotu. Ne spekuluj.“

Mladí podnikatelé se podle něj příliš často nechají svést iluzí rychlého zbohatnutí. „To možná funguje tři měsíce. Ale opravdové peníze a smysl přijdou, když budujete něco, co lidem opravdu pomáhá.“

Třeba i za tři minuty denně.