Vojtěch Hlavenka, CEO startupu Elonga
koláž Hrot24.cz, foto se souhlasem Vojtěcha Hlavenky
Českej kapitál
Startup Elonga chce změnit přístup ke zdraví. Začíná to tříminutovým rituálem
Když vám je dvaadvacet a říkáte investorům, že za tři minuty denně změníte lidem život, buď vás pošlou domů, nebo si vás zapamatují. V případě Vojtěcha Hlavenky platí to druhé. Jeho startup Elonga má za sebou raketový start, první expanzi a před sebou cíl, který vypadá směle: stát se každodenním průvodcem ke zdravějšímu životu.
šéfredaktor
Žádné kroky, ale variabilita
„Není to další chytré hodinky. Ani prsten. Ani nic, co musíte nosit celý den,“ vysvětluje Hlavenka hned v úvodu. Elonga je náramek, který si dáte na tři minuty každé ráno na předloktí. Naměří vám variabilitu srdečního rytmu (HRV) – jemnou metrikou, která odhalí mnohem víc než běžný počet kroků.
Změřená data pak analyzuje aplikace a nabídne konkrétní doporučení: jak moc se ten den hýbat, jestli si dát trénink nebo radši odpočinek, a jaký byl vliv vašich návyků z předchozích dnů. Žádné instantní rady, ale personalizovaný výstup na základě vašeho skutečného stavu.
„HRV odhalí, jak je tělo v rovnováze, jak zvládá stres nebo regeneraci. Běžný člověk neví, co to číslo znamená – ale my to překládáme do praktických doporučení,“ říká Hlavenka.
Technologie, která se nerodila přes noc
Elonga má za sebou víc než marketingový nápad. Vznikla z výzkumu, který začal už před osmi lety v době, kdy wearables byly ještě v plenkách. Stál za ním fyziolog Radim Šlachta – dnes Hlavenkův spoluzakladatel. Ten tehdy s pomocí sportovců nasbíral 300 tisíc měření, což odpovídá rozsahu klinické studie.
„Původní metoda trvala dvacet minut. My jsme ji zkrátili na tři. A přenesli z hrudního pásu do malého náramku,“ popisuje Hlavenka. Výsledkem je vlastní technologie měření a unikátní analytika, která podle něj nemá v Evropě konkurenci.
Ne pro sportovce. Pro normální lidi
Elonga není pro vrcholové atlety. Je určená lidem, kteří chtějí žít lépe, ale bez extrémů. Právě tenhle positioning Hlavenka vědomě volí – a zdá se, že mu to vychází. V prvních pěti měsících prodali přes 5 tisíc kusů a utržili 10 milionů korun. A to bez subscription modelu.
„Děláme přesný opak toho, co většina firem v branži. Nechceme zákazníky zavázat měsíční platbou. Chceme, aby si Elongu vyzkoušeli, důvěřovali jí, a pak třeba přišla fáze dalšího modelu,“ říká. I to prý pomohlo vytvořit efekt fear of missing out, který odstartoval první vlnu popularity.
Trend jménem longevity
Hlavenka netají, že naskočil na vlnu „longevity“ – trendu prodlužování zdravého života. Jenže zároveň kritizuje jeho zploštění na doplňky stravy a zázračné pilulky. „Doplňky jsou často jen placebo. Longevity je o změně životního stylu – a na to cílíme,“ tvrdí.
A cílí s přesvědčením, které mu přináší kombinace workoholismu a osobní disciplíny. „Pracuju dvanáct hodin denně, ale zároveň spím osm a pravidelně cvičím. Elonga mi dává zpětnou vazbu, když něco přeháním,“ říká. Přitom sám patří ke generaci, která zdraví často podceňuje nebo outsourcuje na vitamíny.
Dvaadvacet a řízení firmy
Podnikat začal v patnácti. Přes přeprodej tenisek, školní projekt Názory politiků, až k dnešní Elonze. Jméno jeho otce – investora Jiřího Hlavenky – zná startupová scéna z případů jako Kiwi.com. Právě on byl i prvním angel investorem Elongy, a podle Vojtěcha i „vizionářem, který ví, co bude za deset let.“
Ač mladý, Hlavenka nechce být vnímaný jako zázračné dítě. O exit neříká „nikdy“. Přiznává, že za dvacet let si klidně umí představit, že firmu převezme někdo větší. Teď ale žije pro vizi – a tvrdě pracuje.
„Chci dělat jednu věc. A dělat ji nejlíp na světě.“
Budoucnost má ušní lalůček
A kam Elonga směřuje? „Možná jednou nebude na předloktí, ale třeba na ušním lalůčku – tam je totiž lepší prokrvení,“ usmívá se Hlavenka. Většina konkurentů se podle něj soustředí na formu. On chce posílit obsah – tedy algoritmus, který z dat umí číst smysluplné vzorce a přenést je do každodenního života uživatelů.
Do Nizozemska, kde letos začali expanzi, se Elonga pustila se stejnou pečlivostí jako doma. Lokální tým, validace trhu a vysoké ambice. „Země jako Rumunsko jsou možná snazší, ale Holandsko má váhu, kterou si všimne i Západ,“ vysvětluje strategii.
Víc než data. Hodnota
Elonga dnes spolupracuje s univerzitami, nemocnicemi i výzkumníky. Její data používají v reálných studiích, občas zdarma, častěji jako placený přístup. Pro Hlavenku ale platí jednoduchá mantra: „Vytvářej hodnotu. Ne spekuluj.“
Mladí podnikatelé se podle něj příliš často nechají svést iluzí rychlého zbohatnutí. „To možná funguje tři měsíce. Ale opravdové peníze a smysl přijdou, když budujete něco, co lidem opravdu pomáhá.“
Třeba i za tři minuty denně.